تاریخ : Sat 24 Jun 2023 - 09:15
کد خبر : 80700
سرویس خبری : دانشگاه

نظام یکپارچه مهارت‌آموزی منطبق با نیازهای واقعی بازار

سیدمحمد بطحائی

نظام یکپارچه مهارت‌آموزی منطبق با نیازهای واقعی بازار

پس از مدت ‌ها چشم‌انتظاری، دانشگاه آزاد اسلامی تلاش مجددی را برای پاسخگویی به نیاز جدی بازار کسب‌وکار و اشتغال آغاز کرده است و آن انطباق آموزش‌های رسمی و غیررسمی (کوتاه‌مدت) با نیازهای واقعی بازار و صنعت با مهارت‌های شاغلان بخش است.

سیدمحمد بطحائی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی:پس از مدت ‌ها چشم‌انتظاری، دانشگاه آزاد اسلامی تلاش مجددی را برای پاسخگویی به نیاز جدی بازار کسب‌وکار و اشتغال آغاز کرده است و آن انطباق آموزش‌های رسمی و غیررسمی (کوتاه‌مدت) با نیازهای واقعی بازار و صنعت با مهارت‌های شاغلان بخش است. این همان حلقه مفقوده‌ای است که متاسفانه فقدان آن نتایج بسیار خسارت‌باری را در سال‌های گذشته تاکنون بر جای گذاشته است که رسانه «فرهیختگان» همچون گذشته در نیازسنجی، اطلاع‌رسانی و تشریح این اقدام، ابعاد مختلف این تلاش ارزشمند دانشگاه آزاد را با هنر رسانه‌ای خود به زیبایی به تصویر کشیده است.
فاصله بین آموزش‌های دانشگاهی با آنچه که در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی مورد نیاز است، باعث شده تا استقبال از فارغ‌التحصیلان و به‌کارگیری آنها برای اشتغال در مشاغل مورد نیاز کارگاه‌ها و حوزه کسب‌وکار به‌شدت کاهش یابد و تعداد فراوانی از فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش عالی امکان یافتن شغل مناسب را پیدا نکنند. این در حالی است که نیاز حوزه کسب‌وکار به‌شدت رو به تزاید است و حتی در برخی مواقع دلیل عمده در تعطیلی موسسات و کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی، نبود نیروی کار شایسته بوده است.
اقداماتی که در دو دهه اخیر برای اتصال و هم‌سویی آموزش‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار صورت گرفته و در مواردی نیز دانشگاه‌های جدید با رویکردهای جدید تاسیس شده است، متاسفانه نتوانسته این هماهنگی و همسویی را ایجاد کند و پس از مدتی دوباره این در بر همان پاشنه چرخید و مباحث کاملا نظری و مفهومی جای آموزش‌های کاربردی و مهارتی را گرفت.
دانشگاه آزاد با درک صحیح از این صورت مساله و با بهره‌مندی از تجارب ارزشمندی که طی 20 سال گذشته از تاسیس و راه‌اندازی آموزشکده‌های فنی و حرفه ‌ای به دست آورده، با تاسیس دانشکده‌های مهارت و ...

متن کامل را اینجا بخوانید.