تاریخ : Sat 24 Jun 2023 - 18:02
کد خبر : 80732
سرویس خبری : اقتصاد

کاهش تورم ماهانه به کمترین مقدار 15 ماه اخیر

مهدی عبداللهی

کاهش تورم ماهانه به کمترین مقدار 15 ماه اخیر

مهدی عبداللهی، دبیر سرویس اقتصادی: گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درخرداد ماه ١٤٠٢، نرخ تورم برای خانوارهای کشور به 2 درصد، تورم نقطه‌به‌نقطه به 42.6 درصد و تورم سالانه نیز به 48.5 درصد رسیده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ماهانه خردادماه کمترین مقدار تورم ماهانه در 15 ماه اخیر است.

از نکات حائز اهمیت داده‌‌های تورم در خردادماه، کاهش شدید نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه است؛ به‌طوریکه تورم نقطه‌ای برای کل خانوارهای کشور در خردادماه با کاهش 12 واحدی درصدی از 54.6 درصد در اردیبهشت به 42.6 درصد در خردادماه رسیده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام خوراکی نیز با کاهش 32.8 واحدی از 75.4 درصد در اردیبهشت به 42.6 درصد در خردادماه رسیده است.
این گزارش نشان می‌‌دهد تورم سالانه کل نیز از 49.1 درصد در اردیبهشت به 48.5 درصد در خرداد رسیده و تورم سالانه اقلام خوراکی نیز از 74.9 درصد در اردیبهشت به 70.6 درصد در خردادماه کاهش یافته است.
لازم به توضیح است کاهش 12 واحدی تورم نقطه‌ای کل و کاهش 32.8 واحدی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی در خردادماه امسال یکی از بالاترین سقوط‌های نرخ تورم نطقه‌ای بوده که دلیل بخش عمده آن، حذف اثر تورمی اصلاح نرخ ارز ترجیحی بوده که سال گذشته انجام شد. به‌عبارتی، با توجه به اینکه در خردادماه سال گذشته با حذف ارز ترجیحی، یکی از بالاترین جهش‌های تورمی رخ داد، حالا تورم نقطه‌ای درحال بازگشت به نرخ‌های میانگین خود است. این موضوع در افت شدید نرخ تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی نیز به خوبی قابل مشاهده است.
اما بخش دیگری از دلیل کاهش تورم در ماه گذشته، کاهش نسبی انتظارات تورمی به‌واسطه ثبات نسبی نرخ ارز و خبرهای مثبت از دیپلماسی اقتصادی-سیاسی دولت است که این موضوع نیز در داده‌های مرکز آمار ایران خود را در بخش اقلام بادوام نشان داده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه اقلام بادوام در خردادماه امسال کاهش 4.7 درصدی نسبت به اردیبهشت داشته است. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهد کاهش تورم ماهانه اقلام بادوام در خردادماه امسال از آذرماه سال 1399 تاکنون بی‌سابقه بوده است.