تاریخ : Sun 18 Jun 2023 - 00:08
کد خبر : 80514
سرویس خبری : جامعه

خوب شد جلوی خبر را گرفتید!

برای بازداشت خبرنگاران درحاشیه ماجرای زمین شاندیز مشهد

خوب شد جلوی خبر را گرفتید!

تیتراخبار رسانه‌ها حول دستگیری خبرنگارانی که برای اطلاع و دریافت و انتشار خبر پیرامون اتفاقِ افتاده به آن محل رفته بودند می‌چرخید.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:روز گذشته خبر عجیب‌وغریبی به سرعت در رسانه‌ها دست به دست می‌شد. آن‌قدر ماجرا بالا گرفت که حتی تشکل‌های دانشجویی و جریانات حامی عدالتخواهی هم نسبت به آن موضع‌گیری کرده و واکنش نشان دادند. تیتر اخبار رسانه‌ها حول دستگیری خبرنگارانی که برای اطلاع و دریافت و انتشار خبر پیرامون اتفاقِ افتاده به آن محل رفته بودند می‌چرخید. اما خب همه ماجرا این نبود. یعنی مشکلی که دامنگیر خبرنگاران روزنامه قدس شده بود، برای یک روز بود و مساله‌ای که آتشی به جان زندگی مردم انداخته بود، کهنه و قدیمی‌تر از ماجراهای یک روز بود. یک روزی که تجمع و اعتراض نشان از کارد به استخوان رسیده طرفین دعوی بر سر قطعات بزرگ زمین در طرقبه و شاندیز داشت. یک طرف مجری و ضابط قانون، دادگستری بود و طرف دیگر مردمی که هر دو، مدعی مالکیت زمین‌ها بودند. مالکیتی که به‌خاطر دو روایتی بودن و تعدد اسناد و اظهارات در ارتباط با مالکیت آن، شرایط را به سمت بحرانی شدن سوق می‌داد. القصه، این زخم کهنه یکی دو روزی است سر باز کرده و این‌که این زخم چیست و از کی و چرا ایجاد شد و حالا در چه وضعیتی است و آینده چه می‌شود و باید بشود، مساله خطوط بعدی و موضوع گزارش ماست. روایت راویان و مرور گزارش‌های نوشته‌شده در این باره، فعلا بدون هیچ قضاوتی، در ادامه آمده است.

همیشه در تجمع‌ها، مردم حدود 15 تا 20 دقیقه در کنار جاده شاندیز به مشهد می‌ایستند و بنرها را دست می‌گیرند. روز جمعه هم همین بود. در حاشیه تجمع 26 خرداد، گروهی از خبرنگاران و دوستان رسانه‌ای با مردم مصاحبه می‌کردند. بازداشتی‌های آن روز سه نفر از اهالی هستند که با خبرنگاران مصاحبه کردند. این افراد در همان تجمع شناسایی و بازداشت شدند. در کنار این سه نفر از اهالی نیز، همان‌جا پس از جمع کردن بنرها و اتمام تجمع، عکاس و روزنامه‌نگار روزنامه قدس نیز بازداشت می‌شوند؛ چراکه صحنه بازداشت خشونت‌آمیز اهالی روستا را فیلمبرداری کردند و در گوشی داشتند. با این دلیل عکاس روزنامه و یکی دیگر از دوستان روزنامه قدس توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.»
سهیلی همچنین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت...

متن کامل را اینجا بخوانید.