تاریخ : Sat 15 Jul 2023 - 08:54
کد خبر : 81608
سرویس خبری : جهان شهر

مالی-گیت به روایت آمریکایی‌ها

احمدرضا مشرف

مالی-گیت به روایت آمریکایی‌ها

تقریبا حدود دو هفته از زمانی که خبرگزاری سی‌ان‌ان برای نخستین بار و به شکلی صریح و علنی از تعلیق مجوز دسترسی امنیتی «راب مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد، می‌گذرد و در این مدت نه‌تنها ابعاد و زوایای مختلف این ماجرا آشکار نشده، بلکه بر ابهامات و پیچیدگی‌های آن نیز افزوده شده است.

احمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:تقریبا حدود دو هفته از زمانی که خبرگزاری سی‌ان‌ان برای نخستین بار و به شکلی صریح و علنی از تعلیق مجوز دسترسی امنیتی «راب مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد، می‌گذرد و در این مدت نه‌تنها ابعاد و زوایای مختلف این ماجرا آشکار نشده، بلکه بر ابهامات و پیچیدگی‌های آن نیز افزوده شده است. در همین راستا نشریه معتبر پولیتیکو در روزهای اخیر در تحلیل مفصلی به این موضوع پرداخته و «بتسی وودراف سوان» و «نهال طوسی»، نویسندگان این مقاله کوشش زیادی به خرج داده‌اند تا ابعاد و زوایای مبهم این رخداد و در عین حال پیامدهای آن بر دولت آمریکا و آینده مذاکرات با ایران را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند. در مطلب زیر در عین حال که بخش‌های عمده‌ای‌ از تحلیل پولیتیکو در رابطه با این رخداد را مورد بازخوانی قرار داده‌ایم، فارغ از سبک و چهارچوب نگارشی اصلی و در راستای وضوح بیشتر مسائل مطرح‌شده در آن، موضوعات را به صورت تفکیکی و در قالب مباحثی مشخص مورد توجه قرار داده‌ایم.

1- پرونده راب مالی کی و چگونه باز شد؟
همان‌طور که تحلیلگران پولیتیکو به این نکته اشاره دارند، این خبرگزاری سی‌ان‌ان بود که برای نخستین بار در تاریخ 29 ژوئن در مورد پرونده راب مالی دست به افشا‌گری زده و از تعلیق مجوز دسترسی امنیتی وی خبر داد. اما پیش از این موضوع تغییر موقعیت راب مالی برای اولین بار و از زمانی که وی در جلسه توجیهی 16 ماه می‌ سناتورها شرکت نکرد، از سوی اعضای کنگره مورد‌توجه قرار گرفت. در همین راستا یکی از کارکنان دفاتر قانونگذاران کنگره به پولیتیکو می‌گوید که وقتی این دفاتر از مقامات دولتی در مورد غیبت مالی سوال کردند، به آنها گفته شد این غیبت در چهارچوب یک مرخصی شخصی طولانی‌مدت انجام گرفته و در عین حال به آنها گوش زد می‌شود که این مرخصی پزشکی بوده و نمی‌توانیم در مورد آن توضیح بیشتری ارائه دهیم. یکی‌دیگر از کارکنان دفاتر کنگره هم که پاسخی مشابه از سوی مقامات دریافت کرده بود، آن را عمدی و در راستای اتلاف وقت ارزیابی می‌کند. در کنار اینها مقامات دولتی در جریان مصاحبه‌های خود با خبرگزاری‌ها نیز بر این موضوع اصرار داشتند که غیبت مالی به دلیل مرخصی شخصی رخ داده است.
با این حال ...

متن کامل را اینجا بخوانید.