تاریخ : Wed 12 Jul 2023 - 05:53
کد خبر : 81471
سرویس خبری : دانشگاه

پاسخ به 21 سوال درباره آینده هوش‌مصنوعی

2 استاد دانشگاه در داخل و خارج از کشور چشم‌اندازی از وضعیت امروز و فردای هوش‌مصنوعی ترسیم کردند

پاسخ به 21 سوال درباره آینده هوش‌مصنوعی

در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های نوظهور باعث تغییر کیفیت زندگی انسان شدند، یکی از این تکنولوژی‌ها که اتفاقا بسیار پرسروصدا و چالش‌بر‌انگیز بوده، هوش‌مصنوعی است.

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار:در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های نوظهور باعث تغییر کیفیت زندگی انسان شدند، یکی از این تکنولوژی‌ها که اتفاقا بسیار پرسروصدا و چالش‌بر‌انگیز بوده، هوش‌مصنوعی است. دانشگاه تهران به همت مرکز نوآوری اسمایلینو جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاه در این حوزه برگزار کرد تا تاثیر هوش‌مصنوعی بر مسیر شغلی انسان‌ها در آینده را بسنجد. در این برنامه هادی ویسی معاون فناوری در مرکز نوآوری اسمایلینو و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، محمد شکوهی‌یکتا دانشمند ارشد مایکروسافت و استاد دانشگاه استنفورد و مسلم تقی‌زاده پژوهشگر هوش‌مصنوعی به‌عنوان دبیر نشست حضور داشتند که مشروح جلسه را در ادامه می‌خوانید. سوالات این نشست توسط دبیر از حضار مطرح شده است.

*هادی ویسی: ما معمولا براساس داده‌های گذشته پیش‌بینی می‌کنیم. درمورد هوش‌مصنوعی که صحبت می‌شود، فواید پیش‌بینی را زیرسوال می‌برد. با توجه به سرعت شتابان افزایش دانش در فضای هوش‌مصنوعی، احتمالا فرآیند پیش‌بینی مانند قبل خطی نخواهد بود و باید به‌صورت نمایی به این پدیده نگاه کنیم، لذا هر پاسخی بدهم با خطای زیادی روبه‌رو خواهد بود، زیرا من پیش‌بینی خطی دارم ولی فکر می‌کنم پیش‌بینی فضای AI غیرخطی و نمایی خواهد بود. مساله بدیهی این است که من فکرمی‌کنم AI مثل هر موج دیگری بعضی از شغل‌ها را از بین خواهد برد و بعضی شغل‌ها را ایجاد خواهد کرد. شغل‌هایی در گذشته وجود خارجی نداشتند اما الان شاهد به وجود آمدن آنها هستیم، مانند پرامپت‌نویسی که تقریبا در 6 ماه پیش مانند شوخی بود ولی الان یک شغل محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از شغل‌هایی که درحال‌حاضر وجود دارند، تحت‌تاثیر جدی قرار خواهند گرفت یا حذف می‌شوند. برای مثال کار رسانه‌ای، تولید محتوا، مشاوره، گرافیک، آموزش و... . احتمالا از این به بعد ما کارگاه هوش‌مصنوعی خواهیم داشت. درحال‌حاضر اطلاعاتی از این شغل نداریم ولی قطعا ایجاد خواهد شد. به متخصصان همه شغل‌ها توصیه‌ می‌کنم که بروید و با هوش‌مصنوعی آشنا شوید. اگر اطلاعاتی از هوش‌مصنوعی نداشته باشید احتمالا شغل خود را از دست خواهید داد. اما با آشنایی در این حوزه می‌توانید ابزارهای هوش‌مصنوعی را راهبری کنید. مجمع جهانی اقتصاد، آماری را منتشر کرد که تا سال 2025 تقریبا 85 میلیون شغل از بین خواهد رفت، اما متخصصان معتقدند بیشتر از این آمار شغل ایجاد خواهد شد. درمجموع هوش‌مصنوعی می‌تواند در اشتغال نقش مثبتی داشته باشد و افراد این حوزه نیز به این مساله بسیار خوش‌بین هستند. ماشین‌ها هرچقدر هم که پیشرفت داشته باشد، نمی‌تواند برای بشر تصمیم‌ بگیرند، بنابراین فرصت برای خلاقیت و ماجراجویی بیشتری برای انسان‌ها فراهم خواهد شد.

*محمد شکوهی‌یکتا: من فکر نمی‌کنم هوش‌مصنوعی باعث ایجاد شغل‌های زیادی شود، اما احتمالا شغل‌های فعلی تحول زیادی خواهند داشت، حتی شاید نیاز به پیش‌بینی هم نداشته باشد. الان نحوه کار کردن ما نسبت به 6 ماه پیش بسیار تغییر کرده، برای مثال من در 90 درصد مواقع از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنم و تقریبا گوگل کنار گذاشته شده است. بازدهی کار بسیار بالا رفته است. هنگامی که بشر فرصت بیشتری پیدا کند تا بتواند به ایده‌های جدید بپردازد، می‌توان گفت که هوش‌مصنوعی باعث رشد و شکوفایی خواهد شد.

متن کامل را اینجا بخوانید.