تاریخ : Sat 17 Jun 2023 - 23:50
کد خبر : 80508
سرویس خبری : جهان شهر

اپیدمی هسته‌ای

استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس و تمایل اوکراین، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان به سلاح هسته‌ای؛ این پدیده در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی جهانی است

اپیدمی هسته‌ای

کشورهایی اروپایی از ایتالیا، هلند، اسپانیا و آلمان گرفته تا مصر در شمال آفریقا و عربستان‌سعودی در غرب آسیا تلاش‌هایی برای حرکت به‌سمت برنامه تسلیحاتی برداشته‌اند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را در بلاروس مستقر کرد. این اقدام که واکنشی به تلاش غرب برای تسلیح سطح بالای اوکراین در حوزه‌های متعارف و غیرمتعارف است، یکی از نشانه‌های اپیدمی تسلیحات هسته‌ای در جهان به شمار می‌رود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه 26 خرداد (16 ژوئن) طی سخنرانی خود در اجلاس مجمع بین‌المللی اقتصادی «سن پترزبورگ» خبر مستقر شدن تعدادی از تسلیحات هسته‌ای کشورش در بلاروس را اعلام کرده و تاکید کرد ارسال محموله‌های بعدی تا پایان تابستان یا پایان سال جاری انجام خواهد شد. رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود با پایان بازسازی انبارهای هسته‌ای بلاروس، روند استقرار تسلیحات هسته‌ای در این کشور در روزهای 7 و 8 ژوئن (17 و 18 خرداد) آغاز می‌شود. همزمان با این تحول در شرق اروپا، خبرهایی از هسته‌ای شدن تایوان و یا قرار گرفتنش زیر چتر هسته‌ای آمریکا منتشر شده است. این اتفاق درحالی است که مقامات کره‌جنوبی نیز اخیرا از احتمال ساخت سلاح هسته‌ای توسط کشورشان خبر داده و هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در مصاحبه خود با اکونومیست تاکید کرده ژاپن تا 5 سال آینده یک کشور دارای سلاح هسته‌ای خواهد بود. عطش ایجاد بازدارندگی با دستیابی به سلاح هسته‌ای، می‌تواند رقابت‌ برای گام برداشتن به سمت دستیابی به این سلاح را تشدید کند. برای از بین رفتن همه‌چیز، شاید لمس یک دکمه کافی باشد.

کشورهایی اروپایی از ایتالیا، هلند، اسپانیا و آلمان گرفته تا مصر در شمال آفریقا و عربستان‌سعودی در غرب آسیا تلاش‌هایی برای حرکت به‌سمت برنامه تسلیحاتی برداشته‌اند.

متن کامل را اینجا بخوانید.