تاریخ : Fri 16 Jun 2023 - 11:46
کد خبر : 80443
سرویس خبری : جامعه

جمعیت یوزپلنگ‌های ایرانی افزایش یافت

مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی:

جمعیت یوزپلنگ‌های ایرانی افزایش یافت

عطیه تک تهرانی: در یک سال گذشته جمعیت یوزپلنگ ایرانی ثبت شده افزایش یافته اما چراغ خطر جمعیت شکننده یوزپلنگ در ایران همچنان روشن است.

مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه طی یک سال گذشته جمعیت یوزپلنگ ایرانی ثبت شده نسبت به سال قبل آن دارای افزایش بوده است، گفت:در نتیجه تلاش‌های انجام گرفته برای بررسی وضعیت یوزپلنگ تعداد ۶۰ دستگاه دوربین تله‌ای به‌طور همزمان در دو زیستگاه نامبرده نصب شدند که تعداد ۲۳۶ هزار و ۱۳۰ تصویر به‌دست آمد. پس از جمع‌آوری دوربین‌ها تعداد ۲۴ دستگاه دوربین همچنان محدوده پارک ملی را مورد پوشش قرار داده‌اند که در نتایج به‌دست آمده از آن‌ها نیز در تمام طول دوربین گذاری‌ها تعداد ۲۷۴ تصویر یوزپلنگ ثبت شد. در پارک ملی توران تصویر ۲۳۰ قلاده یوزپلنگ توسط دوربین‌ها ثبت شده است که از میان آن‌ها پنج فرد یوزپلنگ بالغ و یک توله یوز بودند. در پناهگاه حیات وحش توران(احمدآباد) نیز ۱۶ تصویر متعلق به دو فرد یوزپلنگ بالغ و در منطقه حفاظت‌شده توران(عباس‌آباد) ۲۸ تصویر از ۴ قلاده یوز بالغ و ۷ قلاده توله‌یوز ثبت شده است. 

وی ادامه داد: بر اساس داده‌ها و اطلاعات ما، شاهد افزایش تعداد ماده‌ها و توله‌ها هستیم. این افزایش در تعداد کل نیز دو برابر شده است و با توجه به اینکه در مردادماه ۱۴۰۱ شاهد از دست رفتن یک توله ماده در جاده بودیم همچنین «هلیا» دو توله خود را از دست داده است، می‌توان اظهار کرد که تعداد ماده‌ها و توله‌ها افرایش یافته است. افزایش تعداد ماده‌ها و به تبع آن افزایش تعداد زاده‌ها نتیجه‌ای مسرت بخش است ولی جمعیت شکننده یوزپلنگ در ایران همچون چراغ خطری این نکته را یادآور می‌شود که این نتیجه می‌تواند بر اثر یک تا دو اتفاق به نقطه عکس خود برسد و جمعیت زایا را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهیم، همانطور که طی دو تا سه سال شاهد چنین اتفاقی در پناهگاه حیات وحش میاندشت بودیم و تمام جمعیت یوزپلنگ از دست رفت همچنین مشاهده و ثبت یوزپلنگ‌های به تازگی جدا شده از مادر در حاشیه و خارج از مناطق خطر، احتمال از دست رفتن آن‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد. 

تک تهرانی افزود: بدون نصب قلاده‌های ماهواره‌ای روی یوزپلنگ‌ها هیچ گاه نخواهیم توانست مسیرهای حرکتی آن‌ها را به‌درستی متوجه شویم، به‌طور قطع بدون اطلاع از مسیرهای حرکتی حفاظت درستی نیز صورت نخواهد گرفت. در صورت دانستن محدوده‌های حرکتی به احتمال بسیار زیاد دستورالعمل‌های حفاظتی نیز دچار تغییر و به‌روز رسانی خواهند شد.  

 

منبع: خبرگزاری ایسنا