تاریخ : Mon 19 Jun 2023 - 22:34
کد خبر : 80569
سرویس خبری : جامعه

آقای رئیس! دستور شما اجرا نشد

با اینکه محسنی‌اژه‌ای بارها از سازمان بازرسی خواسته پرونده‌هایی که ممکن است را شفاف کنند، این مطالبه تقریبا اجرا نشده است

آقای رئیس! دستور شما اجرا نشد

نظارت بر مجموعه سازمان‌های اداری کشور در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده است .

ابوالقاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه:چند وقت پیش با یکی از دوستان مطلع و کارشناس در حوزه حقوقی و قضایی گپ‌وگفتی داشتیم و او هم با واسطه از یکی از مسائل و مصائب موجود در دستگاه قضایی که از کس دیگری شنیده بود، می‌گفت. ماجرا از این قرار بود که بخش زیادی از پرونده‌ها و گره‌های اقتصادی کلان کشور در سازمان بازرسی مورد بررسی و نظارت قرار گرفته ولی همه محرمانه و مسکوت یا در مسیر رفع و رجوع پیش‌می‌رود یا اینکه رسوب می‌کند و بلاتکلیف در قفسه‌های بایگانی این سازمان خاک می‌خورد. این ادعا و روایت آنقدر مهم به‌نظر می‌رسید که چند روزی پیگیر و پی‌جوی اطلاعاتی بودم تا شاید بتوانم علت این مخفی‌کاری‌ها و این سکوت نشسته بر جان سازمان بازرسی را بفهمم، منتها هرچقدر گشتم اتفاقا به خلاف این رویه بیش از آن یکی برخوردم، یعنی اینکه چرا سازمان بازرسی به‌صورت شفاف و عمومی بسیاری از پرونده‌هایی را که با نظارت و کنکاش مورد بررسی قرار داده و حالا اطلاعات خوبی از آنها دارد به‌صورت عمومی منتشر نمی‌کند تا مردم بدانند در سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور چه می‌گذرد؟ گلوگاه‌های فساد کجاست و دامن کدام سازمان‌ها پاک و کدام آلوده است؟ هرچه می‌گشتم بیشتر دستم خالی می‌شد تا اینکه دیدم این مطالبه پیش از اینکه جرقه‌ای در ذهن ما باشد، آن هم به‌واسطه آن فرد مطلع و دوست دغدغه‌مند، مطالبه رئیس و روسای دستگاه قضایی کشور است و بارها و در مراسم و سخنرانی‌ها و اظهارات گوناگون به آنها اشاره شده و نقد و مطالبات جدی هم حول آن شکل گرفته است. اما طبق روال همیشه، تغییر خواست هر شخص و با هر سطح و طبقه و جایگاهی که باشد، انگار شدنی نیست. 

«نظارت بر مجموعه سازمان‌های اداری کشور در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده است که از طریق بازرسی‌های موردی، فوق‌العاده و با دستور برخی از مقامات، بر سازمان‌ها و مراجع اداری نظارت نموده و موارد تخلف و نارسایی‌ها را به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌دارد.» این تعریفی کوتاه از وظایف و شأن وجود سازمان بازرسی کل کشور است که با استناد به همین و بدون اطلاع از ماده تبصره‌های متعددی که در قوانین مربوط آمده، می‌توان انتظارات زیادی داشت. اما با گذر از تعاریف موجود و حدود و ثغور مسئولیت‌های این سازمان بد نیست سراغ مطالبات از آن برویم، ببینیم و بپرسیم که چه تغییراتی در رویه‌های این سازمان لازم و ضروری است و مطالباتی هم در ارتباط با آن صورت گرفته اما در همچنان بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد. 

متن کامل را اینجا بخوانید.