تاریخ : Sat 17 Jun 2023 - 23:35
کد خبر : 80504
سرویس خبری : سیاست

بازگشت به تهران

وزیرخارجه سعودی پس از ۱۷ سال به ایران آمد، چه چیز باعث گردش معنادار ژئوپلیتیک منطقه در این سال‌ها شد؟

بازگشت به تهران

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته وارد تهران شد تا مهری دیگر بر پایان پرونده قطع ارتباط بین تهران و ریاض زده شود.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته وارد تهران شد تا مهری دیگر بر پایان پرونده قطع ارتباط بین تهران و ریاض زده شود. وزیر خارجه عربستان در این سفر ضمن دیدار با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار کرد تا دعوتنامه پادشاه عربستان برای سفر به ریاض را این‌گونه ابلاغ کرده باشد: «در دیدارم با جناب آقای رئیسی، سلام خادم حرم شریفین جناب ملک سلمان و ولیعهد بن سلمان را ابلاغ و تمایل ایشان نسبت به دیدار با جناب آقای رئیسی را به اطلاع ایشان رساندم.» این سفر سه ماه پس از آن انجام شد که دو کشور در پکن به توافقی برای احیای روابط دیپلماتیک دست پیدا کرده بودند. 

در ادامه ضمن مرور بخش‌هایی از اظهارات رئیس‌جمهور و وزیرخارجه کشورمان و نیز اظهارات متقابل وزیر خارجه عربستان، با دوتن از کارشناسان مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداخته و اهداف و نتایج سفر فیصل بن فرحان به تهران را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وزیرخارجه کشورمان در کنفرانس خبری که پس از گفت‌وگو با هیات دیپلماتیک عربستان سعودی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از انجام مقدمات بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی در پایتخت‌های دو کشور گفت: «ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان به مقاصد زیارتی و گردشگری را فراهم ساخته‌ایم.» امیر عبداللهیان توافقات صورت گرفته در سفر وزیرخارجه عربستان به ایران را این‌گونه تشریح کرد: «با عربستان درخصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته‌های سیاسی، مبارزه با قاچاق موادمخدر و همکاری محیط‌زیستی اتفاق نظر داریم.» وزیرخارجه کشورمان همچنین درخصوص سطوح توافقات صورت گرفته نیز این‌گونه توضیح داد: «درخصوص امنیت منطقه‌ از مسیر همکاری‌های چندجانبه گفت‌و‌گو کردیم... اتفاق نظر داریم که حل مساله فلسطین یک موضوع اساسی و دارای اولویت برای تهران و ریاض است... اتفاق نظر داریم که‌ در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری‌های بهتری را سامان بدهیم.»
در ادامه فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز خوشحالی بابت حضور در تهران و دیدار با امیر عبداللهیان در مورد محتوای گفت‌وگوهای صورت گرفته گفت: «گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با هم داشتیم. این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که بین ما در 10 مارس ۲۰۲۳ در پکن شکل گرفت، صورت می‌گیرد.»

متن کامل را اینجا بخوانید.