تاریخ : Tue 04 Jul 2023 - 09:15
کد خبر : 81084
سرویس خبری : دانشگاه

اولویت‌مان باید حفظ رتبه فعلی باشد

وزیر علوم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره هدف‌گذاری‌ علمی برنامه هفتم:

اولویت‌مان باید حفظ رتبه فعلی باشد

لایحه قانونی سند هفتم این روزهای خود را در کمیسیون‌های مجلس می‌گذراند و قرار است تا شهریور به تصویب برسد.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:لایحه قانونی سند هفتم این روزهای خود را در کمیسیون‌های مجلس می‌گذراند و قرار است تا شهریور به تصویب برسد. به همین دلیل در بخشی از فصل آموزش عالیِ (ماده92) لایحه سند هفتم سنجه‌هایی آورده شده است که کسب رتبه دوازدهم تولید علم جهان یکی از آنهاست. اتفاقی پیش‌تر در سند ششم هم در نظر گرفته شده بود اما نه‌تنها تا پایان برنامه بلکه یک سال پس از تمدید شدن آن هم به دست نیامد و با توجه به روند چند سال اخیر انتشار مقالات در کشور چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد. «فرهیختگان» با 5 تن از مسئولان آموزش عالی امکان تحقق این سنجه و ملزومات آن را بررسی کرد که در ادامه می‌خوانید.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اولویت ما در برنامه توسعه هفتم باید حفظ رتبه فعلی باشد، تصریح کرد: «این موضوعات نیاز به شرایط خاصی دارد. یقینا افرادی که برنامه توسعه هفتم را تصویب می‌کنند باید بسترهای لازم برای اینکه بتوانیم به این رتبه برسیم را مهیا کنند چراکه زمانی که قرار است تولید علم کیفی داشته باشیم و با دنیا رقابت کنیم باید آزمایشگاه‌های مجهز و بودجه پژوهشی قابل توجه‌ای داشته باشیم و امیدواریم که این موضوعات را نیز لحاظ کنند.»

قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص دستیابی ایران به رتبه 12 در تولید علم تا 5سال آینده بیان کرد: «یکی از خصوصیت ایرانی‌ها این است که کار نشد را حتما شدنی می‌کنند. در تاریخ و تمدن‌شان نشان دادند و الان هم نشان می‌دهند. سهم تولید علم ایرانی‌ها در دنیا بالاتر از سهم جمعیتی است. قطعا اگر موانعی که داریم را برداریم حتما ایرانی‌ها به رتبه زیر 10 می‌رسند و نشان می‌دهند که می‌توانند. منظور از موانع نیز موانعی است که در حوزه حکمرانی علم و فناوری، تصمیم‌سازی داریم و بخشی از آن به حوزه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که داریم بازمی‌گردد و اختیاراتی که باید بدهیم. فکر می‌کنم این موضوعات در برنامه هفتم با یکدیگر حل می‌شوند.»

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص دستیابی به رتبه 12 در حوزه تولید علم بیان کرد: ...

متن کامل را اینجا بخوانید.