تاریخ : Wed 14 Jun 2023 - 00:09
کد خبر : 80390
سرویس خبری : اقتصاد

مقابله با تحریم جانمایی ایران در یک کمربند اقتصادی است

مهدی رزم‌آهنگ و میلاد ترابی‌فرد، 2 کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کردند

مقابله با تحریم جانمایی ایران در یک کمربند اقتصادی است

جریان‌شناسی و ریشه‌یابی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بیانگر این نکته است که در طراحی سیاست‌های تحریمی اگرچه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان هدف تحریم‌های ایالات‌متحده قرار گرفته، اما مشخصا از سال 1389 این تحریم‌ها علیه کشورمان شدت یافته است و این دوره را می‌توان موج اول تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران نام‌گذاری کرد.

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد: مهدی رزم‌آهنگ و میلاد ترابی‌فرد مدعی هستند شیوه‌های مختلف مواجهه با تحریم‌ها (1.‌ رفع حقوقی تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط ایران و غرب؛ 2. دور زدن تحریم و صدور مجوزهای موردی؛ 3. استفاده از ابزارهایی نظیر پیمان‌های پولی و 4. اصلاحات اقتصادی داخلی) که تابه‌‌حال در فضای سیاستگذاری کشور مطرح شده، هیچ‌کدام نمی‌توانند پاسخ جامع و آینده‌نگرانه‌ای به موضوع تحریم‌ها باشند. این دو کارشناس معتقدند پاسخ اصلی و کامل به موضوع تحریم‌ها، جانمایی جدید و بازتعریف نقش ایران در اقتصاد جهانی است.

*ترابی‌فرد: به‌عنوان یک بازیگر غیررسمی در جهان مطرح می‌شوید، مشروعیت شما را خدشه‌دار کرده، همان چیزی که تحریم می‌خواست.
*رزم‌آهنگ:اینکه ما بازیگر غیررسمی در جهان باشیم، به‌عنوان اینکه ایران آمده و پشت آن ارتباطات پنهانی وجود دارد و باید مراقبت کنیم ما را دور نزنند، چون دور زدن راهبرد شده است.
*ترابی‌فرد: حتی به‌عبارتی می‌توان گفت دور زدن تحریم خود راهبرد آمریکا می‌شود. با مسیر مجوزهای موردی به‌نوعی تراکنش‌های شما را محدود به کانال غذا و دارو کرده است که می‌تواند رفتار شما را شکل ‌دهد. اینکه فکر کنید با رفتار غیررسمی توانستید آمریکا را دور بزنید همین الان هم اینطور نبوده و درست نیست. تمام کنش‌ها را می‌دانند و در زمان لازم رفتار شما را شکل می‌دهند.
*رزم‌آهنگ:همین است که بخش زیادی از واردات و صادرات ما وابسته به کشور خاص شده و ما تصور می‌کنیم دور می‌زنیم، ولی او در اتاق کاملا شیشه‌ای می‌بیند چه اتفاقی می‌افتد. اما سومین روایتی که از خنثی‌سازی تحریم داریم – با احترام به همه دوستانی که با حسن‌نیت این روایت را ساختند و روی آن کار می‌کنند – این است که می‌شود از ابزارهایی همچون پیمان پولی و بانکداری فراساحلی، رمزارز و... که همه را به نام ابزار می‌شناسیم،استفاده کرد.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.