تاریخ : Mon 10 Jul 2023 - 16:43
کد خبر : 81396
سرویس خبری : جامعه

سند تحول آموزش و پرورش را بدون فکر نوشته‌اند

انتقاد دبیر کل شورای آموزش و پرورش:

سند تحول آموزش و پرورش را بدون فکر نوشته‌اند

دبیر کل شورای آموزش و پرورش گفت:«کسانی که سند تحول آموزش و پرورش را نوشتند فکر نمی‌کردند که هر سال مسئولان اجرایی نظام آموزشی تغییر می‌کنند و ثباتی ندارند که سند را اجرایی کنند.»

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری امروز به عدم تحقق عدالت در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت:«چالش همه نظام‌های آموزشی جهان دو بحث عدالت و کیفیت است. اخیراً یک چالش دیگری هم به نظام‌های آموزشی جهان اضافه شده است که به آن چالش مشروعیت می‌گویند. این چالش بیشتر در مقاطع بالاتر برای دانش‌آموزان پیش می‌آید. در تحقق عدالت، زمانی می‌توانیم بگوییم که عدالت وجود دارد که اگر دو دانش آموز را به صورت تصادفی انتخاب و با یکدیگر مقایسه کنیم فارغ از جنسیت و محیط زندگی، با هم بهره آموزشی برابری از نظام آموزشی داشته باشد.»

وی افزود:«این شورا مصوب کرده است که نهایت تعداد دانش آموزان در مدارس ابتدایی باید ۲۶ نفر باشد اما گزارش‌هایی داریم که کلاس‌هایی با ۴۵ نفر در مقطع ابتدایی تشکیل می‌شود. این عین بی عدالتی است. تماس چشمی، اتصال فردی معلم با هر یک از دانش آموزان کاهش می‌یابد و دانش آموزان با کمبود امکانات بهداشتی و سرویس بهداشتی تمیز مواجه می‌شوند.»

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: «جداسازی‌ها عمدتاً سیاستی متضاد با عدالت محسوب می‌شوند اما در کره جنوبی نوعی از آموزش نخبگان وجود دارد که به نوعی، جداسازی صورت می‌گیرد. با مشاهده حضوری از این کشور دریافتیم که در این کشور پرورش نخبگی وجود دارد نه جداسازی نخبگانی. همه دانش آموزان فرصت پرورش نخبگی را دارند و فضای رشد در بسترهای مختلف برای همه دانش آموزان عرضه می‌شود. سپس از سال نهم تحصیل دانش آموزانی که در عرصه علم، نخبگی نشان دادند در مدارس متفاوتی تحصیل می‌کنند که در عرصه علم وضع پیشرفته‌تری دارند اما دانش آموزان دیگر در بسترهای دیگر رشد می‌کنند. در حالی که در کشور ما جداسازی برای این صورت می‌گیرد که به برخی از دانش آموزان بخواهیم امتیاز مضاعفی بدهیم و همین موضوع موجب تحت تأثیر قرار گرفتن عدالت آموزشی می‌شود.»

وی با طرح این سوال که اجرای سند تحول به چه معناست؛ گفت:«قطعاً تحقق سند تحول به مطلوبیت وضع دانش آموزان متکی است. چرا این سند به خوبی اجرایی نشده است؟ زیرا کسانی که سند تحول آموزش و پرورش را نوشتند فکر نمی‌کردند که هر سال مسئولان اجرایی نظام آموزشی تغییر می‌کنند و ثباتی ندارند که سند را اجرایی کنند. برای اجرای سند باید خیلی از اقدامات را انجام دهیم.»