تاریخ : Sun 02 Jul 2023 - 10:45
کد خبر : 80993
سرویس خبری : دانشگاه

فناوری اطلاعات جای آزمون و خطا نیست

2 تن از مدیران فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند

فناوری اطلاعات جای آزمون و خطا نیست

اواسط آبان‌ماه 1401 بود که سایت چند دانشگاه و ارگان دولتی در کشور هک شدند. اگرچه اطلاعات مهمی از این سایت‌ها به بیرون درز نکرد اما برای چندساعتی عملکرد برخی سایت‌ها دچار اختلال شد و امنیت این حوزه زیرسوال رفت.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:اواسط آبان‌ماه 1401 بود که سایت چند دانشگاه و ارگان دولتی در کشور هک شدند. اگرچه اطلاعات مهمی از این سایت‌ها به بیرون درز نکرد اما برای چندساعتی عملکرد برخی سایت‌ها دچار اختلال شد و امنیت این حوزه زیرسوال رفت. هک و از دسترس خارج شدن سایت دانشگاه‌ها زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ارائه خدمات الکترونیک یکی از کارویژه‌های دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود، البته بعد از دوران کرونا اهمیت آن نیز چندبرابر شده است. به‌عبارت دیگر حوزه فناوری اطلاعات نه‌تنها باید فعالیت خود را در خدمات الکترونیک دانشگاه ادامه می‌داد، بلکه بخش آموزش مجازی نیز برعهده این حوزه گذاشته شده بود. در این گزارش قرار است بر فعالیت‌های فناوری اطلاعات دو دانشگاه‌ صنعتی شریف و علامه طباطبایی مروری داشته باشیم و با مدیران زیرساخت و امنیت شبکه آنها گفت‌وگو کنیم تا وضعیت این حوزه را موردبررسی قرار دهیم.

علیرضا زارعی، مدیر زیرساخت و امنیت شبکه دانشگاه صنعتی شریف درباره تاثیر کرونا بر سامانه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها گفت: «پیش از کرونا فرآیندهای کاری و اداری دانشگاه حضوری انجام می‌شد، یعنی فرد برای کارهای خود و پیگیری آنها به محل مراجعه می‌کرد، اما بعد از کرونا از این موضوع عبور کردیم و دانشگاه‌ها مجبور شدند سیستم‌های خود را ارتقا دهند. این اتفاق سبب شد افراد نیز راحت‌تر بتوانند پیگیری کارهایشان را انجام دهند و این نکته مثبتی بود که تا امروز نیز حفظ شده است.»

فرشته آزادی‌پرند، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره دستاوردهایی که دوره کرونا برای حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها داشت، گفت: «من در دوره‌ای که کرونا بود ایران نبودم؛ البته دانشگاه ما از همان زمان به سمت آموزش مجازی رفته و خوشبختانه زیرساخت‌های مجازی آموزش همچنان باقی است. به‌طور مثال برای استادهایی که نتوانستند کلاس‌های جبرانی خود را به صورت حضوری تشکیل دهند، امکانات و تسهیلاتی را فراهم کردیم تا با زیرساخت‌هایی که داریم بتوانند در صورت تمایل آموزش مجازی داشته باشند.» او ادامه داد:...

متن کامل را اینجا بخوانید.