تاریخ : Fri 07 Jul 2023 - 14:23
کد خبر : 81233
سرویس خبری : جامعه

فربگی اطلاعات با مسدود سازی و فیلترینگ حل نخواهد شد

در توضیح استقبال عجیب ازشبکه اجتماعی «تردز»؛

فربگی اطلاعات با مسدود سازی و فیلترینگ حل نخواهد شد

حجم استقبال از تردز عجیب است. بسیاری از افرادی که در توئیتر و اینستاگرام حضور داشتند، در حال عضو شدن در این فضای جدید هستند. این وضعیت چه معنایی دارد؟

سیدجواد نقوی، خبرنگار «فرهیختگان»: حجم استقبال از تردز عجیب است و تقریبا بسیاری از افرادی که در توئیتر حضور داشتند و اینستاگرام در حال عضو شدن در این فضای جدید هستند. سوالی که پیش می‌آید این است که وضعیت جدید چه معنایی دارد؟

ظاهرا ما باز هم با موج دیگر از اطلاعات روبرو خواهیم شد و احتمال فراوان در این فضای جدید مجدد حجم وسیعی از اطلاعات و شبه اطلاعات به جامعه خواهد رسید، استقبال هم نشان می دهد که در آینده نزدیک این وضعیت تشدید می شود و جامعه فربه تر از قبل خواهد شد و احتمالا خرده اطلاعات زیادی را دریافت می کند که بیش از آنکه جذاب باشد نوعی خطر پنهان است.

جامعه که به قول کاستلز شبکه ای شده است مدام در سردرگمی به سر می برد و این موقعیت آشفتگی ذهنی را شکل خواهد داد که بیشتر فکر کردن را کم می کند. متفکری بیان کرده بود انسانی زیستن یعنی فکر  کردن و حالا با ظهور تردز و امثال ان جامعه ما و جوامع دیگر به جهت انفجار اطلاعات و داده هایی که مدام اپدیت می شود احتمالا عنصری مثل  فکر را کمتر توجه خواهد کرد و خطر جدی این است که  انسانی زیستن  در  خطر خواهد بود.

ما در خطر جدی هستیم که آن را حباب معنایی می توان نام گذاشت. حبابی که احتمالا معنازایی جدیدی که کمتر به فکر کردن ارزش قائل می شود خلق کرده اند، تردز احتمالا همین حباب زایی را تشدید کند و ما همانطور که توئیتر و اینستاگرام  باعث شد جامعه دچار فقر فکری شود و این آسیب اینده فکری کشور را هم مورد هدف قرار خواهد داد. نکته پایانی مسئله فربه شدن اطلاعات با مسدود سازی و فیلترینگ حل نخواهد شد و باید در شکل فکری جامعه و شیوه حکمرانی و تربیت و آموزش و پرورش  دقت شود تا مشکلات را بیشتر حل کرد.