تاریخ : Thu 13 Jul 2023 - 08:49
کد خبر : 81547
سرویس خبری : سیاست

مبلغان و ساحت اندیشه

سیدجواد نقوی

مبلغان و ساحت اندیشه

امروز رهبر انقلاب در سخنرانی در جمع مبلغان و طلاب حوزه علمیه طرح بحثی را بیان کردند که کار تبلیغ نیاز به شناخت صحنه دارد. این نکته به نظر دارای اهمیت وسیعی است، به این جهت که مساله بیش از واکنش و پاسخی درباره یک شبهه است و سوژه‌ها در ساحت گفتمانی و بافت خود معنی پیدا می‌کنند.

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:امروز رهبر انقلاب در سخنرانی در جمع مبلغان و طلاب حوزه علمیه طرح بحثی را بیان کردند که کار تبلیغ نیاز به شناخت صحنه دارد. این نکته به نظر دارای اهمیت وسیعی است، به این جهت که مساله بیش از واکنش و پاسخی درباره یک شبهه است و سوژه‌ها در ساحت گفتمانی و بافت خود معنی پیدا می‌کنند.
یکی از مواردی که در سال‌های اخیر به شدت ملموس است، جدل‌های مجازی در ساحت زبانی است اما درحقیقت این جدل‌ها یک لایه کم‌عمق هستند و به نظر نمی‌رسد برآیند خاصی را برای دنبال‌کنندگان به همراه داشته باشد و بیش از اینکه کمک‌کننده باشد در پازل ابتذالی که در اشکال مختلف در حال رقم خوردن است قرار می‌گیرد.
افراد‌ و گروه‌هایی که علیه انقلاب ۵۷ و اسلام سیاسی فعالیت می‌کنند، صرفا نباید خنثی فهمیده شوند. تک‌تک نحله‌های مختلف از درون‌گفتمانی به‌صورت خود‌خواسته یا نا‌خواسته بحث می‌کنند و این تمایز حائز اهمیت است و می‌تواند فتح باب ورود از ساحت مجازی‌زدگی به ساحت اندیشه و گفتمانی باشد. یعنی وقتی شما مشاهده می‌کنید که گروهی علیه مساله عدالت و آزادی بحث می‌کنند، قطعا در لایه‌های پنهان در حال دفاع از یک تفکر خاص و یا بحثی خاصی هستند. در این هنگام قطعا مساله بسیار با بحث‌هایی که بدون در نظر گرفتن پس‌زمینه گفتمانی است فرق دارد.
آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد شناخت همین پس‌زمینه‌های گفتمانی در کنار شناخت موقعیتی که در آن زیست روزمره صورت می‌گیرد؛ یعنی قبل از آنکه به عرصه عمل و فعالیت‌های عملی و فکر کاری ختم شود، نیازمند دقت نظری درباره بافت و موقعیت فعلی کشور و عالم و جهان‌بینی افراد جامعه بوده و هستی‌شناختی و شناخت جهان‌های اجتماعی اولویت ورود به بحث است.
برای ورود به بحث لازم است به نکته‌ای دقت کنیم. وقتی از شناخت صحنه صحبت می‌کنیم یعنی درک عوالم مدرن و شناسایی سوژه مدرن، آیت‌الله جوادی‌آملی در دهه 90 در هنگام درس تفسیر قرآن ‌خود بحثی را پیرامون شیعه امام زمانی طرح کرده‌اند که در آن منظور از شیعه امام زمانی را اینگونه بیان کرده‌اند؛ شیعه‌ای که کانت و هایدگر متوجه است. این تبیین از شیعه در جمع طلاب و شاگردان ناظر به همان شناخت صحنه است. به تعبیری تبلیغ و طلاب برای ورود به این ساحت باید با خودآگاهی به سوژه مدرن و تحولات عوالم مدرن همراه باشند تا بتوانند در صحنه سیاسی اجتماعی و فرهنگی بحث گفتمانی را ترویج دهند تا از سطح‌های نازل زبانی عبور کنند.
اما این صحنه جدید دارای چه ویژگی‌هایی است؟ ...

متن کامل را اینجا بخوانید.