تاریخ : Tue 11 Jul 2023 - 16:10
کد خبر : 81458
سرویس خبری : بین الملل

نفت در برابر چای و قهوه

چه می‌دهیم، چه می‌گیریم؟

نفت در برابر چای و قهوه

تجارت ایران و کنیا در سال ۱۴۰۱ کاهشی نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ داشته است که شامل صادرات فرآورده‌های نفتی به این کشور و واردات چای و قهوه از کنیا بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و کنیا در سال گذشته کاهش نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افت ۱۶ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۳۷ درصدی از حیث وزنی و کاهش چهار درصدی از نظر ارزش ریالی مواجه شده است که نشان‌دهنده پتانسیل بالا برای ارتقای روابط تجاری دو کشور است.

این کاهش در مبادلات تجاری ایران و کنیا ناشی از کاهش صادرات به این کشور آفریقایی بوده است چرا که واردات از کنیا به ایران رشد ۱۷۴ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده است و از نظر ریالی و وزنی نیز روند رو به رشدی را شاهد هستیم. اکنون زمان مناسبی برای تجار ایرانی است که صادرات خود را به این کشور آفریقایی بیش از پیش ارتقا دهند.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۵۳ میلیون دلار محصولات مختلف به کنیا، این شریک تجاری را در رتبه چهل و هفتم مقاصد صادراتی خود قرار داده است. البته واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۷۴ درصدی از نظر ارزش دلاری مواجه شده و کنیا نسبت به سال ۱۴۰۰ یازده رتبه صعود در تجارت با ایران را تجربه کرده است.

«قیرنفت» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به کنیا قرار گرفته و سهم ۷۵.۹۹ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد.

«چای سیاه (تخمیر شده) و چای جزئا تخمیر شده کوبیده در بسته بندی غیر خرده فروشی» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۱۵.۸میلیون دلار خرج برداشته و ۹۵.۰۳ درصد واردات کنیا به کشورمان را شامل می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا