تاریخ : Tue 13 Jun 2023 - 20:39
کد خبر : 80381
سرویس خبری : سیاست

متن کامل مناظره صیانت؛ منافع ملّی یا مصالح میلی؟

اختصاصی «فرهیختگان»

متن کامل مناظره صیانت؛ منافع ملّی یا مصالح میلی؟

سی اردیبهشت سال جاری مناظره ای بین آقایان روح الله مومن نسب(دبیر کل جبهه انقلاب در فضای مجازی) و محمد کشوری (کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات) به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد برگزار شد. متن کامل این مناظره را برای اولین بار منتشر کرده‌ایم.

مناظره ای حول محور اعمال محدودیت بر فضای مجازی بین آقایان روح الله مومن نسب(دبیر کل جبهه انقلاب در فضای مجازی) و محمد کشوری (کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات) به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد مورخ (30/02/1402) برگزار گردید که متن آن به شرح ذیل است:

مجری :

1-آیا با اعمال محدودیت در فضای مجازی موافق هستید؟ علت موافقت یا مخالفت شما چیست؟

2-اگر معتقد به اعمال محدودیت در فضای مجازی هستید الگوی پیشنهادی شما کدام است؟ الگوی اروپایی، الگوی چینی یا آمریکایی ؟

3- معتقد به فیلترپلتفرم هستید یا مدیریت محتوا ؟

کشوری: از دید بنده فضای مجازی مشابه ما بقی ساحات زندگی است و قطعا یک چهارچوب و محدودیتی نیاز دارد اما بحثی که وجود دارد این است که این محدودیت هاو چهارچوب ها باید براساس چه مقررات و سیاست های کلی باشد؛ما جزء کشور هایی هستیم که در دهه هشتاد خیلی خوب وارد فضای وب شدیم و اتفاقا یک اکوسیستم خوب فارسی هم شکل دادیم و فضای خیلی قوی و غنی از وبلاگ های فارسی داشتیم(درآن زمان وبلاگ پرطرفدار بود) و بعد از آن در سال1383 شبکه اجتماعی کلوپ را داشتیم و فضا رو به رشد و رونق بود . اولین قانون مرتبط با فضای مجازی کشور ، قانون تجارت الکترونیک بود که درسال 82-1381 وضع شد،دومین قانون، قانون جرایم رایانه ای بود و از آن به بعد نقطه ی عطفی در این فضا شکل گرفت. تقریبا از سال 1383 اولین فیلترینگ ها راداشتیم و تا سال 1388 ضابطه ها خیلی مشخصی نبود؛ تا اینکه در سال 1388 قانون جرائم رایانه ای وضع شد و بعد از آن اختلاف ها بالا گرفت. از همان زمان،خصوصا بعد از این قانون یک جریانی در کشور قدرت گرفت که با استفاده از اختیاراتی که این قانون داده بود شروع به قلع و قمع وبسایت های فارسی و شبکه های خارجی کرد و مثلا برای شبکه اجتماعی کلوپ کار به جایی رسید که در دهه نود مدیر این شبکه رنجنامه ای منتشر کرد و گفت ما را سه بار فیلتر کردند که بار سوم ۲۸ روز طول کشید! و چه وبلاگ هایی که در اواخر دهه هشتاد به علت خطاهای خنده دار فیلتر می شد.مثلا شرکتی بود که یک پست در مورد ولنتاین گذاشته بود و فردی هم دستور فیلترینگ آن را چهارشنبه داده بود که تا شنبه هم نشود کاری کرد!

این فضا باعث شد مزیت و قدرتی که در وب فارسی داشتیم رو به نزول بگذارد و از آن فضای رشد و رونقی که ایجاد شده بود فاصله بگیریم. در مقابل هم شبکه ها و پلتفرم های بین المللی بود که آنها هم مثل همه جای دنیا رو به رشد و رونق بودند-البته یک سری از سال ۸۸ فیلتر شده بودند - توییتر و فیس بوک و یوتیوب که در این سالها جز ده شبکه پر بازدید و پر مخاطب دنیا بودند سال 1388 فیلتر شدند (البته فیس بوک کمی بعدتر )و بعد از آن هم هر شبکه ای که ایجاد می شد فیلتر می شد، بجز سه شبکه (وایبر،واتساپ و اینستاگرام)که این سه تا هم بعدا فیلتر شدند و بجز این سه مورد ما تقریبا هر شبکه فراگیر و موثر و حتی شبکه هایی مثل سیگنال(که کاربر هم نداشتند ولی بیان می شد ممکن است جایگزین تلگرام شود)هم فیلتر شد؛بنابراین این سیاست فیلترینگ جز جدایی ناپذیر سیاست های این سال ها درفضای مجازی بوده و در برابر این سیاست فیلترینگ همیشه یک کش مکش سیاسی هم بوده و وجهه المصالحه سیاسی هم شده است.

مومن نسب : مطرح شد که آیا با ذات محدودیت موافق هستید؟قطعا محدودیت برای کسانی که می خواهند فضا را بهم بریزند و قانون شکنی کنند مفید است و یکی از ابعاد مهم قانون گذاری برای همین است که فضای جامعه را برای کسانی که می خواهند آن را بهم بریزند، محدود کند. یعنی با یک اقلیتی برخورد می شود تا اکثریت خوب زندگی کنند. قانون چهارچوب را روشن می کند و ما باید تلاش کنیم قانون خوبی گذاشته شود و خوب اجرا شود. مثلا در سال 1388 قانون جرائم رایانه ای تصویب شد و خیلی از این فیلترینگ ها قبل از تصویب این قانون بود و بنظر من این قانون درست و خوب وکامل اجرا نشد و می شد بهتر باشد و بهتر اجرا شود.

درمورد اینکه الگوی پیشنهادی کدام کشور باشد ، من روی کشور ها مطالعاتی داشتم و یک پژوهشکده داریم که آنجا کشور های مختلف را بررسی کردیم مثل برزیل،آمریکا،کانادا،انگلستان،آلمان(و منطقه شنگن)،روسیه،کره جنوبی،چین و استرالیا . ما متوجه شدیم هر کدام متناسب با نیاز های خودشان محدودیت هاو قوانینی را مطرح،تصویب و اجرا کردند. نمی توان گفت کدام کشور عینا می تواند الگوی ما باشد منتها اگر از من بپرسید ، من شخصا مدل کره جنوبی را بیشتر پسندیدم. بنظرم سیاست های کره جنوبی به ما نزدیک تر است (مدل چین و روسیه و امریکا اشکالات جدی دارد) ولی فضای کره جنوبی به نحوی است که شاید هیچ پیام رسانی در آن بسته نباشد اما مردمش علاقه دارند از نرم افزار خاصی استفاده کنند چون سرعت و کیفیت بهتری دارد و کره ای هم هست .مدل کره شمالی در ایران قابل اعمال نیست و مدل مطلوب ما نیست،چون ما اگرآن پنج مرحله انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی را در نظر داشته باشیم،برای تمدن سازی نمی توانیم اینترنت رامحدود به کشور خودمان کنیم ؛در مورد سوال فیلتر پلتفرم یا محتوا هم خب قاعدتا پلتفرم تا جایی که ممکن است نباید بسته شود ولی گاهی مسائل فنی اجازه محدود سازی بخشی نمی دهد. فرض کنید در اینستاگرام پیجی آموزش کار های ضد امنیتی می دهد ، شما به هیچ شکل نمی توانید آن پیج را ببندید مگر اینکه یا خود اینستاگرام با شما همکاری کند یا کلا اینستاگرام را ببندید و به هیچ گزینه سومی تا بحال دسترسی پیدا نکرده اند؛ من شنیدم در یک مقطعی حدود 200 میلیارد تومان برای فیلترینگ هوشمند خرج کرده اند که بتوانند بخشی از اینستاگرام را ببندند ولی اینستاگرام رمزگذاری اش را عوض کرد و کل آن فیلترینگ را دور زد؛ البته باید بصورت مصداقی بررسی کرد اما اگر کلی بخواهیم بگوییم اولویت با بستن محتوا در یک پلتفرم است.در مورد آن شرکتی که گفتند بخاطر ولنتاین صفحه اش فیلتر شده، فکر می کنم اسم بنده را هم در متنش آورده بود ولی ایشان انقدر نمی داند که ما آن زمان مسئولیتمان اجرای دستورات بود.

کشوری: شما تصمیم سازی می کردید.

مومن نسب : یک سری از دوستان تصمیم سازی می کردند ولی ما کارمان تصمیم گیری در این حوزه نبود.این موردی راکه ایشان می گویند را خاطرم هست که تصمیم گیری اش در یکی از نهاد های عالی اتفاق افتاده بود.خودشان هم بسته بودند و دستور باز شدنش از کانال ما می آمد و نه بستنش ؛ اتفاقا کسانی که مخالف تصویب یک سری قوانین اند خواسته یا نا خواسته مخالف شفاف شدن همین مسائل هستند ولی اگر قانون گذاشته شود مشخص می شود هر چیزی از کجا دارد اتفاق می افتند و فرد می تواند مطالبه ، بررسی و نظارت کند.

مجری: هر دو بزرگوار گفتند که با ذات محدودیت در فضای مجازی موافق اند،اکنون بحثی که مطرح می شود بحث گردش آزاد اطلاعات است بنظر شما این محدودیت ها چطور اعمال بشود که گردش آزاد اطلاعات را تحت تاثیر قرار ندهد ؟ درحالی که اکنون شاهد آن هستیم که محدودیت های اعمال شده گردش آزاد اطلاعات را در زمینه های مختلف بخصوص زمینه ی علمی تحت تاثیر قرارد داده و همچنین به اقتصاد و مشاغلی که در بستر پلتفرم ها بوده اند هم آسیب زده؛ با این تفاسیر بنظر شما اعمال محدودیت چگونه باید باشد؟

مومن نسب : گردش آزاد اطلاعات با آن مفهومی که در ایران مطرح شده خود غربی ها هم دیگر به آن می خندند؛ فکر می کنم جلسه 5 ساعته کنگره آمریکا با مدیر عامل تیک تاک خیلی فضا را روشن کرد و قوانینی قبل و بعد از این گذاشته شد حتی ماده ای پیشنهاد شد که برای افرادی که از فیلتر شکن در آمریکا استفاده می کنند 20 سال حبس و یک میلیون دلار جریمه درنظر بگیرند و این قضیه را روشن کرد که گردش آزاد اطلاعات به چه معناست! اتفاقا چند وقت پیش در جلسه ای عنوان شد مگر آمریکا فیلترینگ هم دارد که برای استفاده از فیلتر شکن مجازات گذاشته ؟! خب قاعدتا فیلترینگ در آمریکا مطرح است و در دیگرکشور های دنیا هم مطرح است و همچنان هم دارند در مورد آن بحث می کنند.همین امروز من شنیدم که یکی از ایالت های آمریکا بطور کامل تیک تاک را مسدود کرد. این مفهوم گردش آزاد اطلاعاتی که در ذهن ماست که هرکسی هر کاری دلش خواست بکند این در دنیا اصلا مطرح نیست که ما بخواهیم اینجا درموردش صحبت بکنیم ، منتها بطور کلی می گویم هر افراطی در جامعه نتیجه تفریط است؛ یعنی یک عده یک فضایی را رها می کنند و آن فضا انقدر رها می شود که تنها راهش از بین بردن آن فضاست. مثلا یک منطقه ای در تهران بود که انقدر ارتکاب جرم در آنجا زیاد شده بود که تنها راه باقی مانده این بود که منطقه را با خاک یکسان بکنند! خب حالا شما می آیید یقه آن کسی که لودر آورده است را می گیرید؟! اگر می خواهید مسئله را دقیق تر ببینید بروید سراغ کسانی که فضا را سالها رها کردند که انقدر جرائم در آن زیاد بشود که دیگر چاره ای بجز بستن برایشان نماند؛ جالب اینجاست که خودشان هم می بندد مثلا اولین بار فیلترینگ در دولت خاتمی بوجود آمد همین دولتی که الان طرفدارانش خیلی مدعی گردش آزاد اطلاعات و این حرف ها هستند. فیلترینگ را خودشان بوجود آوردند و یا مثلا بستن تلگرام اولین بار در دولت روحانی اتفاق افتادو اینستاگرام هم در همان دولت مقطعی بسته شد؛ یعنی این تفریط هاست که افراط ساز است و اتفاقا مسئله ما هم همینجاست که چرا تفریطی ها در جامعه انقدر قدرت می گیرند که بعد افراطی ها در جامعه شکل بگیرند و هیچوقت ما نتوانیم مزه تعادل را بچشیم.پس گردش آزاد اطلاعات هم یکی از واژگانی است که آنطورکه باید و شاید به آن پرداخته نشده و همیشه بازیچه دست سیاسیون بوده که اگر گردش آزاد اطلاعات باعث تمدن سازی ، امر به معروف و نهی از منکر ، نظارت بیشتر مردم بر مسئولین بشود و آزادی بدنبال داشته باشد-نه محدودیت بیشتر با سبک دیگر- حتما ما موافق گردش آزاد اطلاعات هستیم .

