تاریخ : Sat 24 Jun 2023 - 06:38
کد خبر : 80710
سرویس خبری : جامعه

به حیثیت امر به معروف رحم کنید

شایعات درباره انتصاب یک مسئول شاذگو در حوزه اینترنت نگران‌کننده است

به حیثیت امر به معروف رحم کنید

هاشمی‌گلپایگانی یکی از دبیران پرحاشیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود که اغلب مواقع پس از اظهاراتش جنجال‌هایی در جامعه و واکنش‌هایی در فضایی مجازی و رسانه‌ها به وجود می‌آمد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:در باب تشریح اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما، شاید ساده‌ترین کار این باشد که آیه‌های قرآنی یا احادیث مرتبط با این فریضه را کنار یکدیگر ردیف کنیم و فریاد بزنیم که آهای مسلمانان! فلان هنجار اجتماعی، جامعه را به خطر انداخته و وظیفه هر مسلمانی است که امر به معروف و نهی از فلان منکر را جامه عمل بپوشاند. اما در وجوبِ عمل به این فریضه؛ اسلامی بودن جامعه را بپذیریم تا این موضوع برایمان در ریز و درشت امور روزمره اهمیت پیدا کند. امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص به یک جنبه از زندگی یا تنها به ترک اعمال حرام نیست. مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه تهران در اردیبهشت 95 تاکید می‌کنند که: «با بهترین روش‌ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی ازجمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید.» شاید همین کلیدواژه سبک زندگی، در رابطه با اهمیت ترک منکر و امر به معروف کافی و تاییدی باشد بر این مساله که امر به معروف تنها در جنبه دینی و انجام فعل واجب و ترک حرام در جامعه معنا نمی‌شود و اساسا می‌تواند یک جهان‌بینی تلقی شود، به این شکل که تمام افعال زندگی‌مان با پیش‌فرض‌های مرتبط با این فریضه تنظیم می‌شود. شاید رسیدن به این نقطه است که اهمیت ترک منکرات و امر به معروف را برای آحاد جامعه، به دغدغه و مساله همه ما تبدیل خواهد کرد و دیگر کسی در برابر نهی از منکر یا دعوت به معروف، واکنش بدی نخواهد داشت و آن را با تجاوز به حریم زندگی دیگران هم اشتباه نمی‌گیرد.

نمی‌دانم به‌خاطر دارید یا نه. سال 97 فردی با عنوان کارشناس فضای مجازی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و در مقابل دوربین‌ها و مخاطبان قصه‌ای درباره بارداری یک دختر نوجوان با دو گیگ اینترنت رایگان تعریف کرد و گفت: «گویا پدر این دختر که یک کارگر هم بوده برای دختر مدرسه‌ای‌اش یک گوشی موبایل می‌خرد اما به او می‌گوید که حق ندارد از اینترنت استفاده کند. دختر هم به‌واسطه ۲ گیگ اینترنت رایگانی که دریافت کرده با پسری دوست شده و مابقی ماجرا اتفاق می‌افتد.» کارشناس فضای مجازی و طراح این قصه...

متن کامل را اینجا بخوانید.