تاریخ : Sat 17 Jun 2023 - 00:11
کد خبر : 80467
سرویس خبری : سیاست

حرکت بر مدار نظم نوین جهانی

درباره منطق سیاست خارجه ایران در دوران جدید

حرکت بر مدار نظم نوین جهانی

قرار است فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به ایران سفر کند تا بعد از هفت‌سال قطع ارتباط بین دو کشور سفارتخانه عربستان در تهران رسما بازگشایی شود، پیش از این نیز سفارت ایران در ریاض بازگشایی شده بود.

گروه سیاست: به بهانه بازگشت سیدابراهیم رئیسی از هاوانا و سفر وزیر خارجه عربستان به تهران مروری داشته‌ایم بر مهم‌ترین اقداماتی که ایران در یک سال گذشته در عرصه دیپلماسی انجام داده تا درنتیجه آن آن بتواند اقتصاد کشور را رونق ببخشد و حرکت آن به‌سمت پیشرفت را سرعت دهد.

نان دیپلماسی در روغن پررونق
اواخر شهریور 1401 که خیابان‌های ایران ناآرام شد، آمریکایی‌ها -که در آستانه برقراری یک توافق با ایران بودند- با این خیال که با دامن زدن به آتش ناآرامی‌ها و آشوب‌ها و حمایت از براندازها می‌توانند دست ایران را در مذاکرات خالی کنند و با فشاری که وارد می‌کنند، بتوانند کاری کنند که ایران در میز مذاکره کوتاه بیاید. اما ایران برای دور زدن این فشار آمریکایی‌ها و موفقیت در جنگ ترکیبی، به‌سمت اجرای سیاست‌های اصلی‌ خود یعنی گسترش روابط با همسایگان و شرق حرکت کرد تا هم به آمریکایی‌ها نشان دهد همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد توافق با غرب نگذاشته و هم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، گزینه‌های دیگری روی میز دارد. 

توسعه زیرساخت حمل‌ونقل مکملی برای توسعه دیپلماسی
 در چندماه اخیر قراردادهایی در زمینه توسعه ریلی منعقد شده است که می‌تواند تکمیل پروژه‌های کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب را منتج شود، به‌طورمثال احداث راه‌آهن رشت – آستارا منجر به تکمیل آخرین قطعه کریدور شمال به جنوب می‌شود؛ کریدوری که روسیه را از طریق ایران به آب‌های گرم متصل کرده و به همین دلیل مسکو در راستای تکمیل هرچه سریع‌تر این قطعه وارد عمل شده و پای قرارداد همکاری با ایران را امضا کرده است. 

اپوزیسیون؛ بازنده بزرگ تقابل ایران و غرب
مطابق آنچه بارها در «فرهیختگان» به آن اشاره کرده‌ایم هدف غربی‌ها از آشوب‌پراکنی در خیابان‌های ایران صرفا امتیاز‌گیری در میز مذاکرات بوده و به همین دلیل نیز بعد از فروکش کردن غائله مجددا وارد مسیر دیپلماسی با ایران شده‌اند.

متن کامل را اینجا بخوانید.