کشوری: در مورد فیلترینگ و اینکه می گویند نتیجه یک سری سیاست های افراطی است یا تفریطی است ؛ اتفاقا عرض بنده دقیقا برعکس است! اولین فیلترینگ در زمان دولت هشتم اتفاق افتاد در دولت نهم فیلترینگ را بطور گسترده داشتیم و نه فقط فضای بین الملل که اتفاقا وب فارسی خودش یکی از سیبل های فیلترینگ بود. فعالین حوزه وبلاگ ها که در آن زمان وبلاگ هایشان مسدود شد حاضر هستند، مدیر کلوب هست ، بیان هست همه ی این ها که یا مجموعه هایشان کلا فیلتر شد یا انقدر مقطعی فیلترشد که عطایش را به لقایش بخشیدندو رها کردند و رفتند.اتفاقا یک اینفوگرافی درست شده بود که نشان می داد بیشترین فیلترینگ در زمان دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و خیلی از پلتفرم ها درآن موقع فیلتر شدند پس اتفاقا افراط بوده و ما افراط در فیلترینگ و برخورد با پلتفرم های داخلی داشتیم؛ اصلا درمورد همین ویدئو آندیمند ها و IPTV ها، صدا و سیما علی الدوام از سال 1387 دستور فیلترینگ هر وبسایت داخلی که به زعم خودشان محتوای تلویزیونی داشت (یعنی چیزی که آن صوت و تصویر می داند) را داده بود و فقط چند تا را که چون خیلی بزرگ شده بودند نتوانست فیلتر بکند. پس یعنی سیاست های فیلترینگمان اتفاقا همیشه و مستمر در همه دولت ها با قدرت ادامه داشته ؛ شما سرچ کنید: (Top social Media in the world ) ده تا مورد اول که می آورد را ببینید که چند تا در ایران باز است؟ تا 5 سال پیش چندتا فیلتر نبوده؟ یعنی فکر نکنید مربوط به یک سال اخیر است، نه. سیاست هایمان همیشه سیاست هایی بوده که مبتنی بر فیلترینگ بوده و اتفاقا در حوزه داخلی بیشترین ضربه را هم زده.اما این ها بحث فرعی است.بحث اصلی این است که اصلا چرا به این نحو است؟یعنی در کدام کشور های دنیا مثل ما این همه شبکه های اجتماعی را فیلتر کرده؟(به استثنای چین که سیاست هایش و بازار و جمعیت و قدرت اقتصادی اش متفاوت است).البته داریم کشور هایی را مثل امارات که تماس صوتی را روی واتساپ و اسکایپ بسته اند یا مثلایک کشور دیگر با تیک تاک مشکل دارد دیگری با گوگل فرم مشکل دارد هر کشوری نهایتا با یک یا دو پلتفرم مشکل داشته ولی اینکه همه ی پلتفرم ها فیلتر شود در کدام کشور دنیا بوده ؟! مطمئن باشید بزودی با پلتفرم های داخلی هم همین مشکلات را خواهید داشت و اگر فراگیر بشود مثلا 40-50 میلیون کاربر در روبیکا فعال روزانه بشود-یعنی همان جمعیت کاربری که از اینستاگرام استفاده می کند از روبیکا استفاده کند-شک نکنید که بخش عمده ای از مشکلات در اینجا هم خواهد بود و اگر در مورد ریشه مشکلات بحث نکنیم که چه سیاست هایی لازم است تا این اتفاق نیفتد مشکل بر جای خودش باقی می ماند؛ البته شاید خیلی ها خوششان بیاید ، به عنوان مثال در سال 1393که رایتل تماس تصویری و توسعه نسل 3 را آغاز کرد گروهی با سرویسی که ایرانی بود و روی سیم کارت ایرانی ارائه می شد و گیرنده و سرویس دهنده همه در خاک ایران بودند مخالفت کردند پس طبیعتا مشکلشان صرفا با سرویس خارجی نیست و فقط سیبل اول است با این بهانه که اینها بیگانه اند،ولی تمام بشود سراغ سرویس های داخلی هم خواهند آمد کما اینکه قبلا که زورشان می رسیده رفتند.بنابراین باید دید این تفاوت دیدگاهی که در سیاست ها هست،کجاست که باعث می شود این اتفاق بیافتد و ما به اینجا برسیم.

مومن نسب: اینجور حرف زدن پایین گرفتن سطح مخاطب است، من مدافع هیچ کس نیستم نه این دولت نه آن یکی دولت و نه هیچکدام ؛ ما از وقتی چشم باز کردیم همه اش سیاسی بوده، یکی این سمت ، یکی آن سمت و مردم هم به بازی گرفته شده اند. منتها این مدل حرف زدن هم کارشناسی نیست و در سطح جلسه نیست که بگوییم چند تا پلتفرم فیلترنیست و بعدکشورهای دیگری را مثال بزنیم! این کشور هایی را که نام بردند هر نرم افزار و پیام رسان آمریکایی را که فیلتر نکردند درآنجا دفتر، شرکت و مدیر عامل دارد و سروش در خود آن کشور است. من رفتم و بررسی کردم ، اینکه شما این را بیایید با ما مقایسه کنید حرف عجیبی است! مثلا گوگل در آلمان (google.de) هست دامنه و سرورش هم در آلمان هست مابقی هم همینطور؛ شما صفحه شفاف سازی را بروید بخوانید حتی می نویسند که کی با هم توافق کردند. خبر ترکیه و توییتر را هم شنیدید،ترکیه چند مورد را گفت ببند وگرنه پلتفرم بسته می شود و توییتر هم قبول کرد. خب ایران هم همین کار را کرد ولی نبستند. اولین کسی که آن زمان مسئولیت داشت و با این ها مکاتبه کرد بنده بودم. ما با فیس بوک ، توییتر، اینستاگرام و گوگل مکاتبه کردیم و گفتیم این موارد بر اساس قوانین ما جرم مشهود است،تروریستی است و امنیت کشور را بخطر می اندازد از لحاظ اصول بین المللی هم توضیح دادیم و از طرف معاونت حقوقی قوه قضائیه هم ارسال شد اما هیچ کدام پاسخ ندادند و فقط گوگل یک کلمه جواب داد : "ما اصلا ایران را به رسمیت نمی شناسیم ! "خب شما این را مقایسه می کنید با آلمان،فرانسه و ...؟! (google.fr) را با (google.com) در ایران مقایسه می کنید؟! من اینطور سوال را مطرح می کنم:این نرم افزار هایی که گفته شد در کدام کشور مثل ایران بدون چهارچوب قانونی فعالیت کردندو بسته هم نشدند؟! حتی شما می بینید تیک تاک گلوبال(یک شرکت آمریکایی است که از شرکت "موزیکال لی "خریداری و ری برند شد)که مدیر عاملش را اعضای هیئت مدیره انتخاب می کنند و اعضای هیئت مدیره از پنج نفرسه نفر لزوما آمریکایی هستند و سرور آن در ایالات متحده آمریکاست و بیشتر سهامدارانش آمریکایی هستندبا این حال در آمریکا دچار محدودیت می شود!

اینکه می گویند برای پلتفرم های داخلی ها هم خواهد بود، خب قاعدتا نمی توان گفت که چون ایرانی است هر چیزی را که خواست می تواند ارائه کند ؛ حتی اگر داخلی باشد و مجوز گرفته باشد باید قوانین را رعایت کند. این ها مغالطه است بعدا یک عده روی همین مغالطه ها تصمیم سازی می کنند ؛ خب شما چه چیزی را با چه چیزی قایسه می کنید؟یعنی اگر ایرانی بود هر چیزی ارائه کرد اشکالی ندارد؟! خب بنظر شما این حرف خنده دار نیست ؟ یعنی الان مریم رجوی هم چون ایرانی است بیاید ایران هر کاری بخواهد بکند کاری باهاش نداشته باشیم؟!خنده دار است ، این حرف ها را نزنید.

در مورد رایتل هم منظورشان آن پنج مرجع و فتوایی است که دادند، در یک مقطعی رایتل آمد تماس تصویری را تبلیغ کرد که البته اختلالات جدی داشت و همه ناراضی بودند و مراجع تقلید چند تا مسئله را مطرح کردند،ماده یک سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه می گفت: باید هر چیزی وارد کشور می شود پیوست فرهنگی داشته باشد و ایشان مطالبه پیوست فرهنگی کردند؛آن زمان تماس تصویری بر اساس امار های جهانی بیشتر برای محتوای پورن استفاده می شد و ایشان بیان کردند که در برابر چنین اتفاقی در ایران چه ملاحظه ای دارید و پیوست فرهنگی تان را ارائه کنید،که بنظر من حرف بدی هم نزدند. بعضی از دوستان در جاهایی که ما نیستیم می گویند این را فلانی گفته اما من بعد از اینکه این اتفاق افتاد در جریان قرار گرفتم من بعدا خواندم و دیدم صحبت ها صحبت های دقیقی است و مطالبه پیوست فرهنگی شده و گفته شده براساس چه قانونی می آید و اگر مشکلاتی را بوجود آورد چطور کنترل می شود حتی یکی از مراجع در مورد کیفیت و هزینه اش هم سوال پرسیده بودند.خب سوال ها سوالات منطقی بود که هیچوقت هم به آن پاسخ داده نشد و بعد هم خودشان آمدند بستند و من خودم متوجه نشدم دقیقا از کجا این اتفاق افتاد ، بجای اینکه بیایند به سوالات جواب منطقی بدهند آمدند صورت مسئله را پاک کردند و همین نشان داد که این ها می خواستند آن کار ها را انجام بدهند و وقتی که در معرض سوال قرار گرفتند صورت مسئله را پاک کردند. مثل تلگرام،کسی آن را نمی بست تا اینکه ما آمدیم مطالبه را آغازکردیم که کسانی که تلگرام را وارد ایران کرده بودند باید تحت تعقیب قرار بگیرندولی آمدند آن را بستند و صورت مسئله را پاک کردند در صورتی که باید یک جلسه محاکمه ای شکل می گرفت بالاخره ببینیم چه کسانی آوردند،چقدر خطا بوده و چه اتفاقات و آسیب هایی از ناحیه تلگرام به کشور وارد شده اما بستند و رفتند.

افراط و تفریط دوسر یک ماجرا هستند که در کشور همیشه رفتار های معقول را با افراط و تفریط از دور خارج کردند.

کشوری: در مورد کشور های دیگر که می گویند اولا ببینید در اروپا چه اتفاقی افتاده؟. در اروپا بیست و چند کشور اروپایی با هم یک قانون نوشتند( GDPR )که در سال 2016 تصویب شد در سال 2018 اجرایی شد و الان که 2023هست هنوز دعوایی که سر مکان سرور های فیس بوک دارند حل نشده و سرور های فیس بوک هنوز در آمریکاست اتفاقا چند وقت پیش هم یک مجادله ای کردند که فیس بوک را فیلتر کنند ولی آیا فیس بوک فیلتر شد؟

پلتفرم ها، کشور ها و حاکمیت کشور ها را به چالش کشیدند و حداقل اثرات آن اثرات اقتصادی است .آن همه کشور جمع شدند با هم قانون نوشتند، بروید نقدشان را بخوانیدکه کارشناسان می گویند قانون چندان موفقی هم نبوده و شرکت های آمریکایی هنوز تمکین نکردند، آیا با این حال فیلتر شد؟! پلتفرم از آن کشورها منفعت اقتصادی می بردگاهی هم مقداری جریمه می دهد(تقریبا 13 میلیارد دلار در سال 2018 سود داشته و حدود 100-300 میلیون دلار جریمه شده).

در مورد کشور هایی مثل ترکیه، ما در شبکه های اجتماعی یک بحثی داریم بنام transparency report یعنی شبکه ها گزارش می دهند چقدر از درخواست هایی که دولت ها می دهند را عمل کردند، آقایون می آیند طرح صیانت می نویسند می گویند باید تمام دستورات مارا رعایت کند شما درخواست های حذف محتوا و infotmation request که ترکیه از توییتر دارد را ببیند ، مثلا از 1400 درخواست 30 تا درخواست انجام شده، پس اینطور نیست که غلام حلقه به گوش نشسته باشند بلکه محل چالش است. از طرفی این کشور ها ساز و کار قضایی دارند که یک اطمینانی به پلتفرم ها می دهد. ترکیه یک قانون گذاشته که پلفترم ها باید تمکین کنند و در مقابل پلفترم ها هم می توانند به دادگاه عالی ترکیه شکایت کنند اگر دادگاه ترکیه هم نباشد می تواند به دادگاه اروپا شکایت کنند،کما اینکه دولت ترکیه وقتی یوتیوب را فیلتر کرد ،یوتیوب شکایت کرد و دادگاه عالی ترکیه هم رای رفع فیلتر یوتیوب را صادرکرد و خب طبیعی است وقتی برای پلتفرم چنین فضایی فراهم کنید که بداند یک طرفه نیست و می تواند به یک دستگاه قضایی شکایت کند و رسیدگی شود آن وقت است که می آید. فضای مجازی امتداد فضای حقیقی است؛در فضای اقتصاد و فعالیت شرکت های بین المللی، آن زمان که شرکت های پژو و ال جی و سامسونگ در کشور های ما دفتر داشتند وقتی تحریم ها اعمال شد چه اتفاقی افتاد؟ آیاگفتند تحت هر شرایطی ما هستیم؟! خب این هم بخشی از همان فضاست.در مورد اینکه می گویند مغالطه می کنید، اتفاقا خودشان مغالطه می کنند می گویند رجوی و ... مگه مشکل ما رجوی است؟ مشکل ما این است که ایتا کانال یک منتقد داخلی را حذف می کند و قانونی برای آن نداریم و اگر قانون بگذاریم هم همین اتفاق می افتد که الان در جریان نمایشگاه کتاب شاهد بودیم. مثلا دو نویسنده که اتفاقا از جریان انقلاب هم هستند تویتت زدند که انقدر به ما می گویند حذف کن که کتاب به نمایشگاه کتاب نمی رسد،تازه این برای کتاب هست؛ یعنی وقتی شما هنوز این رویه ها را اصلاح نمی کنید فردا همین ها را برای شبکه های داخلی اجرا می کنید و می گویید قانون است.عرض ما این است که اگر می خواهید فضای داخلی رشد کند و رقیب نمونه های خارجی شود باید این ها را درست کنید ولی ما نشانه ای از اصلاح سیاست ها نمی بینیم ، شما سیاست های رسانه ای را ببینید، عین بخشی از همین سیاست ها می آید در فضای مجازی! پس بنابراین مغالطه نیست کسی هم مطالبه حضور رجوی نکرد به این میگویند مغالطه پهلوان پنبه ...! در مورد 3G هم به همین ترتیب اصلا در حکم مراجع دلیل نبود.آنهایی که سوال پرسیده بودند، یکی دو صفحه سوال پرسیده بودند و گفته بودند بر فرض سوال جایز نیست یا نباید دولت اقدام به راه اندازی کند. مگر شما بعد که با واتساپ تماس تصویری می گرفتید با محتوای پورن تماس تصویری می گرفتید؟! این چه توهینی است؟! می گویدآن موقع چون پیوست فرهنگی نداشت آمار دنیا نشان می داد پورن می بینند! این چه حرف زشتی است! مگر وقتی واتساپ آمد که اصلا پیوست فرهنگی هم نداشت با آن پورن می دیدند؟! اصلا در این پیوست فرهنگی چه چیزی می خواهد بیاید که جلوی پورن را بگیرد؟! البته که وظیفه دستگاه های مسئول است که با قدرت جلوی پورن را بگیرند در دنیا هم در بسیاری از کشور ها بخصوص کشور های اسلامی جرم انگاری شده است . ولی شما در پیوست فرهنگیِ تماس تصویری که بهانه کردید،چه قراره است بنویسید که ضمانت اجرایی داشته باشد تا وقتی دو نفر با هم مکالمه تصویری می کنند مفاسدی که دو صفحه برای مراجع نوشته بودند از بین برود؟!چند وقت پیش که آقای وزیر اعلام کردند تماس تصویری روی 4G راه افتاد مگر پیوست فرهنگی دارد؟! ببینید اینگونه مغالطه می کنند، این جریان حضرت آقای مومن نسب از سال ها قبل، از زمانی که در ارشاد مامور بودند به دادستانی تصمیم سازی می کردند،یک جریان افراطی با کم اطلاعی و اغراق و فقط بخشی از واقعیت را گفتن برای تصمیم گیران تصویر سازی می کنند؛

ما در کشورهای دیگر چهارچوب قانوی داریم و چهار چوب های قانونی تا با خواست و همراهی عمومی همراه نشود موفق نخواهد بود. مگر ما کمبود قانون داریم ؟! در قانون جرائم رایانه ای تهمت،تشویش اذهان عمومی،انتشار تصاویر مبتذل و... هست ولی وقتی این قانون موفق است که با همراهی متخصصین و توسعه دهندگان پلتفرم های داخلی و عموم مردم باشد. یعنی اگر مصادیقی که شما شناسایی می کنید از نظر 50-60 درصد مردم مصداق تشویش اذهان عمومی نباشد برخورد با آن باعث زدگی مخاطب است(البته برای همه ی جرائم اینطور نیست بعضی را باید قاضی تشخیص دهد ، عرض من بیشتر در بحث های رسانه ای و عمومی است ).

مجری : نظر شما در مورد اینکه با فیلترینگ گسترده شاهد بحران های اجتماعی واخلاقی هستیم و قبح فیلترشکن ریخته شده است(والدین ازفرزندان فیلترشکن می گیرند)وطبعا امنیت روانی و مسائل اخلاقی جامعه تحت تاثیر قرارگرفته چیست ؟ و اگر جایگزینی برای این شکل از فیلترینگ دارید بفرمایید .

مومن نسب : می گویندپاک نکردوجریمه شدخب همین که جریمه شدتایید حرف بنده است واگرپرداخت نکنند واردگام های بعدی می شود و درنهایت هم به مسدودسازی می رسد،قانون را کامل بگویید.اینکه می گویند 30 تا را اجرا کردند نشان می دهند به حرفشان توجه کردند وبرای آنهایی که اجرا نکردند دادگاه جریمه درنظر گرفته است.

کشوری: نه لزوما.

مومن نسب: خب پس چی؟! یعنی دستور داده وپلتفرم اجرا نکرده و آنها هم گذشتند؟!

کشوری : transparency report توییتر هست دانلود کنیدو ببینید.

مومن نسب : پس یعنی توییتر می تواند هر چیزی را که بخواهد ببندد یا باز کند؟!

کشوری : بله.

مومن نسب : خب این که اصلا یک حرف خنده داری ست.

کشوری : برای شما خنده دار است،واقعیت به این شکل است.

مومن نسب : قطعا این چیزی که ایشان می گویند نیست ، هیچ کشوری اجازه نمی دهد جایی در کشورش باشد که هر چیزی را که می خواهد آزاد یا محدود کند.

کشوری: این همه یا هیچ مغالطه شماست.

مومن نسب : میگوینددادگاه تشکیل شده وگفته این]یک محتوای بخصوص[بسته شود، توییترگفته دلم نمی خواهد ببندم دادگاه هم گفته چون تو دلت نمی خواهد ببندی خب نبند !]اگر اینطور است[پس چرا دستور داده؟! این حرف،حرف عجیب و غریبی است ؛ می گویند ایتا حذف می کند و قانون ندارد ! کی گفته ؟ قانون داریم، چهارچوب دارد،گفتند صفحه ای رابسته، نگفتند هم دقیقا که کدام صفحه ولی اساسا آن صفحه فیک و جعل بود.

کشوری: منظورم آن]صفحه بخصوص[ نبود.

مومن نسب : اگر ایتا خارج از چهارچوب ببندد لااقل آن فرد می تواند برود دادگاه و شکایت کند و ایتا هم باید پاسخگو باشد منتها همین آدم هایی که جلوی قانون گذاری را گرفتند الان فضا را باز کردند برای نوع جدیدی از دیکتاتوری؛ همان طرحی که این همه زیرآبش را زدند]طرح موسوم به صیانت[ در یک بخشی صراحتا می گفت پیام رسان ها حق ندارند راسا چیزی را ببندند مگر اینکه شرایط ]خاصی[داشته باشد . ولی الان پیام رسان می تواند بگوید من تو را پشتیبانی نمی کنم! چون ما چهارچوب قانونی برایش نداریم ولی چهارچوب قانونی آنجا ]در طرح[وجود داشت که نگذاشتند قانون تصویب بشود و شاید منفعتی داشتند. وقتی حرف زدید جوری حرف بزنید که اگر کسی سرچ کرد حرفتان زیر سوال نرود الان من فتوای آقای مکارم را سرچ کردم اولا در حد دو سه خط نیست خیلی مفصل تر است یک بخشی از آن هم این است :" با عنایت به اینکه مجوز های قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست و با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است و مسئولین محترم نباید تنها به درآمد های مادی این برنامه بیاندیشند و نباید آن را نوعی روشن فکری دینی و آزادی علمی تصور کنند بلکه لازم است با شورای عالی فضای مجازی که مرجع قانونی اینگونه امور است مطلب را در میان بگذارند و پس از رعایت اموری که جلوی جنبه های منفی این کار را میگیرد اقدام نمایند، مسئولین قضایی نیز نباید در این امر حیاتی بی تفاوت باشند." ایشان خیلی دقیق و کارشناسی حرف زدند و گفتند عجولانه تصمیم نگیرید .نگفتند مطلقا! چون این ها می خواستند یک کار تبلیغاتی-انتخاباتی انجام بدهند و سریع رونمایی بکنند و در آن مقطع این صحبت مطرح شد کما اینکه آمدند تماس تصویری]واتساپ[ را راه انداختند و باز هم بدون همه ی مجوز ها.

کشوری: پیوست فرهنگی دارد ؟

مومن نسب : پیوست فرهنگی هم همیشه این نیست که بتوانیم بخشی از آن را محدود کنیم گاهی ممکن است در پیوست فرهنگی بیان شود یک مبلغی ازدرآمد برای اینکه آسیب ها کاهش پیدا بکند برای آموزش اختصاص پیدا کند ، ما شاید نتوانیم مطلقا جلوی آفات را بگیریم ولی]باید[ کاری کنیم که کمترین آفات را داشته باشد؛ پرسیدند که جایگزین فیلترینگ چه ابزار هایی می تواند باشد؟ببینید امروزی که داریم با هم صحبت می کنیم در حوزه رمز نگاری فقط بخشی از نرم افزار را محدود کردن ممکن نیست ، اگر ممکن است که خب بفرمایید راهکار بدهید...کما اینکه عرض کردم،گفتند 6-7 سال است داریم فیلترینگ هوشمند را اعمال می کنیم و قاعدتا هیچ خروجی نداشت جز پولی که باید می رفت در جیب یک عده ای و هیچ کس هم در موردش پاسخ نداد؛ پس راهکاری که بتواند جزئی]از نرم افزار [را ببندد نیست.الان تنها همین دو راه وجود دارد یک اینکه آنها بیایند مثل کشور های دیگر دفتر بزنند و در برابر محتوایشان پاسخگو باشند و راه دیگر اینکه از اساس بسته بشود اگر راه سومی وجود دارد بفرمایید که ما هم استفاده کنیم. یک چیز هایی هم به من نسبت دادند که نفهمیدم ربطش چه بود برای همین پاسخ ندادم ، من مسئولیتی در این حوزه]بستن و باز کردن پلتفرم[ ندارم، ما یک NGO داریم و من در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه عضو نبودم و اینطور که ایشان گفتند من لابد سه قوه هستم دیگر! نه اینطور نیست و اصلا کشور هم تصمیماتش اینگونه نیست همان طرح هم که مطرح می کردند فلانی نوشته اصلا حرف خنده داری بود ، یا فرآیند قانون گذاری را نمی شناسند یا نمی خواهند که بشناسند یا می خواهند سطح پایین بگویند، مثل همین الان که فتوای آقای مکارم به این مفصلی را در یک کلمه خلاصه کردند،ازاین بازی ها ما درتوییتر زیاد دیدیدم، بازی تقطیع هم یک بازی بسیار ناجوانمردانه ای است و من بار ها قربانی این شدم وقتی هم می خواستم در این جلسه بیام گفتم این ها می آیندکل صحبت های مارا می بینند و یک قسمت 20 ثانیه ای برش می زنند و مثل برق و باد هم پخش می کنند، انقدر هم از پول بیت و مال فربه شده اند ،آقای جهرمی خیلی به دوستان رسیده وهنوز هم دارد می رسد و شروع می کنند به پخش کردن اصلاهم فرصت پاسخگویی نمی دهند؛این کارهای بی اخلاقانه درفضای مجازی زیاد انجام شده اینجوری که تا بحال درجمع خودشان می گفتند و بسیاری از مردم هم اطلاع ندارند و فکر می کردند این آقایون لابدکارشناس و مطلع اند، نه اینطور نبوده؛ می گویند آقا یک نفر آمده این طرح را نوشته!؟مگر بازی است؟من در جریان یک بخشی ازجزئیات طرح که بودم لااقل سی وچند جلسه ما سر یک ماده صحبت می شد آخر هم عموما آن چیزی که ما می گفتیم نمی شد، بالاخره افرادی نشستند بحث می کنند از افکار و عقاید مختلف و دوستان آقایان هم در جلسات بودند صحبت می کنند در آخر می رود در قانون بعد نماینده ها یک سری تغییرات ارائه می دهند و اصلا اینطور نیست که بگوییم یک نفر یک طرحی را نوشته. این طرحی که با عنوان طرح صیانت معروف شد ازهفت سال پیش مطرح وحداقل سه مجلس روی ]جزئیات آن [ مذاکره کردند و زمان زیادی از کمیسیون ها و مرکز پژوهش های مجلس گرفته شد و اینطور نیست که بگوییم فلانی خواسته یا فلانی گفته و نوشته است .

کشوری: در مورد تهمت هایی که می زنند ، جوابش با خودشان.

مومن نسب : شما الان جمله جمله توییت های آقای جهرمی را اینجا خواندید!

کشوری: نه شما نشان بدهید کدام بوده ؟!

مومن نسب : نمونه اش همین که گفتید ایتا هم می بندد و این]پلتفرم های داخلی [هم در آینده مثل ]پلتفرم های خارجی[ می شود.

کشوری:خودم هم اول از همه توییت زدم.

مومن نسب : خب می گویم ، همه شما با هم هستید دیگر.

کشوری: این تهمت است مثل آن تهمتی که در کانالتان به من زدید و من را عامل ایران اینترنشنال دانستید تهمت است.حسابش باشد به قیامت.

مومن نسب : من اصلا اسم شما را نشنیده بودم برادر!

کشوری : نه برادر من درکانالتان هست اتفاقا پستش را دارم اسم شخص من را آوردید و منتسب کردید به ایران اینترنشنال،عامل انگلیس و ...

من مسئول توییت های خودم و مطالبی که خودم می نویسم هستم،کسی اگر از من نقلی بکند به این معنا نیست که من درتیم آن ]شخص[ هستم این ها مغالطه است؛در مورد آن چیزی هم که می گویند تقطیع چون حدس می زنم منظورشان کدام محتواست یک توضیح بدهم ؛ من داشتم یک ویدیو می دیدم ایشان گفت 256 تا اکانت درتوییتر داشتیم که با آن به اسم دیگران توییت می زدیم ، برایم جالب آمد،نوشتم و خیلی هم محترمانه نوشتم لینک ویدیوی کامل را هم گذاشتم-چون می دانید نمی شود در توییتر ویدیو طولانی گذاشت-آن بخشی هم که تقطیع کردم خود آن بخش کامل بود یعنی تقطیعش مخل کلام نبود در حالی که لینک کامل را هم گذاشتم که بی انصافی نکرده باشم،گفتم یک دفاعی کنم، ایشان ما را منتسب می کند به این ور و آن ور مخاطب فکر نکند درست است . در مورد طرح صیانت هم نکته ی درستی است یک نفر نمی تواند طرح را بنویسد اما معمولا برای طرح ها بدین گونه است که یکی دو نفر از نمایندگانِ پیگیرکار در مجلس پیدا می شوند و یک تیمی به آن نماینده خوراک فکری می دهد، مشخصا در مورد سامان دهی پیام رسان های اجتماعی که از 1397 مطرح شد- تا جایی که من مطلع هستم- آقای پژمان فر علم کار را بلند کرده بود و دوستان ایشان ] مومن نسب [جز تیم همفکری بودند که کمک کردند، البته اشکالی هم ندارد خیلی خوب است به یک نماینده مجلس کمک فکری دادند و بدیهی است طرحی که می رود در مجلس و کمیسیون عینا تصویب نمی شود ولی خوراک فکری و آن سنگ بنا را یک تیم فکری گذاشته است. در مورد مابقی طرح ها هم به همین صورت چون یک نماینده شخصا نمی نشیند الف تا ی قانونی را بنویسد.حالا این تیم یا از مرکز پژوهش هاست یا تیم دیگری می آید خوراک فکری می دهد و می رود.عرض ما این بودکه این خوراک فکری طرح صیانت که اولش به مراتب طرح بدتری بود را یک تیم مشخص افراطی دادند که درمتن هم تبلورداشت ومرتب رفت وچکش کاری شد ودر آخر هم همه ی ایراداتش برطرف نشد و مسکوت ماند ،البته شنیده ام دارد به جریان می افتد.

درمورد اینکه جایگزین فیلترینگ چیست هم ببینید فیلترینگ مطلقا بد نیست من با قدرت و کمال اختیار و استحکام می گویم ما باید یه سری از محتوا ها را فیلتر کنیم مثل پورنوگرافی و مصادیق دیگر مثل وبسایت منافقین و.... ولی ما باید چیزی را فیلتر کنیم که اگر فیلتر شد50-60 درصد مردم و 70 درصد دانشجویان و نخبگان کشور دنبال فیلترشکن نیفتند؛ شما اگر وب سایت منافقین را فیلتر کنید چه کسی می رود دنبال فیلترشکن؟ قطعا یکی که یا پژوهشگر است یا از خودشان]منافقین[ ، آن پژوهشگر که در جاهایی است که دسترسی دارد آن کسی که از منافقین است هم می گردد دنبال فیلتر شکن،آن موقع است که می توانی در فیلترشکن از لحاظ قانونی یک سری سخت گیری هایی را اعمال کنی،البته از لحاظ فنی براحتی قابل بستن نیست کما اینکه الان دارید می بینید که چه وضعی درست شده! شما کاری کردید که میلیون ها نفر از دانشجویان متخصصین و افراد عادی افتادند دنبال فیلترشکن! الان بچه برای پدر و پدربزرگش فیلتر شکن نصب می کند خب اینکه نقض غرض شد اینکه آسیبش خیلی بیشتر از فیلتر نکردن است، شما وقتی فیلتر می کنید لااقل بنحوی فیلتر می کنیدکه نود درصد به آن پایبندندو فیلترشکن یک قبحی دارداما الان فیلترشکن روی گوشی بچه هم هست و هر جا هم بخواهد می رود خب اینکه بدتر شد ! چه کسانی فیلتر شکن ندارند؟کاش یک کار آماری شده باشد،البته ایسپارادیدم که یک کار آماری انجام داده امیدوارم بعد از محدودیت های اخیر هم کارش را انجام بدهد ببینیم نتایج چقدر فرق کرده ، چون آخرینش خرداد 1401 بود که]نشان میداد[هنوز 6/31 درصد از مردم دارند ازتلگرام استفاده می کنند (در همین دولت دارند استفاده می کنند) خب مگر تلگرام را فیلتر نکردیم؟! مگرالان روی همه پورت ها اخلال ایجاد نمی شود پس چرا هنوز مردم دارند از تلگرام استفاده می کنند؟! شما نه تنها در این حوزه بلکه در حوزه های دیگر هم چاره ای ندارید (همان کشورهایی هم که جریمه می کنند اولا بازارشان را در اختیار آن شرکت گذاشتند و میلیارد ها دلار بصورت مستقیم از آن بازار پول خارج می شود، ثانیا همراهی عمومی را دارد ) همین الان برای تیک تاک در آمریکا این بحث جدی است که آیا وقتی 150 میلیون کاربر دارد فیلترینگ آن نتیجه می دهد یا نه ؟! آن ایالتی که گفتند با استفاده از قوانین ایالتی تیک تاک را فیلتر کرده بروید ببینید درصد استفاده از فیلتر شکن چقدر بالا رفته است ؟!

من رفتم قانونی که گفتند برای جریمهvpn ]در آمریکا[هست را سرچ کردم، آن هم برای فیلترشکن های خاصی است و ظاهرا]این قانون[ فقط ثبت شده(introduce) مثل همین قوانینی که نماینده های مجلس کلی از آن را ثبت می کنند و بعد چند سال هم به نتیجه نمی رسد فقط ثبت شده و در مرحله (introduce) است یعنی اصلا هنوز بررسی هم نشده چه برسد به تصویب ! حالا می آیند در کانال هایشان با طمطراق می نویسند که]اگر در آمریکا[ فیلترشکن استفاده کنند فلان می شود!vpn اصلا کاربرد تجاری و فنی دارد این حرف ها چیست؟! بله شما بیایید بی ضابطه فیلترینگ نکنید آن وقت با کسی که می خواهد ازvpn بعنوان فیلترشکن استفاده کند که مخاطرات امنیتی و تبعات منفی دارد برخورد کن؛ ولی نمی توانی کاری کنی که بخش قابل توجهی از مردم مجرم بشوند.

درمورد راهکارهم قدم اول این است که ما فیلترینگ را به اندازه و متناسب با همراهی غالب اکوسیستم و کاربران داشته باشیم سپس در گام های بعد می شود در مورد دفتر و نمایندگی فکر کرد البته آن]پلتفرم[ وقتی سخت گیری و برخورد ما را می بیند -جدا از آن مشکلات اقتصادی و سیاسی- نمی آید]سرورهایش را بیاورد درکشورما[و دوستان هم می دانند که نمی آید ولی یک وجه المصالحه ای شده که بگویند دیدید نیامدند چون اگر بیاید می گویند همه را حذف کن ؛ شما بروید (compliance rate) ]نرخ انطباق[توییتر که از سال 2012 به بعد هست را ببینید، یک سری را اجرا نکردند ،مگر فیلتر شد؟ همه هم جریمه نشده ]فقط [در بعضی کشورها جریمه شده بنابراین قدم اول این است که حدود و ضوابط فیلترینگ را مشخص کنیم و بعد برویم سراغ راهکارهایی که با اجماع ِبخش حاصل بشود؛ شما نمی توانید نخبگان و متخصصین حوزه فناوری اطلاعات را کنار بگذاری و بعد بگویی راهکار جایگزین فیلترینگ بده .

مومن نسب :این متنی را که اشاره کردند من درکانال جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی پیداکردم که در تاریخ 9 فروردین 1401]منتشر شده [البته این کانال زیر نظر یک گروه تحریریه 54 نفره اداره می شود و این متن در کانال بیداری ملت منتشر شده بود و درکانال]جبهه انقلاب[ فوروارد شده و الان من هم که خواندم]نوشته:["عامل اصلی ارتباط و خط دادن به تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال در جهت تخریب نیرو های انقلابی" و نه تنها یک مورد بلکه فکت های مختلفی هست که ایشان مطالبی را نوشته که صراحتا همان مطالب در ایران اینترنشنال مورد استناد قرار گرفته و خوانده شده.

کشوری: آن عکس من نیست، آن بالا اصلا عکس کس دیگری را گذاشتید.

مومن نسب : این متن که متن شما هست ؟

کشوری: نه متن من نیست.

مومن نسب: این متن شما نیست ؟

کشوری: نه، آن توییت من هست؛ توییت من عامل خط دادن به ایران اینترنشنال و MI6 می شود؟! کلمات بار معنایی دارد برادر من شما آشنا نیستی...

مومن نسب : خیر این مستنداتش هم به همراهش هست من مجدد متن را درکانال می گذارم بخوانید؛254 اکانتی هم که می گویند را خودتان بروید ببینید اگر این تقطیع نیست پس چیست ؟ شما می آیید سر و ته قضیه را می زنید و قسمتی را می گذارید]در صفحه تان [ .

کشوری : لینک کاملش هست.

مومن نسب : کاملا مشخص است که تقطیع است.

کشوری : تقطیع باید مخل کلام باشد.

مومن نسب: البته من می توانستم شکایت کنم.

کشوری: کاش این کار را می کردید چون نه بی احترامی بود و نه دروغ.

کشوری متن توییت را می خواند: "رئیس گروه جبهه انقلاب در فضای مجازی دارند توضیح می دهند که سالها قبل چطور از 256 اکانتش در توییتر استفاده می کرده معتقدم برای تحلیل وضع فضای مجازی باید شناخت دقیقی از افرادوگروه های موثر این فضا از جمله امثال ایشان داشته باشیم "

مومن نسب : متن های بعدشان را هم بخوانید.

کشوری: من ننوشتم، کسی ریپلای کرده من مقصر هستم؟!

مومن نسب : این متن و متن های بعدی و استناد به این متن و...کاملا مشخص است؛

کشوری : من این کار را نکردم اگر کسی این کار را کرده از خودش بپرسید.

مومن نسب: آقا ما شبکه تان را درآوردیم

کشوری: از شبکه شکایت کنید.

مومن نسب : در مورد آقای پژمان فر که می فرمایند ما به ایشان پیشنهاد دادیم خب قاعدتا بله ، نه آقای پژمان فر خیلی از نماینده ها و هر کسی که می شناختم نه یک بار بلکه بار ها به همه نماینده ها هم پیامک دادم هم حضوری و هم تلفنی خواهش کردم برای این فضای مجازی قانون بگذارید مردم که مسخره دست شما مسئولین نیستند یک روز باز می کنید پهنای باند می دهید در تلویزیون و رادیو تبلیغ می کنید در بیلبورد ها تبلیغ می کنید در دانشگاه ها تبلیغ می کنید تکرار می کنید و مردم را می کشانید در یک نرم افزار یک روز دیگرهم می گویید آقا این دارد امنیت را به خطر می اندازد ، تعطیل ! خب این که نشد!، اینطور با مردم بازی نکنید ، شفاف قانون بگذارید برمبنای قانون پیش بروید این را من نه تنها به آقای پژمان فر بلکه به بقیه هم گفته ام و همینطورکه آقای مشوری گفتند شاید مبدا طرح و پیشنهاد اولیه اش از آقای پژمان فر بود اما رفت شد یک چیز دیگری که اسم و ماده اش همه عوض شد و اصلا آن طرح از دستور خارج شد و طرح دیگری مطرح شد؛ می گویند 31 درصد تلگرام دارند خب من یک بار دیگر خواهش کردم از شما که کمی به مخاطب احترام بگذارید، اینکه الان 31 درصد تلگرام دارند از چند درصد قبل شده 31 درصد؟ کاهشی داشته یا نه ؟ این کاهشی که داشته به چه خاطر بوده؟! نکته ی بعد، شما می گویید همین دولت نتوانست جلوی نت را بگیرد پس چرا پیامک می رود برای کسانی که می خواهند در تلگرام عضو بشوند؟پس اصلا دولت نمی خواهد آن را ببندد؛ جالب است بدانید خود دولت (هر دولتی ) وقتی فیلترشکن را روشن می کنید و پهنای باند بیشتری مصرف می کنید درآمد بیشتری دارد و می خواهند پهنای باند بین المللی راکه خریدند مصرف کنند و می شود همین داستان هایی که الان می بینید پس درصد ها را کنار هم ببینید تا ببینیدکه هم فیلترینگ توانسته یک بخشی را کاهش بدهد هم فیلتر شکن توانسته یک بخشی را برگرداند باید برای هر دو اینها سیاست گذاری شود؛ البته من کلیات این طرح را رد نمی کنم، این پارادوکس هست که مردم را اذیت می کند؛ در مورد قانونی که گفتند انقدر درصد]از افراد آن را[ نمی خواهند... خب اصلا کجای دنیا یک همچین مبنایی وجود دارد؟ قانون را بر مبنای مصالح عمومی می نویسند و اصلا این درصد ها را شما از کجا آوردید که انقدر از مردم نمی خواهند؟! مثل همان نظر سنجی ای که آقای آذری جهرمی انجام می دهد.

کشوری: من به نظر سنجی ایسپا اشاره کردم مستند صحبت کنید، ایسپا نهاد وابسته به جهاد دانشگاهی ، نهاد انقلابی وبسیار معتبر است من به نظر سنجی ایسپا اشاره کردم چیز هایی را که من نگفته ام را به من نسبت ندهید.

مومن نسب : می آیند در توییتر نظرسنجی می گذارند می گویند:"آیا شما از پیامرسان داخلی استفاده می کنید؟" خب وقتی از فردی که با فیلتر شکن آمده در واتساپ و توییتر نظر سنجی می کنید معلوم است می گوید نه!تازه همین جا هم درصد ها جالب است همان درصدی که می گویند از آن استفاده می کنیم هم جالب است.

کشوری: ایسپا

مومن نسب : بله ایسپا...

کشوری : ایسپا متعلق به جهاد دانشگاهی یکی از معتبرترین مراکز نظر سنجی کشوراست.

مومن نسب : مثل ایسنا؛ ایسپا مال ایسناست.

کشوری : شما دانشجویید اینجا دانشگاه است ازمتخصصین بپرسید، ایسپا یکی از معتبرترین نهادهای نظرسنجی درکشور است، من هم نگفتم اکثریت یا همه.

مومن نسب :اصلا حالا من دارم همان را استناد می کنم می گویم اگر به همان که شما استناد می کنید هم استناد کنیم همین است.

کشوری : پس چیز های دیگری را که من نگفتم به من نگویید؛ نظر سنجی توییتری ملاک من نبوده من به ایسپا استناد کردم.

مومن نسب: من که اول همان را گفتم ،من دارم این بخشش را می گویم که می گویند همه ی مردم مخالف این هستند که بسته بشود

کشوری : من این را نگفتم ؛چه کسی گفته همه مردم؟

مومن نسب: همین الان گفتید قانونی که اکثر مردم مخالف هستند

کشوری : من نگفتم اکثر، این را به من نسبت ندهید من گفتم 30-40-50، هر عددی،ولی عدد قابل توجهی.

مومن نسب :خب در این مورد نباید قانون گذاری کرد ؟

کشوری: قانون گذاری نباید بصورتی باشدکه 30 -40 میلیون یا یک عدد اینطوری را مجرم کند؛من گفتم شما می خواهی فیلتر کنی چیزی را فیلتر کن که فردا 40 میلیون نفر مجرم نشوند، در نسخه اول طرح صیانت استفاده از فیلتر شکن هم جرم بود.

مومن نسب: الان مثلا شما 40 میلیون نفر را از کجا در آوردید؟

کشوری: 30 میلیون نفر.

مومن نسب : حالا 30 میلیون را ازکجا آوردید – شما همین الان 10 میلیون نفر رفتید پایین.

کشوری : همین 6/31 درصد ایسپا را شما درصد بگیرید.

مومن نسب : الان از کجا گفتید 30 میلیون نفر ازچه جامعه آماری نظر سنجی کردند ؟

کشوری : از 78.5 درصدی که از رسانه اجتماعی در کشور استفاده می کنند.

مومن نسب: از چند نفر نظر سنجی شده ؟

کشوری : از هر تعداد ! نظر سنجی معتبر است! نظر سنجی از 100 میلیون نفر که نیست ، یک جامعه آماری نمونه داریم و با روش علمی تعمیم می دهند. یعنی شما می خواهید منکر بشوید؟

مومن نسب : دقیقا همین روش ها، چند روز پیش یکی می گفت: "همه ی مردم با بی حجابی موافق اند."

کشوری : همه نه همه غلط هست کسی نگفته همه، دارند در روز روشن چیزی را که من نگفتم به من نسبت می دهند من کی گفتم همه؟!

مومن نسب :مثلا در کنگره آمریکا نماینده کنگره امریکا، می گوید : "بیش از نیمی از جمعیت امریکا در تیک تاک هستند و نمی توانیم در برابر این ساکت بشویم چون حزب کومونیست چین ممکن است بر رفتار کاربران موثر باشد پس باید بسته شود." خب کسی هم نمی آید بگوید رفراندوم بگذاریم.

کشوری : ببندند ببینیم چطور می بندد، آنها که هنوز نبسته اند و هنور فقط حرف آن را زده اند؛ببندد ببینند 150 میلیون آمریکایی...

مومن نسب : چطور نبسته اند؟ ایالت به ایالت دارند می بندند.

کشوری : به قول شما یک ایالت بسته، ببینیم نتیجه اش چه می شود اتفاقا من خیلی مشتاقم ببینم آمریکا در عمل می خواهد با تیک تاک چه کند ؟! ببینیم دیگر.

مومن نسب : جالب است این را بدانید دانشجوهای عزیز،500 سایت و نرم افزار اول امریکایی ها را بررسی کنید ببینید چند تا غیر آمریکایی است ؟ شکل فیلترینگ در دنیا بخصوص در ایالات متحده آمریکا اعمالی بوده است نه اعلامی ؛ یعنی آنها آمده اند طوری کار کردند و پهنای باند را بسته اند،اختلال ایجاد کرده اند، مزیت ها را گرفته اند که اساسا هیچ پیام رسان غیر آمریکایی نتوانسته در جمع 500 سایت و نرم افزار اول بیاید، چینی ها هم خیلی زرنگ بودند که از قانون تجارت آزاد استفاده کردند و اتفاقا خود مدیر عاملش 10 بار گفت ما یک شرکت آمریکایی محسوب می شویم و خود مدیر عامل هم چینی نبود تایوانی بود پس ببینید اینجوری حرف زدن هم غلط است بیایید قبلش ملاحضه کنید،پیوست فرهنگی داشته باشید، مناظره بکنید، محکم ادعا می کنم هیچ طرحی در جمهوری اسلامی ایران به اندازه این قانون]طرح موسوم به صیانت[ در موردش صحبت نشده، خودتان بروید مطالعه کنید می بینید و دیدید هم که این همه در مورد جز به جز این قانون صحبت شد و جلوی آن گرفته شد و به دروغ به مردم می گفتند این قانون می خواهد بیاید اینستاگرام را ببندد خب اینستاگرام و واتساپ بسته شد و این قانون هم نبود،قبلش هم تلگرام و فیس بوک و توییتر بسته شده بود که این قانون وجود نداشت، پس چرا به مردم دروغ می گویید؟!

کشوری : اثبات شی نفی ما عدا نمی کند.

مومن نسب : ما اصلا برای بستن این ]پلتفرم ها [نیاز به قانون نداشتیم.

کشوری : بله راه های بستن زیاد است و یکی هم می شد این قانون.

مومن نسب : نه اتفاقا این قانون راه های قبل از خودش را خنثی می کرد.

کشوری : این که می گویند فیلترینگ موثر بوده و]تعداد کاربران فعال[کم شده خب درست است بله تلگرام قبل از آستانه فیلترینگ حدود پنجاه درصد در همین آمار بود و بعد از فیلترینگ رسیده به 6/31 پس حتما موثر بوده بحثی در این نیست ولی آنها که استفاده نمی کنند چه کسانی هستند؟ عمه و خاله و پدربزرگ و مادربزرگ من هستند! یعنی آن قشر موثر و کسانی که اتفاقا می خواستیم در تلگرام نباشند هستند البته این را بگویم که این برخلاف نظرسنجی برداشت و تجربه زیسته من است، شما خودتان پیش خودتان قضاوت کنید و اطرافیانتان را ببینید که چه کسانی هستند که فیلتر شکن ندارند. از 51 درصد شده 31 درصد و آن 31 درصد اقشار موثرتر جامعه اند یا نه؟! و بعد ببینید با چه بدبختی و مکافاتی ]دارند استفاده می کنند[ اتفاقا همین دیروز یکی از فعالین فرهنگی که منتسب به جبهه انقلاب است اعصابش خورد شده بود از اینکه برای استفاده از پلتفرم ها فیلترشکنش وصل نمی شد و چند ساعت وقتش تلف شده. ای کاش یک نفر همه ی این ها را برود ارزیابی کند و ببینید ما به چه قیمتی داریم این هزینه ها را تحمیل می کنیم به کشور ! ما نمی گوییم فیلترینگ مطلقا نباشد بیایید بنشینید توافق کنید محدوده ای]برای فیلترکردن[ مشخص کنید. در همین کشور عراق بروید ببینید چقدر از یوتیوب استفاده می کنند. مثلا ملاباسم کربلایی چقدر فالوور دارد چقدر دارد استفاده می کند، حشد الشعبی صفحه رسمی دارد برای حاج قاسم ویدیو گذاشته اند و نزدیک 1 میلیون بازدید داشته عکسش را هم گرفته ام اگر لازم شد اینجا نشان می دهم.

مومن نسب : می گویند 1 میلیون نفر]ویدیو حاج قاسم را [دیده اند.خب شما بروید ببینید بی بی سی چه تعداد فالوور دارد اصلا بی بی سی را با این مقایسه کنید ، واقعا روی سفسته سفید شد با این حرف های شما ! عمه و دایی و خاله و عموی خودشان را می بینند و تعمیم می دهند و می گویند بقیه هم همینطور هستند.

کشوری:بی بی سی فارسی در اینستاگرام 3/19 میلیون دنبال کننده دارد و بی بی سی عربی در اینستاگرام 2/2 میلیون نفر علتش چیه؟خودتان فکر کنید.

مومن نسب : هیچ ربطی هم به اینستاگرام و این که مدام دارد]صفحه بی بی سی را [ پروموت می کند ندارد ؟!

کشوری: نه، در کشور عربی هم در دسترس بوده ؛ 500میلیون عرب داریم با 2 میلیون فالوور!

مومن نسب : یعنی همینطور مردم رفتند گشتند پیدا کرده و دنبال کرده اند ؟!

کشوری :چرا 19 میلیون نفر از مردم ما باید به حرف بی بی سی گوش بدهند و علاقه مند باشند آن را دنبال کنند ؟این درد آور نیست ؟ در حالی که در جهان عرب 2 میلیون نفر ، ریشه این ماجرا کجاست ؟ کدام سیاست های ما نیاز به اصلاح دارد که 19 میلیون نفر از مردم ما نروند بی بی سی را دنبال کنند.

مومن نسب : چون امثال شما در آن کشور ها]کشور های عربی [نیستند که خوراک به این نرم افزار ها بدهند .من یک نمونه را همین جا گفتم ماشالله شما در کشور دارید خوراک برای این ها تامین می کنید شما دارید پروموت شان می کنید شما دارید به اینها استناد می کنید شما مردم را می کشانید آنجا شما زمینه استفاده مردم از این هارا فراهم می کنید شما به آن CDNمی دهید پهنای باند می دهید فیلتر شکن ها را تبلیغ می کنید؛ پای طرف را می شکنید بعد میگویید لنگ می زند!

کشوری:کانال جبهه انقلاب مدعی شده بود (حاج آقای کرباسی ، به خودش هم گفتم ) دولت در سال 2 میلیارد دلار پول پهنای باند می دهد.عدد را ببینید! ولی من رفتم صورت های مالی شرکت ارتباطات زیر ساخت را بررسی کردم _که اتفاقا یکی از کارهای خوب دولت آقای رئیسی این بود که این صورت های مالی را منتشر کردند _ طبق صورت های مالی شرکت ارتباطات زیر ساخت ، عدد را فقط شما نگاه کنید - با نرخ ارز همان سال چون مربوط به سال قبل است –ما هفتاد میلیون دلار پول پهنای باند می دهیم، خب همین اغراق ها را می کنند؛ صورت های مالی اش هست و بروید نگاه کنید همه شفاف است که چقدر پول پهنای باند داده اند.

مومن نسب :الان شما چه چیزی را ثابت کردید ؟ درآمد را دارید مقایسه می کنید؟

کشوری : نه عرض من این است که با این اغراق ها...

مومن نسب : خروجی ارز و مقایسه با ارز داخلی و ...

کشوری : هفتاد میلیون دلار پول پهنای باند هست.

مومن نسب : یک شرکتی هست به نام GTT

کشوری: این هم دروغ است ، می گویند انحصار پهنای باند ...من مواضع شمارا حفظم.

مومن نسب : این شرکت...

کشوری: این [GTT]یک شرکت بین المللی است. الحمدالله والمنه که افراد صالح و انقلابی بر راس شرکت زیر ساخت و سازمان تنظیم مقررات هستند و از ایشان بپرسید که آیا انحصار تامین اینترنت ایران را یک شرکت صهیونیستی آمریکایی انجام می دهد ؟ یک شرکت؟ این چه دروغ هایی هست که ایشان میگویند؟ چون اینها در کانالشان هم هست میگویم دروغ چون کامل خواندم.

مومن نسب : سرچ کنید ، شرکت GTT را به فارسی سرچ کنید، این شرکت اصلی ترین تامین کننده است هیچ کس هم نگفته تنها تامین کننده ولی تامین کننده های واسطه هم از این شرکت برای پهنای باند آمریکا استفاده می کنند بروید جست و جو کنید و بعدش می رسید به یک شرکتی به نام...

کشوری: از مسئولین بپرسید , بپرسید آیا واقعا شما دارید از یک شرکت آمریکایی-صهیونیستی پهنای باند می گیرید؟

مومن نسب : بله بروید سرچ کنید؛ غیر از این زیر ساخت های دیگری را هم سرچ کنید.

کشوری: این مجموعه ای از دروغ ها و حرف های غیر دقیقی است که شما در این سال ها در پروپاگاندای خودتان در فضای مجازی پخش کردید.

مومن نسب : من دارم می گویم جست وجو کنید بروید ببینید ، جالب است شما دارید از چه چیزی دفاع می کنید ؟یعنی پهنای باند از هوا به ما رسیده ؟

کشوری : نه ، مجموعه ای از شرکت های اروپایی و حتی شرکت ایرانی (شرکت پیشگامان کویر )

مومن نسب : خب وقتی سرور اینستاگرام و گوگل و فیس بوک و ... در آمریکاست بالاخره دیتای ما کجا می رود؟ شما می گویید با واسطه می گیریم یا بی واسطه میگیریم ، ممکن است یک جا با واسطه بگیریم و یک جا بی واسطه.

کشوری: یعنی شما می گویید ما تا خود واشنگتن باید فیبر بکشیم؟

مومن نسب: خب فیبر کشیدیم با همین مدل.

کشوری: تا خود واشنگتن؟ بدیهی است ما محدوده اثر خودمان را فیبر می کشیم و از یک جایی به بعد از واسطه های متعدد نه از یک شرکت.

مومن نسب : نه ببینید همین جا هم مغالطه است.

کشوری : نه.

مومن نسب : شما می گویید با واسطه میگیریم.

کشوری : خیلی بدیهی است.

مومن نسب : نرخ دلار و ارز را چطور محاسبه می کنید؟

کشوری : هفتاد میلیون در صورت های مالی شرکت ارتباطات زیر ساخت هست.

مومن نسب :این هفتاد میلیون دلار را بر مبنای چه ارزی گرفتند و منتقل کردند آن ارز با ارز آزاد چقدرمی شود ؟

کشوری:با ارز آزاد حساب کردند.

مومن نسب : با ارز آزاد الان مقایسه کردید؟

کشوری: بله البته دقیقش را نمیدانم عددش دوهزار و...

مومن نسب : ارز آزاد کدام ارز ؟

کشوری : هر ارزی، نهایتا دو برابر می شود دیگر، می شود 140 میلیون؛ ولی ]این مقدار [نیست. الان من این صورت های مالی زیر ساخت را باز کنم ببینید کل درآمد هایی که حتی همراه اول و ایرانسل و ...

مومن نسب : شما دارید در آمد را می گویید.

کشوری: نه نه فرقی نمی کند آن هم هست یک بخشی از صورت های مالی هم به تفکیک...

مومن نسب : آقا شما هزینه را بگو، چرا درآمد را می گویید؟هزینه ، ترافیک و این ها را چند خریدند؟ شرکت پیشگامان کویر را هم سرچ کنید.

کشوری: 2074میلیارد تومان در سال 1400 بهای تمام شده عملیاتی پهنای باند بوده یعنی پولی که خریده و 4200 میلیارد تومان پولیست که فروخته یعنی دو برابر هم فروخته و خب سود خوبی دارد ولی 2000 میلیارد تومان هزینه کرده و 4200 میلیارد تومان فروخته -این ]گزارش[ از روی صورت های مالی بود.

مومن نسب: اصلا همین موضوع را مرکز پژوهش های مجلس مطالعه کرده.

کشوری: این گزارشات را حفظم، آن مربوط به اوایل دهه 90 بود.

مومن نسب : مرکز پژوهش های مجلس روی همین موضوع مطالعه کرده ؛همین موضوعی که ایشان گفتند

کشوری: این گزارش مرکز پژوهش ها قدیمی است من 1400 را دارم می گویم

مومن نسب: تغییر عددها، چون یک سری شرکت واسطه درست می کنند و مرکز پژوهش های مجلس رسیده به یک عدد عجیب و غریبی.

کشوری: غلط بود این عدد ، گزارش قدیمی است.

مومن نسب :نه خیلی هم دقیق و مستند است .

کشوری: نه بروید سرچ کنید من دارم 1400 را می گویم نه 91و 92 ، دوما اینکه این گزارش 1400 است و دولت جدید هم منتشر کرده است که الحمدلله درست و صادقانه است.

پرسش و پاسخ دانشجویی:

یک دانشجو: ما داریم فیلترینگ را حس می کنیم ، یک سری پلتفرم ها و محتواهایی را بسته ایدکه هیچ ربطی به مسائل امنیتی ندارد و شما فقط دارید ماله کشی امنیتی می کنید یعنی سر مسائل امنیتی فیلترینگ گسترده و بی حد و مرز و بدون پیوست فرهنگی انجام می شود. مثلا چرا فلان بازی اینترنتی فیلتر است ؟! چه ربطی به مسائل امنیتی دارد؟! آیا حتما باید در ایران دفتر داشته باشد ؟!یوتیوب را بستید در حالی که در آسیب شناسی های رسانه ای یوتیوب کم آسیب ترین پلتفرم است و کارکرد دانشگاهی دارد و دانشجوها زیاد از آن استفاده می کنند و در آخراینکه ما چرا هیچگاه رفع فیلتر نداریم ؟

مومن نسب: من با همین شکل آمار گرفتن مشکل دارم اصلا این آمار ها را برچه اساس میگویید؟ چرایی بستن فلان بازی را از من می پرسید؟! ما بستیم ؟! شما گفتید من بستم ،من چیزی را نبستم . ما با این نوع فیلترینگ موافق نیستیم و اگر نقد فیلترینگ باشد حتما ما پیشنهاد های جدی تری داریم و بهتر از این هم می شود عمل کرد که متاسفانه عمل نکردند، البته من در همان جلسه ای که یک تکه اش را بریدند]و پخش شد[که حداقل سه ساعت بود پیشنهادهای دقیقی برای فیلترینگ دادم هم برای نحوه فیلترینگ و هم نمونه های فیلترینگ ومباحث دیگری که درحوزه ی فیلترینگ می گنجد. درمورد این که چرا رفع فیلتر نداریم هم اینکه نمونه هایی را داشتیم بعضی ها را هم مثال زدم مثلا وی چت هم دوباره باز شد ؛ اینکه می گویید چرا رفع فیلتر نداریم مثل این می ماند که بگویید چرا کسی که آدم کشته اعدام می شود؟! خب مجازات کشتن آدم اعدام است و تا وقتی هم که مسئله حل نشده باشد و اینستاگرام نیامد دفتر بزند و قوانین را رعایت کند و حتی نامه هایی راکه فرستاده شده جواب ندهند و همچنان صفحاتی در اینستاگرام باشد که مسائل ضد امنیت و خلاف اخلاق را انجام می دهد و هنوز آن هارا نبسته و هیچ کاری نکرده باید برچه مبنایی باز شود؟!یعنی می گوئید باز شود دوباره پنجاه-شصت تا از جوانان ما کشته شود بعد دوباره آن را ببندیم؟ خب مسئله را حل کنید با این باز کردن و بستن ها مسئله حل نمی شود از این اتفاق]باز کردن و بستن مقطعی پلتفرم ها[ خوشتان می آید؟! همه ی حرف ما این است که سیاست گذاری و قانون گذاری باید درست باشد و برمبنای شرایط مدام دچار تغییر و تحول نشود! این حرف اشکالی دارد ؟

دانشجو: این حرف شما اشکالی ندارد ولی شما یک سازمان هستید و آن وقت دیگر اعتمادی به سازمان شما وجود ندارد.

مومن نسب : ما سازمان هستیم ؟

دانشجو : بالاخره شما یک بخشی از حاکمیت هستید.

مومن نسب : من بخشی از حاکمیت هستم؟

دانشجو: نیستید؟

مومن نسب : ما هم منتقد خیلی از این چیز هایی که شما گفتید هستیم

دانشجو : بحث تبعیض ]در فیلترینگ[ هم هست مثلا سیم کارت های سازمانی]بدون فیلتر[

مومن نسب: بله که ما مخالفیم ، بی عدالتی و پارادوکس اذیت کننده است

یک دانشجو: وقتی یکی از وظایف این انقلاب صادر کردن آن است آیا ]صادر کردن انقلاب [با این حجم از فیلترینگ و برنامه هایی مثل ایتا و روبیکا که انگار بعد از ساخته شدن رها شده اند و فقط خود ایرانی ها استفاده می کنند امکان پذیر است ؟

کشوری :سوال من هم هست!

مومن نسب: سوال خوبی بود پس من به هر دو نفر جواب بدهم؛ باید از این انقلاب چیزی بماند که صادر کنید!وقتی که دارند از درون افکار و هویت نسل مارا تغییر می دهند، همه مارا به جان هم می اندازند ، صفحاتی درست می کنند و دروغ هایی می گویند و هیچ پاسخگویی هم نسبت به آن ندارند، وقتی مدیریت مقدرات و افکار بخشی از مردم می افتد دست عده ی دیگری و وقتی همچین اتفاقی می افتد دیگر چیزی از انقلاب نمی ماند که بخواهید صادر کنید،اگر می بینید آمریکا در دنیا تاثیر گذار هست بخاطر این است که نرم افزارهای آمریکایی و رسانه های آمریکایی در دنیا اثر گذار است ، فکر نکنید آن اتفاق]فعالیت در پلفترم های خارجی[ می توانست ما را به جایی برساند که موفق باشیم،در این چند سال که اینستاگرام در ایران باز بود مگر نه اینکه بسیج لشکر سایبری راه انداخت ؟ مگر نه اینکه در تمام شبکه های تلویزیونی آموزش می دادند چطور نصب کنید و بروید پیج مارا دنبال کنید و در اخبار اموزش می دادند مگر نه اینکه در مدارس وجاهای مختلف و همین دانشگاه می گفتند پیج مارا در اینستاگرام دنبال کنید؟! همه جای کشور پر شده بود! خب ما که این همه وقت گذاشتیم]در این پلتفرم ها[ نه یک سال و دو سال بلکه چندین سال، چند سال دیگر به این نتیجه می رسید که در بستر و پلتفرم آنها نمی توانید انقلابتان را صادر کنید ؟! چند سال دیگر باید بگذرد چند تا جوان دیگر باید خونشان به زمین ریخته شود؟! و حتما ما هم مقصریم ؛ مگر می شود بستر را آن]دشمن[ فراهم بکند و زیر ساخت دستش باشد و مدیریت و تملک مطلق برآن داشته باشد و شما در آن پیشرفت کنید ؟!وقتی عکس های حاج قاسم را حتی عکس چشم حاج قاسم را از اینستاگرام حذف می کردند ما به غیرتمان برنخورد ؟! و جوان هایی که از دستمان رفتند ،این ها هم جوان های ما بودند.آن جوانی که عصبانی می شود و می آید عصبانیتش را با چاقو روی یک جوان دیگر پیاده می کند می گوید برادر خودم را کشتم اون هم یک جوانی مثل ماها بود! ولی افکارش تحت تاثیر رسانه هایی قرار گرفت که ما فکر می کردیم در آن داریم رفتار انقلابی می کنیم! آقا این رفتار انقلابی کجا باید نتیجه اش معلوم بشود؟ معلوم شد دیگر،بیایید فضا را تحویل بگیرید ،بیایید در مدارس ببینید دانش آموزان ما در مدارس چه وضعیتی دارند ؟ اگر می خواهید پیشرفت کنید گام به گام و با ادبیاتِ پیشرفت ، پیشرفت کنید؛ تا وقتی دنباله رو و وابسته باشیم و تا وقتی بخشی از دیگری باشیم پیشرفتمان در همان حدی است که او تعیین می کند و هیچ وقت هیچکدام از پیج های انقلابی نوزده میلیون فالوور نخواهند داشت حتی صدا و سیمایی که شب و روز تبلیغ می کند هم براحتی پیجش را می بندند و هیچ توضیحی هم نمی دهند! حالا مگر چند نفر دنبال کننده داشت؟! اما همان را هم تحمل نکردند. یعنی شما رو به اندازه پنج درصد بی بی سی هم تحمل نمی کنند و این قاعده است، قاعده نفی سبیل را مطالعه کنید! ما اگر به حرف خدا گوش داده بودیم این بلاها سرمان نمی آمد.

کشوری: کلمات و صحبت های آقای مومن نسب مصداق (کلمه الحق یراد به الباطل ) هست.

مومن نسب:کدام قسمت باطل است ؟

کشوری : حقش این است که ما باید حرفمان را بزنیم ولی باطلش این است که باید از آن فضا خارج شویم.

مومن نسب : خب در اون فضا بودید چه کردید؟

کشوری: بخاطر اینکه راهبرد غلط است. مسئله ما اصلا مسئله داخلی و خارجی نیست مسئله ما مسئله سیاست های رسانه ایست . پلتفرم های غربی همه مثل هم نیستند، این اینستاگرام خبیث ترنیشان است قبل از جلسات تیک تاک یک جلسه بود که مدیر عامل توییتر را خواستند -آن زمان که جک دورسی بود- فردی که جلسه استماع را مدیریت می کند از او می پرسد چرا توییت رهبر انقلاب ایران را علیه اسرائیل پخش کردی و پاک نمی کنی؟ توضیح داد و دفاع مرد که توییت رهبر انقلاب را حذف نمی کندو اجازه می دهیم حرفشان را بزنند؛مثال یوتیوب را زدم که حشد الشعبی صفحه دارد همینطور سال هاست المیادین صفحه دارد و بسیاری از حزب الله لبنان و عراق و... بهتر از ما دارند از این ابزار استفاده می کنند چرا در حزب الله لبنان و عراق می شود در ایران نمی شود؟ چرا حاج قاسم را از یوتیوب حذف نمی کنند و یک میلیون ویو می خورد و پول هم به ازای آن می دهد؟شما می دانید یوتیوب مدلی دارد که به ازای بازدید بامدل ها و ضرایب متفاوت پول می دهد، ما این را بفهمیم آمریکا چه کرد که مردم دنیا رفتن در پلتفرمش و یک اطمینان خاطر نسبی داشتند که اگر در توییتر یا یوتیوب حرفم را بزنم می رسد به مردم دنیا؟! آیا ما هم حاضریم همین کار را بکنیم؟! بسم الله، همین الان مقامات امریکایی اگربیایند داخل پلتفرم های داخلی ما اولینشان برچسب محتوای مجرمانه می خورد و پاک می شود شما این سیاست ها را اصلاح کنید ببینید پلتفرم های ما هم رشد می کنند یا نه؟!

مومن نسب : من البته این را اصلاح کنم، توییتر اکانت رهبر انقلاب را حذف کرد همان اول هم حذف کرد که با آندرلاین و آمد باز حذف کرد، محدود حذف کرد و دوباره فعال کرد شما حذف توییت رهبر انقلاب را سرچ کنید اگر بخواهم بخوانم یکی دو تا هم نیست ،هم حذف کرده و هم شدوبن کرده.

کشوری: اکانت رهبری سال 2013 ساخته شده.

مومن نسب : می خواهند ثابت کنند مثلا مدیر توییتر با رهبر انقلاب مشکلی ندارد.

کشوری: مشکل دارد ولی تحمل می کند.

مومن نسب: تعداد دنبال کننده های توییتر منتسب به رهبر انقلاب را مقایسه بکنید با هر کدام از بازیگران و سلبریتی های داخل و خارج کشور، خجالت می کشیم و بقیه صفحات انقلابی هم همینطور ببینید وقتی وارد قیاس می شویم اصلا خجالت می کشیم از قیاس این ها که در کشور خودمان بستری را ایجاد کردیم که هر ...حداقل ده صد و گاهی هزاران برابر رهبر انقلاب در کشور خودمان پژواک پیدا کند.

کشوری: توییتر رهبری 651 هزار فالوور دارد.

مومن نسب : در مقایسه با بقیه چطور ؟

کشوری : مگر توییتر مسئولین بقیه کشور ها چقدر فالوور دارد؟

مومن نسب : نه اصلا همان مقامات از کشور های دیگر را بیاورید.

کشوری: درکشور ما با اینکه توییتر فیلتره 650 هزار تا فالوور دارد و این در مقیاس توییتر خیلی تعداد فالوور بالاییست.

یک دانشجو : بنظر من با وجود فیلترینگ هم فضای مجازی ما خیلی ولنگار است و هر کسی از معترضین هم دستگیر شد گفت که ما تحت تاثیر اینترنشنال بودیم. البته این بحث ها سال های سال است که مطرح می شود و بین مسئولین بازی های سیاسی می شود اما در نهایت این جوان ماست که کف فضای مجازی تلف می شود آیا آن وزیر و یا دستگاه اطلاعاتی نمی دانسته که اگر تلگرام یا اینستاگرام وارد کشور بشود این معضلات را دارد؟من هم موافق داخلی شدن فضای مجازی هستم و خیلی متخصصان خوبی داریم که می توانند این کار را انجام دهند باید در کشور ما پلتفرم های داخلی خوب ساخته بشود که جوان ما را اقنا کند. و در آخر اینکه چرا مسئولین ما خودشان در پلتفرم های خارجی هستند و از برنامه های داخلی استفاده نمی کنند ؟

کشوری: درمورد اینترنشنال که فرمودند کاملا درسته و اتفاقا کاملا موید حرف بنده است،مگر سال 88 فضای مجازی در بین عموم مردم موثر بود؟

مومن نسب : بله ، چطور موثر نبود ؟ شما خاطرات خانم کلینتون را بخوانید

کشوری: سال 78 هم موثر بود؟

مومن نسب : سال 78 هم آن وبلاگ نویس بود که ...

کشوری : برادر من زخم را درمان کن مگس روی زخم می نشیند ، اینترنشنال یک شبکه تلویزیونی است از همه ابزار ها از ماهواره گرفته تا فضای مجازی استفاده می کند شما اگر فضای رسانه داخلی ات که فضای مجازی هم جزئی از آن فضاست درست بود شبکه تلویزیونی داشتی ، داخلی،خصوصی ، متنوع که حرف های مختلف آنجا زده می شد 19 میلیون از مردم نمی رفتند دنبال کننده بی بی سی فارسی و اینترنشنال معلوم الحال بشوند.عرض ما هم این است که اگر می خواهید فضای مجازی داخلی شود، این ها را اصلاح کنید.

مومن نسب:مابستررشداینستاگرام،واتساپ و...را فراهم کردیم ما خانه به خانه و روستا به روستا اینترنت فراهم کردیم.

کشوری:در ماهواره هم همینکار را کردیم؟! در ماهواره چه کردیم ؟!می رفتند خانه مردم ماهواره راخراب می کردند.

مومن نسب : آن روش هم روش غلطی بود

مجری : اگر ممکن است به سوال مطرح شده توسط دانشجو پاسخ بدهید.

