تاریخ : Wed 05 Jul 2023 - 08:45
کد خبر : 81142
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

در دنیای کمیسیون فرهنگی مجلس  چه خبر است؟

عملکرد ۳ ساله کمیسیون فرهنگی زیر ذره‌بین «فرهیختگان»

در دنیای کمیسیون فرهنگی مجلس چه خبر است؟

چند روز پیش، اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی جنجال تازه‌ای به پا کرد تا به این بهانه نام این کمیسیون یک‌بار دیگر هم بر سر زبان‌ها بیفتد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:چند روز پیش، اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی جنجال تازه‌ای به پا کرد تا به این بهانه نام این کمیسیون یک‌بار دیگر هم بر سر زبان‌ها بیفتد. احمد راستینه‌هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس «معاونت جوانان» در زیرمجموعه وزارتخانه ورزش و جوانان با معاونت امور زنان و خانواده ادغام می‌شود و وزارت خانواده، زنان و جوانان تشکیل می‌شود.» او در تکمیل صحبت‌هایش گفته است: «درحال حاضر وزارتخانه ورزش و جوانان به دلیل گستردگی نمی‌تواند به امور جوانان به‌صورت جدی رسیدگی کند به همین دلیل این وزارتخانه به وزارت ورزش و تفریحات تبدیل می‌شود.» همین اظهارنظر ظاهرا ساده از سوی این نماینده مجلس محل بحث و جدل در فضای رسانه شد.
فارغ از اینکه چقدر طرح ادعایی تشکیل وزارت خانواده به سرانجام می‌رسد، آمده‌ایم و یک بار دیگر طرح سوال کرده‌ایم؛ کمیسیون فرهنگی و اعضای آن در پهنه فرهنگی کشور چه کارکردی داشته و دارند و آیا اعضای فعلی این کمیسیون توانسته‌اند به وظایف خود در قبال اجتماع و فرهنگ و هنر ایرانی به‌درستی عمل کنند.
«طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که توسط دفتر مطالعه و آموزش و فرهنگ زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی و کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، تدوین شده بود، تنها طرحی است که اسمی از کمیسیون فرهنگی دارد و به عنوان قانون ابلاغ شده است. ریاست کمیسیون مشترک با امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی بوده که می توانند این طرح را در سال 1400 به عنوان قانون به سرانجام برسانند. اما طرح‌های دیگر این کمیسیون فرهنگی با وجود تصویب برخی از آنها در کمیسیون، هنوز به صحن علنی نرسیده‌اند.

در گزارش پیش‌رو مجموعه جلساتی که نمایندگان کمیسیون فرهنگی در 3 سال گذشته در دستورکار قرار دادند را لیست کرده‌ایم.

متن کامل را اینجا بخوانید.