تاریخ : Tue 04 Jul 2023 - 08:30
کد خبر : 81089
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

داستان‌های جذاب  گرفتار کاغذبازی؟

«فرهیختگان» از سریال‌ها و فیلم‌های اقتباسی احتمالی گزارش می‌دهد؛

داستان‌های جذاب گرفتار کاغذبازی؟

«رسول صدرعاملی برای تولید فیلم جدید خود قرار است از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده اقتباس کند.» روز گذشته این خبر در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که با جست‌وجوهای بیشتر متوجه می‌شویم سال‌های قبل هم بارها تکرار شده بود و همچنان بعد از گذشت چهار یا پنج سال این کتاب فیلم نشده است.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:«رسول صدرعاملی برای تولید فیلم جدید خود قرار است از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده اقتباس کند.» روز گذشته این خبر در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که با جست‌وجوهای بیشتر متوجه می‌شویم سال‌های قبل هم بارها تکرار شده بود و همچنان بعد از گذشت چهار یا پنج سال این کتاب فیلم نشده است. مطمئنا اقتباس پدیده مهمی است و بارها درموردش صحبت کرده‌ایم، هر قصه‌ به تعداد خواننده‌هایش فرصت تبدیل شدن به یک تصویر ذهنی را دارد اما فیلمسازان در سینمای اقتباسی دوست دارند همه آن چیزی که در ذهن‌شان ساخته‌شده را به تصویری زنده بدل کنند. ما در چندین شماره از سینمای اقتباسی و اهمیت آن در دو حوزه سینما و ادبیات گفتیم. در کشور ما آنچنان که باید هنوز بحث اقتباس ادبی جدی گرفته نشده، این جدی نگرفتن هم به این سبب است که از جانب فیلمسازان برای نزدیک شدن به آثار ادبی نگرانی حس می‌شود و این گمان وجود دارد که اکثر آثار ادبی در ایران قابلیت تصویری شدن را ندارند. برخی معذوریت‌ها باعث می‌شوند نویسنده کتاب و کارگردان نتوانند با هم کنار بیایند. به‌بهانه این خبر دوباره سراغ اقتباس رفتیم تا بگوییم در سال‌های اخیر چند کتاب مورد اقتباس قرار گرفته‌اند و بخشی از آنها را اشاره می‌کنیم و مهم‌تر از آن کتاب‌هایی را می‌گوییم که برای اقتباس از آنها نام برده‌اند اما هنوز در پیچ‌وخم ساخته شدن و نشدن باقی مانده‌اند و فیلم و سریال نشده‌اند.

تیغ و ترمه
«کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟» اولین رمان گلرنگ رنجبر است.وقتی که خانم رنجبر با هرگونه تغییری در قصه‌اش موافقت کرد، من هم شروع به نوشتن فیلمنامه کردم و هشت‌ماه طول کشید تا این کتاب به فیلمنامه تبدیل شود و بعد هم شروع به ساخت فیلم کردم.»
یاغی
«سالتو» داستان پسری از اعماق ناکجاآبادی سیاه و فلاکت‌زده است که برای زنده ماندن و زندگی کردن باید مبارزه کند. قهرمان داستان سالتو پسری 16 ساله به نام سیاوش است که در محله‌ای فقیرنشین در جنوب شهر تهران زندگی می‌کند. زندگی او با کشتی گره خورده است و او در مبارزه تن‌ به تن دنبال پیدا کردن هویتی تازه و گذر کردن از بدبختی‌ها و مصائبی است که شرایط زیستی‌اش به او تحمیل می‌کند.
کتاب سالتو نوشته مهدی افروزمنش است، کتابی که محمد کارت برای ساخت سریالش سراغ آن رفت و سعی کرد با اقتباس از این کتاب سریالش را بسازد. 
زخم کاری
سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان یکی دیگر از اقتباس‌های چند سال اخیر است. کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد، کتابی بود که زخم کاری از روی آن ساخته شد. 
سریال «سوران» یکی از سریال‌های جدید تلویزیون است که در همین مدت کوتاه پخش، توانسته رضایت مخاطبان را در پی داشته باشد. این سریال اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» است که تمرکز خود را روی روایت زندگی مردمان کردستان و حماسه‌های آنان در اواخر دهه 50 می‌گذارد.

سوران
مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده این سریال در مورد اقتباس این کتاب می‌گوید: «زمانی که ساخت این سریال به من پیشنهاد شد، کتاب عصرهای کریسکان را مطالعه کردم و می‌توانم با صراحت بگویم که این کتاب، نثر بسیار خوب و قصه نابی دارد. برای به تصویر کشیدن سریال، ما نمی‌توانستیم از تمام کتاب اقتباس کنیم و تنها بخش‌هایی از آن را استفاده کردیم. ظرفیت کتاب همان چیزی هست که ما در سوران نشان دادیم و به‌زودی خواهید دید. 

آبنبات هل‌دار
«آبنبات هل‌دار» داستانی طنز از زبان یک کودک بجنوردی است.....

متن کامل را اینجا بخوانید.