تاریخ : Sun 25 Jun 2023 - 10:02
کد خبر : 80743
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

آدمهای سمی فرهنگ را از اطراف دولت دور کنید

این شطرنج 2 وزیر نیاز دارد

آدمهای سمی فرهنگ را از اطراف دولت دور کنید

یکی از موارد مشهور روزهای اخیر که گرفتار آسیب خودسری در مواجهه فرهنگی شده است، لغو چند کنسرت موسیقی در وزارت کشور و ایجاد تنش در کنسرت «گروه لیان» بود.

میلاد جلیل‌زاده، عاطفه جعفری؛ گروه فرهنگ: یکی از موارد مشهور روزهای اخیر که گرفتار آسیب خودسری در مواجهه فرهنگی شده است، لغو چند کنسرت موسیقی در وزارت کشور و ایجاد تنش در کنسرت «گروه لیان» بود. چند مرد که ادعا می‌شود منتسب به وزارت کشور هستند در این معرکه حضور داشتند. فارغ از اینکه ‌انگیزه این افراد چه بوده، یک اتفاق مهم در فضای سیاسی و اجتماعی کشور رخ داده که در نوع خود جالب بوده و اکثریت نسبت به این رفتارها سلبی واکنش نشان داده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما اعلام کرده که کنسرت‌های لغوشده در تالار وزارت کشور، در موقعیت و زمان دیگری جبران خواهد شد و چند روز بعد هم محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه هیات دولت خطاب به همه دستگاه‌ها و نهادها گفت: «همه دستگاه‌ها باید به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.» عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در توییت معناداری نوشت: «دو گروه با برگزاری «کنسرت» مخالفند. گروهی که کلا شادی جمعی و موسیقی را ابتذال می‌دانند و با نام «دین» آن را برنمی‌تابند و گروه دیگری که کلا شادی مردم را مغایر با راهبرد سیاسی خود می‌دانند و دنبال برهم زدن تجمع‌های شادی‌آفرین هستند.» همچنین محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بعد از ماجرای برهم خوردن نظم کنسرت لیان در تالار وحدت، به «فرهیختگان» گفت: «تقاضای ما این است که اولا به نقش مرجعیتی این وزارتخانه احترام گذاشته شود و در وهله بعد نهادها مسائل مدنظرشان یا نقاط ضعف را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کنند تا نسبت به رفع آنها اقدام کند و از ورود مستقیم‌ به مسائل پرهیز کنند.» این اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور یا مدیران فرهنگی، آنقدر بدیهی است که حرف عجیب و تازه‌ای به‌نظر نمی‌رسد و نشانگان آشکاری است از اینکه جریان غالب در بدنه دولت به‌شدت مخالف هرگونه خودسری در فضای فرهنگی است.  وقتی عقل جمعی در دولت این‌گونه شور و نشاط فرهنگی در کشور را پاسبانی می‌کند، پس باید نسبت به اظهارنظر افراد و جریان‌هایی که خودشان را منتسب به هر کدام از وزارتخانه‌ها می‌دانند، شک کرد و این احتمال دور از ذهن نیست که هر کدام از وزرای دولت سیزدهم بعد از اطلاع نسبت به خودسری افراد زیرمجموعه‌هایشان، مطابق همان چهارچوب نظری حاکم در دستگاه فرهنگی دولت برخورد کنند.
هر گونه اختلال در خرد جمعی دستگاه فرهنگی انقلاب باعث می‌شود راه برای کاسبان بحران و تنش در فضای فرهنگی باز شود. یکی از کاسبان این معرکه، خبرنگار معلوم‌الحالی در حوزه موسیقی است که پاییز سال گذشته آتش‌بیار جریان تحریم فضاهای هنری بود و حالا که شرایط تغییر کرده، دایه دلسوزتر از مادر برای وضعیت کنسرت‌های موسیقی شده است. تنش و بحران در فضای موسیقی برای هر که سود نداشته باشد برای همچون اویی که کاسب بحران‌آفرینی در فضای موسیقی است، بی‌فایده نیست.

 

گزارش کامل را از اینجا بخوانید