علی مزروعی، زهرا طیبی، گروه سیاست:شخصیتهای تاریخی که دغدغه مسائل مختلف جامعه اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را داشتهاند و این دغدغه را نیز بدون منفعتطلبی و چشمداشت مادی مطرح میکردهاند، معمولا از خود وجههای ساختهاند که آیندگان از آنها به نیکی یاد میکنند. این وجهه نیک اگرچه ظرفیت خوبی را برای بهبود اوضاع جامعه در اختیار قرار میدهد اما همواره این آفت را نیز خواهد داشت که گروههای مختلف این شخصیتها را مصادرهبهمطلوب کرده و صرفا با استناد به برخی نظرات آنها، عقیده را خود صحیح جلوه دهند. شهید بهشتی یکی از همین شخصیتهای دلسوز و چندبعدی در تاریخ جمهوری اسلامی است که همواره علیرغم قاطعیت بر سر اصول، انتقاداتی را نیز نسبت به کژکارکردیهای ساختاری و سوء عملکردها داشت. این ویژگی شهید بهشتی باعث شده تا باب تقطیع و تحریف صحبتهای ایشان نیز باز بماند. نمود عینی این مواجهه مصادرهای را میتوان در رفتار گروههایی دانست که از شهید بهشتی صرفا به سخنرانیهای یک دقیقهای اکتفا کرده و باب استفاده از ظرفیت عمیق ایشان را میبندند. گروهی با هدف اینکه وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور را استدلالی برای عدم مشروعیت نظام اسلامی جلوه دهند صرفا این جمله را از شهید بهشتی بازنشر میدهند: «هنوز در جامعه ما سیرها و خیلیسیرها با گرسنهها و خیلیگرسنهها باهم در جامعه دیده میشوند. تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست.» حال آنکه در همان زمان شهید بهشتی بهعنوان رئیس قوه قضائیه همان جمهوری اسلامی فعالیت میکرده که نسبت به وضعیت اقتصادیاش رضایت ندارد. شهید بهشتی در همین سخنرانی همچنین از لزوم آغاز کردن حرکتی سخن به میان میآورد که منجر به پایان دادن فاصله سطح زندگی در جامعه شود. گروه دیگری از طیف مقابل بدون اینکه اظهارات صریح و عدالتطلبانه شهید بهشتی را مورد توجه قرار دهند صرفا نگاه ایدئولوژیک ایشان ازجمله در مورد مساله حجاب را بازنشر میدهند. نگاهی که شهید بهشتی آن را در اظهار مخالفت با گروهی که آزادی را کنار گذاشتن پوشش تعریف میکنند، اینگونه ابراز میدارد: «زنها و مردها با شیوهها و لباسهای نامطلوب و ناموزون بیایند در جامعه راه بروند. یک زن متدین است خودش نرود، خودش نکند. یک جوان متدین است، خودش چشمش را زیر بیندازد. اگر خانمها با هفتقلم آرایش و طنازی از اینسو به آنسوی خیابان راه میروند، او آزاد است، این هم آزاد است. او آزاد است اونجوری راه برود، این هم آزاد است نگاه نکند. نه آقاجان، ما اینجور آزادی را نفی میکنیم... چرا؟
متن کامل را اینجا بخوانید.