تاریخ : Wed 28 Jun 2023 - 10:00
کد خبر : 80880
سرویس خبری : سیاست

دوئل انتخابات تناسبی در راند آخر

صحن مجمع انتخابات عادلانه‌تر را انتخاب می‌کند؟

دوئل انتخابات تناسبی در راند آخر

واضح است که حتی خبرگان حوزه سیاست نیز توان این را ندارند که نسبت به همه کاندیداها شناخت کسب کرده و بالطبع داشتن چنین توقعی از مردم نیز کاملا غیر‌منطقی است.

علی مزروعی، خبرنگار گروه سیاست:به خاطر بیاورید زمانی را که برای مشارکت در انتخابات مجلس تهران یا انتخابات شورای شهر در شهرهای بزرگ پای صندوق رفته‌اید و با انبوهی از اسامی مواجه شده‌اید که باید از میان آنها تعدادی را انتخاب کنید. واضح است که حتی خبرگان حوزه سیاست نیز توان این را ندارند که نسبت به همه کاندیداها شناخت کسب کرده و بالطبع داشتن چنین توقعی از مردم نیز کاملا غیر‌منطقی است. خروجی این فرآیند باعث می‌شود که مردم در روز رای‌گیری یا برگه سفید به داخل صندوق بیندازند یا بخشی از آن را خالی گذاشته و از حق مشارکت خود صرف‌نظر کنند یا بدون هیچ شناختی لیست خود را پر کنند یا اینکه با دیدن یک چهره شاخص سیاسی به فهرستی رای دهند که تعیین کرده است. نمایندگان مجلس که مدل فعلی انتخابات را ضد مشارکت و عدالت سیاسی تشخیص دادند در راستای رفع این ایرادات طرح تناسبی شدن نظام انتخابات را پیشنهاد دادند. طرحی که با وجود تایید شورای نگهبان دو بار از جانب هیات عالی نظارت رد شد تا با اصرار نمایندگان این‌بار از هیات عالی نظارت خارج شده و به صحن مجمع برود. حال باید منتظر ماند و دید آیا اعضای مجمع تن به اصلاح قانون انتخابات خواهند داد یا ترجیح می‌دهند شیوه معیوب فعلی تداوم یابد. برای بررسی این که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام بر چه اساسی بر مخالفت با طرح تناسبی شدن انتخابات اصرار دارد به سراغ سید‌مصطفی آقا‌میرسلیم، یکی از اعضای این هیات رفته‌ایم.

*«اشکالاتی که در مجلس مبنای پیشنهاد تناسبی شده، به‌ویژه برای تهران، یکی کاهش مشارکت است و دیگری عدم عدالت انتخاباتی در وضع موجود. از نظر من هر دو اشکال وارد است و انصافا برای مردم در تهران بسیار مشکل است که در روز رای‌گیری بتوانند از میان بیش از ۱۲۰۰ اسم تعداد ۳۰ اسم را انتخاب و به آنها رای بدهند. چنین چیزی تا آنجا که من اطلاع دارم در دنیا نظیر ندارد. بر مبنای یک بررسی آماری، به‌طور متوسط در تهران هر کس در پای صندوق به ۱۴ نفر رای می‌دهد و این ضعف در مشارکت را اثبات می‌کند. همچنین وقتی نتایج انتخابات را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم مثلا در رقابت بین دو جناح سیاسی، یک جناح در حدود ۶۰درصد آرا و دیگری در حدود ۴۰درصد آرا را کسب کرده و درنتیجه، درمجموع ۴۰درصد از کل رای‌دهندگان حوزه انتخابیه تهران از نماینده داشتن در مجلس محروم می‌مانند.»
* «راه‌حلی که در صحن مجلس برای تهران رای آورد، انتخابات تناسبی بود تا جناح‌ها متناسب با تعداد آرائ‌شان بتوانند نماینده داشته باشند. راه‌حل پیشنهادی مجلس اشکالات را برطرف نکرده و حتی اشکالات جدیدی نسبت به وضع موجود اضافه می‌کند.» در ادامه ضمن مرور ایرادات میرسلیم به طرح تناسبی شدن انتخابات بررسی کرده‌ایم که آیا این ایرادات را می‌توان وارد دانست و با استناد به آن مجوز ممانعت در تایید طرح را برای هیات عالی نظارت قائل شد یا نه؟...

متن کامل را اینجا بخوانید.