تاریخ : Sun 18 Jun 2023 - 12:30
کد خبر : 80522
سرویس خبری : جامعه

ادبیاتش در شان یک فرمانده نبود

معاون اول قوه قضاییه در واکنش به صحبت‌های فرمانده انتظامی مازندران؛

ادبیاتش در شان یک فرمانده نبود

حجت‌الاسلام مصدق: این طور نیست که او گفته باشد اگر کسی بی حجاب باشد گردنش را می‌شکنیم، گرچه این ادبیات در شان یک فرمانده نبوده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات فرمانده انتظامی مازندران درباره شکستن گردن هنجارشکنان و اینکه آیا او می‌تواند این سخنان را مطرح کند؟ گفت: ادبیات خوبی نبوده است. این طور نیست که او گفته باشد اگر کسی بی حجاب باشد گردنش را می‌شکنیم بلکه سخنان ایشان در رابطه باافراد شرور و کسانی که امنیت برهم می‌زنند و سرقت‌های مسلحانه بوده است. فیلم پخش شده هم تقطیع شده است. گرچه این ادبیات در شان یک فرمانده نبوده است.

در همین خصوص یک قاضی پیشین دیوان عالی کشور می‌گوید: تجویز «شکستن گردن هنجارشکنان» می‌تواند مشمول جرم «ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای مسلح» باشد.

محمد درویش‌زاده، قاضی سابق دیوان عالی کشور و رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه در واکنش به ویدئوی اظهارات فرمانده انتظامی مازندران طی یادداشتی نوشت: «پلیس زورگو و ناقض قانون در فرهنگ و جامعه ما هیچ جایگاهی ندارد و این‌گونه رفتارها می‌تواند مشمول جرم «ایجاد جو بدبینی مردم نسبت به نیروهای مسلح» باشد. عنصر قانونی جرم مزبور در ماده ۵۵ «قانون مجازات جرائم و مجازات نیروهای مسلح» آمده و تصریح می‌کند: «هر نظامی‌ای که با اقدامات خلاف شئونات نظامی، به هر نحوی از انحاء موجبات ایجاد بدبینی مردم را نسبت به نیروهای مسلح فراهم نماید، به حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود.عنصر مادی این جرم می‌تواند هر گونه فعل یا ترک فعلی باشد که موجبات بدبینی مردم به نیروهای مسلح را فراهم کند. به لحاظ تخصصی این جرم از جرایم مطلق است، یعنی تحقق این جرم مقید به حصول نتیجه نیست. به عبارت دیگر، لازم نیست که مردم به نیروهای مسلح بدبین شده‌باشند؛ بلکه همین مقدار که عملِ شخصِ نظامی به گونه‌ای باشد که بتواند موجبات بدبینی را فراهم کند، جرم مزبور محقق شده است.»