تاریخ : Sat 17 Jun 2023 - 00:10
کد خبر : 80466
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

آزمون عدالت در تعطیلات تابستان

معین احمدیان

آزمون عدالت در تعطیلات تابستان

برای بهینه کردن اوقات‌ کودکان و نوجوانان ایرانی چه تمهیدی دارید؟

معین احمدیان، دبیر گروه فرهنگ:طبق آنچه به‌صورت رسمی اعلام شده، نزدیک به 16 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و این مجموعه بزرگ انسانی در آستانه اوقات فراغت از تحصیل قرار دارند.

امتحانات بچه‌ها تمام شده و حالا نوبت آزمون بزرگ دستگاه‌هایی است که بودجه کلان می‌گیرند و اولین سوال آزمون‌شان این است؛ برای بهینه کردن اوقات‌ کودکان و نوجوانان ایرانی چه تمهیدی دارید؟ حالا باید از عمده دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی پرسید برای روزهایی که بهترین فرصت و بستر برای انجام ماموریت‌های پرورشی‌شان فراهم است چه می‌خواهند بکنند؟

عمده دستگاه‌های فرهنگی هم در این مقوله یا برنامه‌‌ ویژه‌ای طراحی نکرده‌اند یا گرفتار کلیشه‌های مرسوم و سیاست‌های پیشینی هستند. سیاست‌هایی که نظام‌نامه جذابی برای کودک و نوجوان امروز ندارد و موارد اقتضایی کودک و نوجوان امروز را در نظر نمی‌گیرد.

مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده آمریکا در نوامبر 2018 مقاله‌ای با این عنوان «هزینه تعطیلات مدرسه برای کودکان خانواده‌های کم‌درآمد» منتشر کرد و براساس آن به این نتیجه رسید که تعطیلات مدرسه، دوره‌های استرس‌زا برای کودکان خانواده‌های کم‌درآمد است. 

ما شاهدیم نهادهای دولتی که باید در کنار همه دانش‌آموزان ایرانی باشند، کارها را به بخش‌های خصوصی واگذار کرده‌اند. 

یکی از نقاطی که می‌تواند در شکل‌دهی و سروسامان دادن مطالبه در زمینه اوقات فراغت کودکان و نوجوان ورود کند، صداوسیما است. رسانه ملی نه‌تنها خودش باید در زمینه شکل دادن فضاهای تفریحی تابستانی برنامه‌های جدی داشته باشد بلکه باید در موضوع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان طرح مساله کند و یک مطالبه عمومی شکل دهد.

متن کامل را اینجا بخوانید.