تاریخ : Sat 24 Jun 2023 - 06:32
کد خبر : 80705
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

مهندسی فرهنگ در4 گوشه دنیا

مهندسی فرهنگ در4 گوشه دنیا

تنظیم‌گری و نظارت بر محتوای رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب در تمام کشورهای دنیا وجود دارد منتها روش‌های اعمال آن متفاوت است.

تنظیم‌گری و نظارت بر محتوای رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب در تمام کشورهای دنیا وجود دارد منتها روش‌های اعمال آن متفاوت است. به عبارتی بعضی از دولت‌ها روی نکاتی ممیزی دارند که یکسره در دستورکار ما نیست و برعکس، در مواردی که ما به شدت حساس هستیم، ممیزی برایشان معنا ندارد. اما فارغ از جنس محتوایی این نظارت‌ها، شیوه اعمال آن موضوع دیگری است که می‌تواند مورد توجه ما هم باشد. در آمریکا انجمن تصاویر متحرک که اختصارا به MPAA معروف است، وظیفه نظارت بر فیلم‌ها و سریال‌ها را برعهده دارد و ازجمله معروف‌ترین اقدامات آن رده‌بندی سنی آثار است. در کشورهای دیگر هم به روش‌های مختلف این نظارت‌ها اعمال می‌شوند که می‌توان چند مورد را با توجه به بعضی از جزئیات‌ قوانین مورد بررسی قرار داد و از رهگذر آن به نکاتی درمورد تنظیم‌گری و ممیزی در ایران پی برد.

انگلستان

چهارچوب قانونی در بریتانیا، چهارچوبی همگراست که در آن پخش پهن‌دامنه، مخابرات، ارتباطات رادیویی و اینترنت در محدوده قانون به نام «قانون ارتباطات بریتانیا» گنجانده شده است. آفکام به‌عنوان نهاد همگرا عمل می‌کند که پاسخگوی تنظیم‌گری این محدوده است. سایر نهادهای تنظیم‌گر، پاسخگوی حفاظت از اطلاعات و محتوای تبلیغات در همه پلتفرم‌ها هستند، اگرچه ...

فرانسه

تنظیم رسانه‌های صوتی- تصویری در فرانسه سه بازیگر اصلی دارد: نخست، دولت با مرجعیت نخست‌وزیر، سیاست‌های عمومی برای رسانه به‌ویژه رسانه‌های پخش پهن‌دامنه و حوزه‌های مرتبط با تنظیم قوانین و احکام را طراحی می‌کند. در این فرآیند ...

ترکیه

در نگاه کلی می‌توان نهادهای متولی تنظیم‌گری رسانه‌ها را در ترکیه به سه گروه تقسیم کرد: یک) حکومت، دو) قوه مجریه و سه) اصناف. از اینها، دو گروه اول نقش عمده کنترل و نظارت بر رسانه‌ها را برعهده دارند.
اصلی‌ترین نهاد ناظر بر رسانه ...

کره

 کی‌سی‌اس‌سی نهادی مستقل از دولت (که بودجه‌اش را از دولت تامین می‌کند) برای سنجش محتواهاست. این کمیسیون وظیفه بازنگری محتوا‌های پخش‌شده را برعهده دارد، این بازنگری براساس استانداردهای دقیق تجهیزشده از سوی این نهاد صورت می‌گیرد، البته شرکت‌های پخش پهن‌دامنه نیز داوطلبانه محتواها را قبل از پخش براساس استانداردهایشان بازنگری می‌کنند.

متن کامل را اینجا بخوانید.