تاریخ : Sat 08 Jul 2023 - 09:30
کد خبر : 81262
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

این منتقدهای آیین‌ندان‌

محمدصادق علیزاده

این منتقدهای آیین‌ندان‌

مناسک می‌سازند! دین را توده‌ ای کرده‌اند! هسته‌ های کوچک دین‌داری را لگدمال می‌کنند! اینها شاید سرفصل‌ نقدهایی است که این روزها بر گردهمایی‌هایی از جنس میهمانی 10 کیلومتری و 8 کیلومتری و 5 کیلومتری و هر چند کیلومتری‌اش می‌تازند به زیر اخیه می‌کشندش!

محمدصادق علیزاده، روزنامه نگار:یک. مناسک می‌سازند! دین را توده‌‌ای کرده‌اند! هسته‌‌های کوچک دین‌داری را لگدمال می‌کنند! اینها شاید سرفصل‌ نقدهایی است که این روزها بر گردهمایی‌هایی از جنس میهمانی 10 کیلومتری و 8 کیلومتری و 5 کیلومتری و هر چند کیلومتری‌اش می‌تازند به زیر اخیه می‌کشندش! واقعیت را بخواهید حرف زدن در این فقره محتاج آن است که فرد قبلا تکلیفش را با چند سوال و موضوع مشخص کرده باشد. تا موضع فرد نسبت به فقراتی که در ادامه مطرح می‌شوند مشخص نشده باشد، اصولا موضع و حرف و نظرش در رابطه با این موضوعات، با همه نقدها و بی‌سلیقگی‌هایی که بعضا در مقام اجرا بر آنها وارد است، صرفا عباراتی بی‌ریشه و روی هوایند.
دو. «مناسک» چیست؟ سوای برخی مناسک مسلم دینی که حول اصول مسلم شکل گرفته‌اند نظیر حج، جاری شدن خطبه عقد، روزه رمضان و امثالهم مگر برای الباقی مفاهیم دینی، فرم و شکل مسلمی داریم؟ فی‌المثل فرم و شکل مفهوم حجاب به‌رغم ثابت بودنش در اصول مسلم دینی مگر در فرهنگ مسلمانان اندونزی و شیعیان عراق و مسلمانان ترک یا اویغورهای چین «یکسان» و «همسان» است؟ اصلا همین مناسک عاشورایی را بگذاریم زیر ذره‌بین تحلیل که حضرات بند قبل سالی یک‌بار در پدیده‌ای نظیر اربعین سراغش می‌روند.
«سنت» را گذاشته‌اند معیار و هر آیینی که هم‌فرم این سنت نباشد به زعم حضرات، انحراف در مناسک است و توده‌ای کردن دین و الخ! یکی هم پیدا نمی‌شود بگوید...

متن کامل را اینجا بخوانید .