تاریخ : Wed 28 Jun 2023 - 10:00
کد خبر : 80885
سرویس خبری : جهان شهر

توبه واگنری

انتقال واگنر به مرزهای شمالی اوکراین، برای ناتو تبعاتی در پی دارد

توبه واگنری

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه شب (5 تیر، 26 ژوئن) در جریان سخنرانی خود پیرامون حوادث اخیر کشورش به سربازان گروه شورشی واگنر که قرار است به بلاروس بروند قول داد به وعده‌اش برای عفو آنان عمل کند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه شب (5 تیر، 26 ژوئن) در جریان سخنرانی خود پیرامون حوادث اخیر کشورش به سربازان گروه شورشی واگنر که قرار است به بلاروس بروند قول داد به وعده‌اش برای عفو آنان عمل کند. اعضای ارتش خصوصی واگنر جمعه و شنبه به مدت دو روز واقعه‌ای شگفت‌آور، تاریخی و دلهره‌آور آفریدند. اعضای این گروه که پس از مدت‌ها عقب‌نشینی ارتش روسیه با فتح باخموت قهرمانان ملی روسیه شناخته می‌شدند، با شورش علیه دولت مرکزی و حرکت به سمت پایتخت، گناهی نابخشودنی علیه کشور درحال جنگ‌شان مرتکب شدند.
با‌این‌حال پس از پیشروی آسان و سریع به سمت مسکو در کمتر از نیم‌روز آن هم با پیمودن 750 کیلومتر (سه چهارم مسافت) آشکار شد نبردهای سنگینی در پایتخت درخواهد گرفت. این مساله به‌ویژه با بمباران گسترده کاروان خودرویی واگنر قطعی شد؛ هرچند این گروه نیز چند بالگرد و هواپیمای ارتش را ساقط کرد.
با عقب‌نشینی نیروهای واگنر، دولت روسیه سه راه پیش‌روی آنان قرار داده است. عده‌ای از آنان با بستن قرارداد با وزارت دفاع به ارتش می‌پیوندند، عده دیگری به خانه بازگشته و تعدادی نیز به بلاروس می‌روند.
آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد استقرار بخشی از واگنری‌ها در بلاروس است. کشوری که در مجاورت سه عضو ناتو قرار دارد. این احتمال وجود دارد که از گروه واگنر که بر اثر شورش، خودسر به شمار می‌رود برای دست زدن به اقدام علیه ناتو استفاده شود. بر همین اساس روز دوشنبه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان کنفرانس خبری در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) تاکید کرد: «در صورت انتقال مالک شرکت نظامی خصوصی واگنر به بلاروس، ناتو آماده واکنش و پاسخ سریع است.» لیتوانی که یکی از همسایگان ناتوست یازدهم و دوازدهم جولای (20 و 21 تیر) میزبان نشست سران ناتو خواهد بود.

استقرار واگنر در بلاروس با ایجاد فضای نظامی در پیرامون لیتوانی می‌تواند خطری برای...

متن کامل را اینجا بخوانید.