مومن نسب : حرفشان درست است اما ایشان گفتند یک بخشش را داخلی کنیم ولی من می گویم انشالله باید نرم افزارهای داخلی را جهانی کنیم، ما حتما باید برویم به سمت جهانی شدن.چطور ما ندای انقلابمان تا آن سر دنیا شنیده می شود؟! به خودتان افتخارکنید،چند سال پیش امام از دنیا رفتند؟!کی فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر کردند؟! وقتی امام از دنیا رفتند این جوانی که در آمریکا به سلمان رشدی حمله کرد که حکم را اجرا کند هنوز بدنیا نیامده بوده،پیام ما به آن جوانی که آن زمان هنوز به دنیا نیامده بود رسیده. ما بیاییم زیرساخت هایمان را توسعه بدهیم ونرم افزارهایمان را بین المللی کنیم و توانمان درتولید محتوا را بگذاریم درنرم افزارهای داخلی،من چندین سال است بادوستانی درایتالیا، انگلستان، هندوستان،کانادا و آمریکا]از طریق نرم افزار های داخلی[ارتباطات داریم (آمریکا خیلی اختلال برای نرم افزارهای ما درست می کند) ولی در بعضی کشور ها توانستیم ارتباطات خیلی خوبی بگیریم،گروه زدیم،کانال زدیم و دارند فعالیت می کنند. همین الان می خواهید من چند تا پیج و صفحه بیاورم که حتی یک کلمه از زبانشان را نمی فهمید؟! این ها در همین نرم افزار های داخلی دارند با خودشان ارتباط برقرار می کنند. پس ما توانش را داریم ولی باید بخواهیم و از موانع عبور کنیم و بیشتر این موانع فکری است.کسانی هنوز هم می خواهند به هر قیمتی بگویند دشمن خیر دارد یا دشمن برای ما بستر فراهم کرده. دشمن برای ما بستر فراهم کرده که از طریق این بستر خودش را بزنیم ؟! شما چطور این را درک می کنید ؟!

کشوری : اینکه می آیند مثال می زنند مغالطه است بعد به من میگویند آمار بده ! ما با اخلال ایجاد کردن رویSSH , RDP و پروتکل هایی که شرکت ها و پلتفرم های داخلی برای مدیریت سرور و امنیتشان نیاز دارند نمی توانیم پلتفرم جهانی درست کنیم.شما به دسترسی به کلود فلر و خیلی از ابزار هایی که همین شرکت های جهانی توسعه دادند ]نیاز دارید[ بالاخره باید از آن ابزار استفاده کنید نمی توانید بروید آنجا برای خودتان CDN بگذارید ، سخت است تحریم هستیم و خیلی مشکلات دیگر ، بنابراین باید از اینها استفاده کنی و وقتی از اینها استفاده کردید اول باید متخصصین و شرکت های داخلی را راضی نگه دارید. شما بروید یک نظر خواهی تخصصی انجام بدهید ببینید متخصصین پنجاه شرکتی که برترین شرکت های نرم افزاری ما هستند چه می گویند آیا از این اخلال ها و شرایطی که ایجاد شده راضی هستند؟

مومن نسب: من در این بحث حرف ایشان را تایید می کنم باید بروند واقعا نیاز آنهایی که نیاز دارند را برطرف کنند ؛ من عرض کردم ، چند ساعت در مورد فیلترینگ و مقرراتش صحبت کردم که چه اتفاقی باید بیفتند...خب یکیش همین است.

یک دانشجو: با وجود اینکه بعد از فیلتر شدن باز هم از شبکه های اجتماعی]فیلترشده[ استفاده می شود و احتمالا ما هم همینجا داریم از فیلتر شکن استفاده می کنیم می خواستم ببینم این فیلترینگ سودی هم داشته ؟

مومن نسب : سوال تکراری است چون ]آقای کشوری[آمار دادند که سود داشته با آمار خودشان گفتند.

کشوری: چند نفر اینجا از فیلترشکن استفاده کنند؟

بیش از 90 درصد حاضرین اعلام کردند که از فیلترشکن استفاده می کنند ...

یک دانشجو : ما همین الان با فیلترشکن پخش زنده انجام می دهیم.

یک دانشجو : من همین الان هم دارم از فیلترشکن استفاده می کنم.

یک دانشجو:آقای مومن نسب از فیلترشکن استفاده نمی کنند.

یک دانشجو: فروش فیلترشکن به یک شغل تبدیل شده و دو تا از دوستانم از این طریق کسب درآمد می کنند.

مومن نسب : خب با این وضعیتی که شما می گویید شما دانشجو ها آینده سازان این کشور هستید و نمی توانید به قانون احترام بگذارید

یک دانشجو : مگر مسئولین به قانون احترام می گذارند؟

اعتراض دانشجو ها و اشاره به استفاده مسئولین از شبکه های اجتماعی فیلتر شده...

مومن نسب : ما تقریبا دو ساعت است اینجا داریم با هم مناظره می کنیم اگر به این نتیجه رسیدید که ما تا حتی 10 -20 سال دیگر با استفاده از فیلتر شکن و نرم افزار های آنها در حوزه فناوری اطلاعات (حتی فقط فناوری اطلاعات)پیشرفت می کنیم من حرفی ندارم می گویم آقا خب تا 20 سال دیگر هم همین مدل را بروید.

دانشجو: من پرس و جو کردم ، استفاده از فیلترشکن غیر قانونی نیست.

مومن نسب : کی گفته غیر قانونی نیست ؟

دانشجو: سرچ کردم

مومن نسب : خب اشتباه سرچ کردید.

یک دانشجوی دیگر: غیر شرعی است.

مومن نسب : هم غیر شرعی است و هم غیر قانونی است هر دو را من با فکت به شما میگویم.

کشوری: طبق نظر اداره حقوقی قوه قضائیه نه استفاده جرم است و نه خرید و فروش(جدید فروردین 1402)

مومن نسب : نه اتفاقا هر دو چون دور زدن سامانه های مخابرات است ]غیر قانونی است[ضمن اینکه مستندات زیادی وجود دارد.

یک دانشجو :سایت آقای مکارم شیرازی گفته اگر مبتذل نباشد اشکالی ندارد...

مومن نسب : شما اصلا فتوای مقام معظم رهبری را بیاورید.

یک دانشجو: صفحه رهبری خودشان دیروز پست گذاشتند.

مومن نسب : خودشان ؟ شما دیدید خودشان پست بگذارند این حرف ها را نزنید .

دانشجو ها اعتراض می کنند.

مومن نسب : دفتر مقام معظم رهبری هم نبوده؛ سایت KHAMENEI.IRموسسه پژوهشی انقلاب اسلامی و دفتر حضرت آقا LEADER.IRاست ولی می خواهم این را بگویم که آیا شما به اندازه همین اکانت اثرگذار هستید؟! ببینید ما می گوییم در نرم افزار های دشمن باید جنگید برای جنگیدن جنگاور لازم است ؛ حتما ما نمی توانیم آنجا را رها کنیم ولی باید کسی هم که می خواهد بجنگد ،آموزش داده شده باشد و با هدف مشخص عملیات کند ولی نه اینکه وقتی می خواهیم با خاله مان چت کنیم از نرم افزار خارجی استفاده کنیم ، خب اگر ما از نرم افزار خارجی استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد نرم افزار های داخلی رشد می کنند !؟

مجری : من به عنوان یک دانشجو می خواهم این سوال را بپرسم : حضرت آقا فرمان جهاد تبیین دادند به اقشار عمومی جامعه یا نه؟

مومن نسب : بله ما هم داریم جهاد تبیین می کنیم دیگر ...

مجری :حالا آیا جهاد تببین در بستر ایتایی که ]اکثرا افراد[حزب اللهی ]در آن عضو[ هستند اتفاق می افتد ؟

مومن نسب : قطعا اتفاق می افتد.

مجری: نه اتفاق نمی افتد

مومن نسب : در تمام طول تاریخ هر برهه ای از اسلام را شما مثال بزنید از اتفاقاتی که برای پیامبر و امیرالمومنین و... افتاد یک طرف قضیه مسلمان اند. در ایتا که 23-24 میلیون عضو دارد همه انقلابی اند؟ خب الحمدلله ، آیا این تعداد در برابر همه چیز بصیرند ؟ اتفاقا اگر روی همین ها وقت نگذارید ماجرای کوفه و کربلا اتفاق می افتند آنهایی که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند همه نماز خوان بودند، خب بیاید در مورد اینها فکر بکنید، جهاد تبیین اتفاقا یعنی تبیین همین ماجرا برای افرادی که اهلش هستند وگرنه شما آن آدم پاپیونی و کراواتی یا آن خانومی که بی حجاب شده را چطور می خواهی بنشانی پای حرفت به حرفت گوش بدهد ؟ اصلا ثابت کن آن چیزی که در ذهن اوست هم دروغ است اما باز هم میگوید عجب دروغی بود حال کردم که حال تو را با آن گرفتم ! خب یعنی آخر هم اینگونه می شود؛اصلی ترین مرجع جهاد تبیین همین]افراد حزب اللهی[ هستیم ، خود حضرت آقا حرفی می زنند شنونده هایش اکثرا ما هستیم این جهاد تببین را خودتان برگزار بکنید و ضمن اینکه من معتقدم در آن ]شبکه های اجتماعی خارجی [هم شما هیچکدام مخاطب غیراز]تفکر[ خودتان نداشتید.گروه ها،کانال ها،صفحات همه آدم هایی بودند که مثل خودتان فکر می کردند توی یک حباب بودند و خودتون با ]افرادی شبیه[ خودتان حرف میزدید ما آمار داریم آمار های دقیق وجود دارد که در شبکه های مختلف اجتماعی شما در صفحات خودتان راضی هستید ولی بیرونی ها دارند حرف دیگری می زندد و حتی یک دروغی می گویند که نمی توانید تکذیبش بکنید.

یک دانشجو : اجبار افتخار ندارد ، شما مجبور می کنید فرد را که از ایتا استفاده کند.

مومن نسب : خب از واتساپ هم مجبور بودید استفاده کنید چون نرم افزار خوب ایرانی نداشتیم ؛ خیلی چیز های دیگری هم اجباریست شما مجبورید از همراه اول و ایرانسل استفاده کنید ماشینتان را پلاک ایران کنید و خیلی چیز های دیگر کلمه مجبورید را همینجوری بکار نبرید خب خیلی چیز ها را ما مجبوریم در کشوری که زندگی می کنیم یک سری قوانین را رعایت کنیم.

یک دانشجو: خب اختیار را بگذارید به عهده آن کسی که استفاده می کند شما وقتی بازار را منحصر می کنید مثل ایران خودرو و سایپا...

مومن نسب : خودرو داستانش متفاوت است، مدل خودروسازی دولتی یک مدل انگلیسی است و من و شما خوب می دانیم و همیشه هم باهاش مخالف بودیم چون رقابتی درآن نبود ، ولی الان در نرم افزار های خودمان در ایران رقابت هست و می توانیم از نرم افزار های خودمان استفاده کنیم

یک دانشجو: آقای مومن نسب گفتند فضای ایتا یک فضای دوستانه است و من گفته ایشان را با یک مثال نقض می کنم

مومن نسب : دوستانه را من نگفتم.

دانشجو : شما چگونه بسته شدن صفحات مهدی نصیری و حمید علیمی را توجیه می کنید ؟

مومن نسب : هر دو را من جواب داده بودم دوباره دارید می پرسید ؛ آقای علیمی که صفحه فیکشان بود و خودش هم گفت این صفحه ، صفحه من نبوده و جالب است خودشان (یک آدم هایی) میان صفحه فیک می سازند بعد خودشان هم ریپورت می کنند بعد هم که حذف می شود آن را پیراهن عثمان می کنند ! در مورد آقای نصیری هم ایشان (ببخشید چون شما مطرح کردید دارم می گویم )پست یک خانوم کاملا برهنه را گذاشته بود و بعد هم نوشته بود اگر حذف کنید دوباره ]این پست را[می گذارم و اول هم ]ایتا[پست را حذف کرده بود، خب می خواهید استاندارد دوگانه باشد ؟ یک چیزی که برای من غیر قانونی است برای یک آقایی که سر و صدای بلندی دارد قانونیست؟! اصلا برای چی نرم افزار ایرانی بیاید وقتی امثال ایشان بیایند تبعیض ایجاد بشود و محتوای غیر اخلاقی و نامناسب منتشر بکنند پس ما دیگر نرم افزار داخلی را برای چه داشته باشیم؟! ؛ نه این چیز هایی که دررسانه ها می گویند را هیچ وقت به این راحتی باور نکنید در موردش مطالعه بکنید چون رسانه و سیستم رسانه ای متاسفانه دست کسانی است که حرف هایی که به نفعشان نیست را نمی زنند و چیزهایی را مثل همین حرفی که ایشان زدند مطرح می کنند.

کشوری : من نمی دانم بحث اقای علیمی چه بوده ولی خودم سرچ کردم و ظاهرا کلی از مداح های دیگر هم صفحه فیک دارند که حذف نشده ، اما در مورد اقای نصیری ، ایتا به چه مجوزی این کار را کرده باید حکم قضایی داشته باشد.

مومن نسب : حکم مشروط ! در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه ای منتشر شده و هر چیزی بر مبنای آن که بود.

کشوری :نهایتا پست را پاک می کرد ، بعد اینکه آن پست سیاسی بود ولی شما جوری جلوه می دهید انگار تصویر پورنوگرافی بوده ، خب 2030 هم عکس خانوم برهنه را با یک ضوابطی نشان داده.

مومن نسب : با یک ضوابطی.

کشوری: این پست سیاسی بوده ، من دفاع نمی کنم که پست غلطی یا درستی بود چون ندیدم ولی توجیه شمارا شنیدم و خب اینجا مقام قضایی باید پیگییری کند و پست را حذف کند نه اکانت را.

مومن نسب : شما از کجا می دانید مقام قضایی نیامده؟

کشوری : اساسا به پیام رسان ربطی ندارد، یکی از مواردی هم که بنده عرض کردم که در مورد آن قانون می خواهیم همین است منتها نه قانونی که بیاید و بگوید حذف کنیم ، حذف کنیم ، حذف کنیم .

مومن نسب : بر مبنای چه قانونی بگوییم؟ من دفاع نمی کنم که چرا ایتا این کارراکرده ولی از کجا می دانید که ایتا دستور قضایی نداشته ؟ازکجا می گویید جرم مشهور را نباید حذف کرد؟ازکجا می گویید نمی تواند حذف کند؟

کشوری : من هر دو طرف را می گویم، می گویم اگر دستور قضایی نداشته یک ایراد است و اگر داشته ایراد دوم. باید نهایتا پست حذف می شده، چرا کل اکانت حذف بشود؟با این شیوه می خواهید منتقدین داخلی و خارجی ها را به فضای مجازی داخلی بکشانید؟!

یک دانشجو : می گویند استفاده از فیلتر شکن غیر مجاز است پس چه می شود که اقای رئیسی تیک آبی می گیرد و چطور اعضای دولت و مسئولین راحت پست میگذارند و بدون هیچگونه محدودیتی از اینستاگرام و فضای مجازی استفاده می کنند؟

مومن نسب : انتقاد ما هم هست. البته اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم ، قانون این اختیار را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده است که سیاسیت گذاری کند ، یعنی شما هم که دانشجو هستید می توانید درخواست بدهید و اگر در آنجا تصویب شد، اینترنت سیم کارت شما را می توانند بدون فیلتر کنند.

