تاریخ : Sat 17 Jun 2023 - 00:12
کد خبر : 80468
سرویس خبری : سیاست

دولت سیزدهم روابط با جهان را محدود به اروپا و آمریکا نمی‌داند

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح تغییر مسیر دیپلماسی ایران:

دولت سیزدهم روابط با جهان را محدود به اروپا و آمریکا نمی‌داند

برای بررسی سیاست‌خارجی ایران در منطقه و نوع رفتار سیاسی کشورهای منطقه با ایران با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست: بعد از توافق ایران و عربستان و عضویت ایران در سازمان شانگهای به‌نظر می‌رسد که ایران در معادلات جدید جهانی، درحال دستیابی به جایگاه مهمی در منطقه است. از طرفی زمزمه‌های توافق ایران و آمریکا هم نشان می‌دهد آمریکایی برای حل چالش‌ها با ایران راهی جز مذاکره ندارند. برای بررسی سیاست‌خارجی ایران در منطقه و نوع رفتار سیاسی کشورهای منطقه با ایران با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* «رویکردی که ما در روابط با شرق و عمدتا آسیا و کشورهای درحال توسعه مثل آمریکای لاتین در دستور‌کار داریم با گفت‌وگوهایی که الان به‌طور غیر‌مستقیم با آمریکا جریان دارد، دو چیز کاملا متفاوت است. دولت سیزدهم روابط با جهان را مثل دولت قبل محدود به اروپا و آمریکا نمی‌داند. بحث گفت‌وگو با آمریکا که الان جریان دارد، به مساله مطالبات زمین‌مانده ایران، برمی‌گردد.»

* «تعامل کشورهای عربی با ایران در یک هزینه‌فایده سیاسی اتفاق افتاده است.آمریکایی‌ها هم البته به این نتیجه رسیدند که بهتر است این چالش را با مذاکره حل کنند نه جنگ. الان عربستان و مصر و کشورهای این‌گونه هم از این زاویه که نمی‌توانند بیش از این به پشتیبانی امنیتی آمریکا دلگرم باشند و هم اینکه مسیر چالش چنددهه‌ای با ایران آورده‌ای برای آنها به‌همراه نداشته است.»

* «امروز قدرت بازدارندگی کشورهای مقابل آمریکا از‌جمله خود ایران افزایش پیدا کرده است.»

*«امروز وقتی شما می‌بینید ایران می‌تواند موشک‌های پرقدرت و پهپاد و ظرفیت‌های دفاعی‌اش را در این سطح افزایش دهد، تعامل راهبردی بین ایران و روسیه و چین می‌تواند یک ظرفیت جدید ایجاد کند، همه اینها روی منظومه محاسباتی آمریکا تاثیر می‌گذارد. »

متن کامل را اینجا بخوانید.