تاریخ : Sun 25 Jun 2023 - 17:52
کد خبر : 80779
سرویس خبری : جامعه

واردات 1000دستگاه اتوبوس فقط برای اربعین

با وجود ممنوعیت واردات اتوبوس؛

واردات 1000دستگاه اتوبوس فقط برای اربعین

سازمان راهداری: برای پاسخ به تقاضای اربعین در یک بازه ۲۵ روزه از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم، اخیراً هیئت دولت واردات ۲ هزار دستگاه را مصوب کرده است.

مهدی قلی‌زاده رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران گفت: برای آن‌که بتوانیم به تقاضا اربعین پاسخ دهیم در یک بازه 25 روزه (25 مرداد تا 20 شهریور) از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم. خوشبختانه اخیراً هیئت دولت واردات 2000 دستگاه اتوبوس را مصوب کرده است. امیدواریم با کمک دستگاه‌های دیگر 50 درصد این ناوگان یعنی حدود 1000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور مبداء این اتوبوس‌ها مشخص است و این‌که برای واردات قرار است ارز تخصیص یابد، تصریح کرد: در مصوبه دولت به بحث موضوع ارز اشاره نشده است،‌با توجه به این‌که تاکنون واردات ممنوع بوده به صورت خاص اجازه واردات 2000 اتوبوس را داده‌اند. مطابق مصوبه سقف سنی این ناوگان تا 5 سال ساخت است و باید استانداردهای سازمان استاندارد در ورود این اتوبوس‌ها رعایت شود.

نیمه ماه گذشته مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه ثبت سفارش واردات 2000 دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمات بهینه به مسافرین اربعین حسینی را به شرح زیر ابلاغ کرده بود؛

«به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ثبت سفارش  واردات 2 هزار (2000) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از 5 سال و تایید تامین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند. وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره  شده موضوع بند (ت) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور -1395- یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند. سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تایید وزارت کشور جهت جابجایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می شود مشمول پنجاه  درصد (50%) تخفیف است. دستور العمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.»

 

منبع: خبرگزاری تسنیم