تاریخ : Tue 11 Jul 2023 - 08:30
کد خبر : 81418
سرویس خبری : ورزش

همه وعده‌های پوچ برای VAR

وزیر توپ را به زمین تاج انداخت

همه وعده‌های پوچ برای VAR

اخباری که از ورود کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران مخابره می‌‌شود به‌واقع گیج‌کننده است. اینکه هر مسئولی در این خصوص اظهارنظر می‌کند، بار مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازد یا با کلمات بازی می‌کند، تا فردا در مقام پاسخگو از او توضیح نخواهند به‌شدت جالب توجه است.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:اخباری که از ورود کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران مخابره می‌‌شود به‌واقع گیج‌کننده است. اینکه هر مسئولی در این خصوص اظهارنظر می‌کند، بار مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازد یا با کلمات بازی می‌کند، تا فردا در مقام پاسخگو از او توضیح نخواهند به‌شدت جالب توجه است. فوتبال ایران فصل قبل با چالشی به‌شدت عمیق از بعد داوری روبه‌رو بود. شاید برخی تیم‌ها اغماض کرده یا برخی غیر‌منصفانه به قضاوت‌های مختص تیم خودشان پرداخته باشند اما آنچه غیرقابل انکار است ضعف داوران در قضاوت و بعضا تاثیرگذاری در نتایج است. 
حتی اگر همه اینها را سهوی فرض کنیم باز هم آنچه در این بین بیش از پیش خودنمایی می‌کند ضعف قضاوت‌ها و ناتوانی داوران و در راس آن کمیته داوران در ساماندهی و برگزیدن استعدادهای این بخش و درنهایت حرفه‌ای‌گری در امر قضاوت است. توقع می‌رود که مسئولان مربوطه با توجه بیشتر به اهمیت این کمیته و نقش تاثیرگذار اعضایش در رقابت‌ها، به این مهم بیشتر بپردازند. 

افزایش تعداد داوران مایه افتخار نیست
همین حالا هم علاوه‌بر همه چالش‌های موجود در این بخش، بحث روز، تعداد بالای داوران است. تعدادی که از حد معمول در همه کشورهای دنیا فاصله گرفته و به یک معضل تبدیل شده است. وقتی تعداد داوران در یک رشته بیشتر باشد افتخاری ندارد بلکه فقط تعداد قضاوت هر داور در هر لیگ و هر سطحی را کاهش می‌دهد. وقتی تعداد داوران زیاد باشد طبیعی است شانس کمتری ایجاد می‌شود تا به همه قضاوت برسد. در نتیجه نمی‌تواند خود را به چالش کشیده و در لیگ جا بیفتد. این موضوع واقعا جای رسیدگی دارد. 
در همین خصوص با یکی از کارشناسان داوری کشور گفت‌وگو کردیم. نوید مظفری در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «این کمیته نیاز به یک رئیس قوی دارد؛ کسی که بتواند به این نهاد قدرت دهد. قوی از این نظر که بتواند مدیریت منظمی داشته و در مقابل حواشی و اتفاقات پیرامون این کمیته با قدرت ظاهر شود. طبیعی است که با توجه به شرایط فعلی، داوران زیادی وارد لیگ‌های مختلف شوند. روسای هیات‌ها برای انتخاب شدن قول‌هایی می‌دهند و باید این قول‌ها را جبران کنند. آنها با این استدلال که داوران زیادی عرضه می‌کنند به خود می‌بالند در حالی که این تعدد مهم نیست؛ مهم کیفیت است. کمیته داوران باید با چنین مسائلی مقابله کند و از این جهت نیاز دارد که قدرتمند باشد.»
در چنین شرایطی جای VAR در فوتبال ایران به‌شدت خالی باشد. چیزی که بسیاری فصل قبل هم به آن پرداختند و مدعی شدند که با ورود این سیستم شاید مشکل قضاوت‌ها حل شود و حقی از تیمی ضایع نشود. ورود VAR شاید به خودی خود خوب باشد اما بدون شک راه‌حل نهایی نیست. ما قبل از اینکه بخواهیم به کمک‌داور ویدئویی و توانایی‌هایش اتکا کنیم باید به فکر تزریق داوران توانا به لیگ باشیم. 
نوید مظفری در این باره به ما گفت: «VAR خوب است اما راه‌حل نهایی نیست....

متن کامل را اینجا بخوانید.