تاریخ : Wed 14 Jun 2023 - 16:46
کد خبر : 80413
سرویس خبری : دانشگاه

59 درصد دانشجویان این دانشگاه  با روابط غیررسمی سر کارند

آسیب‌شناسی پژوهش‌های دانشگاهی برای اصلاح وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان؛

59 درصد دانشجویان این دانشگاه با روابط غیررسمی سر کارند

مقاله «بررسی مساله شغل‌یابی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه خوارزمی)» که از سوی حمزه نوذری، علیرضا کریمی، عفت دانش‌نیا که به ترتیب جزء استادیاران گروه جامعه‌شناسی و کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی این دانشگاه بودند و در سال 1400 منتشر شده هم نگاه دقیق‌تری به این مساله داشته است.

*طبق جامعه آماری این پژوهش، 59.05 درصد از دانش آموختگان مشاغل خود را از طریق روابط قوی (روابط غیررسمی) به دست آورده‌اند و این متغیر بیشترین نقش را در دستیابی به شغل داشته است. همچنین میانگین نمره مهارت فارغ‌التحصیلان که شامل مهارت‌های نرم، پایه و اساسی و سخت می‌شود با هم اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه مهارت‌های مورد نیاز اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود، این مقاله آن را یکی از دلایل بیکاری این قشر عنوان کرده است. 

* آنچه مهم است اینکه «لزوم انطباق آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت و بازار کار» به‌عنوان یکی از پیشنهادات اصلی این مقاله در راستای کاهش آمار بیکاری مطرح شده است. مولفه‌ای که تحقق آن هم مستلزم تحول جدی در آموزش‌های دانشگاهی و اعمال اصلاحاتی مانند افزایش درس‌های عملی، اجرای دوره‌های مهارت‌افزایی مورد نیاز بازارکار، تاکید بیشتر بر انجام کارآموزی و کارورزی در حین تحصیل است. همچنین ساماندهی و توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و بررسی مستمر وضعیت برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های اجرا شده، ازجمله اقدامات قابل انجام دانشگاه‌ها با هدف اشتغال‌پذیری دانشجویان معرفی شده است. 

مقاله کامل را اینجا بخوانید