تاریخ : Sat 08 Jul 2023 - 07:45
کد خبر : 81254
سرویس خبری : دانشگاه

جدال نفس‌گیر ایران و ترکــــــــیه در میدان مجلات علمی

بررسی مهم‌‌ترین تغییرات مجلات علمی جهان بر اساس گزارش JCR

جدال نفس‌گیر ایران و ترکــــــــیه در میدان مجلات علمی

مجلات علمی بستر انتشار مقالات در حوزه‌های مختلف به‌شمار می‌روند و هرچه گرید یا همان اعتبار و رتبه‌بندی‌شان در دنیا بالاتر باشد، طبیعتا چاپ مقاله در آن هم از اهمیت بیشتری برای پژوهشگران و اساتید برخوردار خواهد بود و روند طولانی‌تر و سخت‌تری خواهد داشت.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه:مجلات علمی بستر انتشار مقالات در حوزه‌های مختلف به‌شمار می‌روند و هرچه گرید یا همان اعتبار و رتبه‌بندی‌شان در دنیا بالاتر باشد، طبیعتا چاپ مقاله در آن هم از اهمیت بیشتری برای پژوهشگران و اساتید برخوردار خواهد بود و روند طولانی‌تر و سخت‌تری خواهد داشت. مجلاتی که چاپ بعضا یک مقاله از سوی یک استاد در آن، می‌تواند امتیازات پژوهشی و آموزشی قابل‌توجهی را برای او به‌همراه بیاورد. همین مساله باعث شده کشورهای مختلف به‌سمت ایجاد مجلات علمی بروند و تلاش کنند اعتبار آنها را هم در سطح جهانی بالا ببرند. برای درک بهتر نقش مجلات علمی در حوزه علم و فناوری دنیا، می‌توان به سهم آن در ارتقای اعضای هیات‌علمی اشاره کرد؛ به عبارت بهتر چاپ مقاله در برخی مجلات معروف، به‌منزله کلیدی برای تغییر مرتبه علمی این قشر است. البته این مساله تنها به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه مقالاتی که از سوی این مجلات منتشر می‌شوند، به‌نوعی ریل‌گذاری دنیا در حوزه‌های علمی و فناوری را هم نشان می‌دهد؛ از این رو اعلام مجلات برتر دنیا در حوزه‌های مختلف خود از اهمیت ویژه برخوردار است.

بررسی بیش از 21 هزار مجله علمی از 112 کشور
گزارش استنادی نشریات (JCR) هر سال برترین نشریات را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه ضریب تاثیر منتشر می‌کند و براساس آخرین ویرایش، مجلات علمی معتبر دنیا در سال 2022 معرفی شده است که اطلاعات جامعی از تعداد مجلات کشورها، رتبه علمی آنها، میزان استنادهای صورت گرفته و... را شامل می‌شود. در آخرین به‌روزرسانی گزارش‌های نمایه‌سازی مجلات (Journal Citation Reports) از سوی کلاریویت آنالیتیکس که برای سال جاری میلادی است، 21 هزار و 522 مجله‌ای در سال 2022 از سوی 112 کشور منتشر شده، مورد بررسی قرار گرفتند. 

ایران در جایگاه بیستم جهان از لحاظ تعداد مجلات
براساس جدیدترین ارزیابی صورت‌گرفته از لحاظ تعداد مجلات علمی هر کشور، ایران با داشتن 156 مجله نمایه شده و دارای ضریب نفوذ در رتبه....

متن کامل را اینجا بخوانید.