یک دانشجو : من از اینترنت سازمانی استفاده کردم و در اینترنت سازمانی حتی محتوای پورنوگرافی هم باز است!

مومن نسب : من هم انتقاد دارم و جز منتقدینم و بارها نسبت به این سیاست دوگانه اعتراض کردم، البته الان من دیدم در یکی از پلتفرم های داخلی آقای زارع پور و وزیر نفت و وزیر ارشاد و بعضی دیگر از وزیر ها هم آمده اند صفحه درست کردند و اگر این اتفاق بیفتد این مشکلات که در ذهن شما هم هست برطرف می شود ، شما نیاز هایی دارید که این نیاز ها باید برطرف بشود برای پاسخ به این نیاز ها حتما باید برنامه ریزی بشود و ما هم طرفدار این هستیم.

یک دانشجو: اگر من بخواهم با یک شهروند خارجی ارتباط بگیرم باید بگویم در ایتا و روبیکا و بله عضو شود؟

مومن نسب : من دارم این کار را انجام میدهم، الان فامیلی داریم که خارج از کشور است و از طریق نرم افزار داخلی ارتباط برقرار می کنیم.

دانشجو :شما که نمی توانید به همه دنیا بگویید بیا از پیام رسان من استفاده کن!

مومن نسب : چه کسی شما را مجبور می کند بروید از پیامرسان آمریکایی استفاده کنید؟ حرف عجیبی است ! چرا انقدر خودتان را تحقیر می کنید ؟چطور شما صبح تا شب از نرم فزاری که به کشوتان دهن کجی می کند استفاده می کنید و هر زیرساختی را هم برایش فراهم بکنید و به قوانین تو هم توجهی نکند؟! چطور شما اینکار را می کنید ؟!

کشوری : مگر ما در حوزه اقتصاد ما می توانیم طرف خارجی را مجبور کنیم؟!

مومن نسب : چطور طرف خارجی ما را مجبور می کند.

کشوری : من نمی گویم می شود یا نه ؛ فکر کنید یک نفر بیاید و معترض تحریم شود بعد یک نفر پاسخ بدهد بی خود معترض تحریمی تو باید به طرف خارجی بگویی از ریال استفاده کند چطور او تو را مجبور می کند از دلار استفاده کنی تو هم او را مجبور کن از ریال استفاده کند این منطق از نظر شما درست است؟ ما حامی نرم افزار داخلی هستیم و توصیه می کنیم استفاده کنید هیچ بحثی در این نیست ولی وقتی دارید برای یک مملکت و هشتاد و پنج میلیون نفری نسخه می پیچید این کمال بی اطلاعی است که می گویید باید فرد خارجی را مجبور کنیم نرم افزار داخلی را نصب کند.

مومن نسب : فردی با زبان فارسی در توییتر ،توییت می زند بعد می گوید می خواهم با خارجی ها ارتباط داشته باشم،خب این خنده دار نیست؟!. من میگویم چرا انقدر خودتان را تحقیر می کنید؟

یک دانشجو : آقای مومن نسب خلط بحث نکنید، باید انقدر برنامه داخلی جذاب باشد که من راغب باشم استفاده کنم نه با ایتایی که دوبار ترافیکش باعث می شود از سیستم خارج بشود.

مومن نسب :خارج شدن نرم افزار از دسترس در دنیا هزاران بار اتفاق می افتد.مثل اتفاقی که پارسال برای واتساپ افتاد.

دانشجو : شما می توانید بیایید مردم یک کشور آمریکایی را مجبور کنید از برنامه داخلی شما استفاده کند؟

مومن نسب: چطور اون شما را مجبور کردند ، شما هم باید شروع کنید دیگر!

یک دانشجو : خب چون برنامه آنها جذاب است.

مومن نسب : خب جذابش کنیم ، احسنت حرفتان درست است cdn بزنیم زبان های مختلفش را راه بیاندازیم این ها درست است ولی من می گویم شما تا صد سال هم اینستا را باز کنید از اینستا استفاده کنید مشکلاتی که گفتید حل می شود؟خب نمی شود ؛ شما می دانید نرم افزار با کاربر هست که رشد می کند مثل همون نرم افزار های واتساپ اینستاگرام و ...

دانشجو : برنامه های داخلی آنقدر باید جذابیت داشته باشد که مخاطب خودش راغب باشد از آن استفاده کند. شما نمی توانید با انحصار این کار را انجام دهید شما دارید منحصر می کنید و می گویید این باعث پیشرفت است مثل بازار خودرو که نتیجه اش را هم دیده ایم.

مومن نسب : نه نرم افزار داخلی الان انحصار ندارد.

دانشجو : ندارد ؟

مومن نسب: نه ندارد شما ایتا،سروش ،روبیکا،گپ ،آی گپ، بله و ... دارید

یک دانشجو : شما که آمار ما را قبول ندارید خودتان آماری دارید که ما به همان آمار استناد کنیم که چقدر از مردم ایران از فیلترشکن استفاده می کنند؟

مومن نسب : آمار دادند.

دانشجو :خب شما گفتید آمار اشتباه است.

مومن نسب : با همین آماری هم که از نظر من اشتباه است و اعداد بزرگی را نشان می دهد آمار دادند و گفتند شده ۳۱ درصد خب این یعنی چی ؟!

من می گویم راهکار های فنی دقیقی برای بستن فیلترکشن ها وجود دارد اتفاقا چند وقت پیش با آقای ابطحی مناظره داشتم ایشان در مناظره گفتند شما فیلتر شکن می فروشید ]و من در جواب [گفتم آقا هر کسی فیلتر شکن می فروشد را بگیرید اعدام کنید ! چه سر و صدایی بپا کردند و همانجا ایشون گفت شما ما رو می خواید اعدام کنید که من گفتم شما که میگویید ما فیلترشکن می فروشیم پس معلوم است شما دارید فیلترشکن میفروشید!؛ این تجارت کثیفی که پشت فیلترشکن ها هست باید جمع بشود حتما باید تدبیرو برنامه ریزی بشود و خود شمایی که اینجا نشستید و میگویید از فیلترشکن استفاده می کنید اگر بخواهد با فیلترشکن ها برخورد بشود اعتراض نمی کنید؟ همین الان آقای کشوری گفتند یکی چند ساعت زحمت می کشید وصل بشود به فیلترشکن و اذیت شد و این را دارید به عنوان اعتراض مطرح می کنید! شما تکلیف خودتان را روشن کنید اگر دغدغه تان هست اعتراض کنید که فیلترشکن ها جمع بشوند و هرکسی گفت نمی شود جمعشان کرد بیاید من راهکار فنی میدهم ، فنی با مستنداتش که قابل اعمال هست ، ولی چرا فیلتر نمی کنند ؟ یه بخشی به همین خاطر است که فیلترشکن ها کلی مشتری دارد و این ها هم که از پول بدشان نمی آید.

یک دانشجو:چرا ما نمی توانیم مثل همه مردم دنیا از پلتفرم های خارجی استفاده کنیم؟آنهاکه مارا مجبور نکردند، خودمان می خواهیم. جوان ایرانی به هزار زحمت هزینه فیلترشکن و اینترنت می دهد تلفن همراهش بخاطر استفاده از فیلتر شکن آسیب می بیند با این حال حاضر می شود در این پلتفرم حضور داشته باشد.خب واقعا چرا ؟

مومن نسب : چرایش را شما جواب بدهید.

دانشجو: چون قابلیت های زیادی دارد ، شما به ما می‌گویید خود تحقیرید که می روید سمت پلتفرم های خارجی خب آنها پلتفرم قوی ساختند.

مومن نسب : آنها که از روز اول قوی نبودند.

دانشجو : حرف های عجیبی می زنید ، تعداد فالوور های توییتر فارسی رهبری تعداد زیادی است !

مومن نسب : من گفتم مقایسه کنید.

دانشجو : بااینکه مردم می توانند صحبت های رهبری را در تلویزیون دنبال کنند با این حال توییتر رهبری این میزان دنبال کننده دارد.

مومن نسب : خب پس بستر را فراهم کردیم برای آنهایی که در تلویزیون نمی بینند دیگر منظورتان این است؟

دانشجو: اینکه ایران اینترنشنال تعداد زیادی فالوور دارد ربط زیادی به مقبولیت ندارد، شاید تعداد زیادی از همین آدم های انقلابی باشند که خودشان می خواهند حقیقت را بفهمندهم تلویزیون را پیگیری می کنند و هم خبرگزاری های دیگر را

مومن نسب : من پاسخ شما را دادم .

اگر می خواهید در چیزی پیشرفت کنید باید دنبالش بروید تا پیشرفت کند. اگر کاربران از نرم افزار خارجی و آمریکایی استفاده نمی کردندکه پیشرفت نمی کرد

دانشجو: با زور ؟

مومن نسب : با زور ، اصلا نبوده نمونه اش ؟ همین الان در آمریکا دارند تیک تاک را میبندند تا بیایند از نرم افزار آمریکایی استفاده کنند.

یک دانشجو: چرا با چیزی که طبیعتش پیشرفت کردن هست مقاومت می کنید؟

مومن نسب : من می خواهم بگویم اگر ما می خواهیم پیشرفت کنیم باید پیشرو باشیم هر کسی غیر از این را به شما گفت بروید در مورد اصل و اصالت حرفش تحقیق کنید ممکن است آن فرد تحت تاثیر رسانه ها باشد ،آمریکایی ها هم اگر پیشرفت کردند چون درهمین حوزه فناوری اطلاعات پیشرو بودند.بیشترین فارغ التحصیلان کشورمان ای تی خواندند و بیشترین افراد بیکار هم آی تی خوانده ها هستند؛ خب بالاخره این ها باید یک جایی کارشان را ارایه کنند یا نه ؟ و وقتی ما از نرم افزارها و محصولات داخلی استفاده نمی کنیم این اتفاق می افتاد.

یک دانشجو : فقط یک مایکروسافت داریم، قرار نیست هرکسی خواست پیشرفت کند برای خودش یک مایکروسافت راه بیندازد! چرا مدام می خواهید با برنامه های فارسی پلتفرم های خارجی را شکست دهید ؟

مومن نسب :حرف شما در خود آمریکا هم نقض شده و چند تا سیستم عامل در خود آمریکا داریم و حتی در چین و هند هم آمده اند سیستم عامل زده اند و روسیه هم دارد سیستم عاملش را تمام می کند و همینطور اروپا...

یک دانشجو : شما می آیید کانال ها را می بندید و بعد می گویید چرا فیلتر شکن استفاده می کنید؟

مومن نسب:این نرم افزارها هرجا احساس کرد دارید به آن آسیب می زنید حذفتان می کند و صفحه تان را می بندد؛ما به یک چیزی عادت کردیم معتاد شدیم و دوستش داریم دلبستگی برایمان ایجاد کرده ،به این موضوع فکر کنید! منطقش چه چیزی به شما می گوید؟تا کی و تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ آیا این چرخه معیوب تا صد سال هم ادامه بدهیم درست می شود؟ نه نمی شود شاید تا 30 -40 سال هم ادامه پیدا کند و تغییری نمی کند.

کشوری : من فکر می کنم جلسه خوبی بود من به سهم خودم تشکر می کنم از همگی و بنظرم خودتان می توانید جمع بندی کنید شما صاحب فکرید،صاحب تحلیل اید. من اولین بار بود آقای مومن نسب را می دیدم از نظر من ایشان یکی از نماد های جریان ارتجاع در حوزه فناوری اطلاعات است.

دانشجو ها دست می زنند

مومن نسب : من مثل ایشان می توانم حرفی بزنم که شما کف بزنید ولی یک چیزی را بگویم وقتی که آدم برای هدفی برنامه ریزی می کند و نکاتی را می سنجد و در راهی گام بر میدارد اگر تمام دنیا درمقابل اسلام ما و ایران ما بایستند مادربرابر تمام دنیاشان می ایستیم! واگر غیر از این باشد باید به هویت و ایرانی بودن خودمان شک کنیم، من هم می توانم اینجا چیز هایی بگویم که همه خوششان بیاید و کف بزنند ولی واقعا با خودتان فکر کنید ببینید اگر با همین منوالی که ایشان میگوید تا صد سال دیگر هم پیش برویم مسئله حل می شود یا نه ؟! الان سی سال است که داریم ]همین مسیر را[می رویم کجا حل شده ؟

کشوری : ما حتما به قانون در فضای مجازی نیاز داریم ما حتما پلتفرم های بومی نیاز داریم اصلا همین دوستان ما هستند که دارند این ها را توسعه می دهند من خودم در پیام رسان های داخلی هم هستم.

مومن نسب : هم هستید ؟

کشوری : بله دقیقا ، هم در توییتر هستم هم در بله و روبیکا هم هستم، هم داخلی و هم خارجی و حمایت می کنیم دوستان ما هستندکه این پلتفرم ها را توسعه می دهند ولی حرف من یک چیز است ,مدیران همین پلتفرم ها را جمع کنیدو بپرسید نظرتان چیست؟راهکارتان چیست؟!. اگر گفتند ما با فیلترینگ موافقیم، فیلتر کنید و اخلال ایجاد کنید. اما فیلترینگ راه حل مطلق ندارد.

مومن نسب : دارد.

کشوری : این راه حل ها مال زمان http بود.

مومن نسب : نه در همین زمان راه دارد.

کشوری : زمان پروتکل ها و پلتفرم های جدید این امکان وجود ندارد.

مومن نسب : ما یک دوره ای برگزار کردیم و آنجا کامل توضیح دادیم.

کشوری : بله آن دوره معرف حضور هست؛ یک جلسه بگذارید با متخصصان شرکت های داخلی و متخصصین CDN و کلود بحث کنید ببینید آیا راه حل شما قابل اجراست ؟

مومن نسب : بله ما جلسه گذاشتیم و مناظره کردیم. با سه نفر از متخصصین کلود و CDNجلسه گذاشتیم و مناظره کردیم فیلمش در آپارات هست.

کشوری: اصلا چنین چیزی نیست ، فیلمش را نشان دهید،ببینیم...نمی شود.

مومن نسب : بله تا نخواهیم نمی شود

کشوری: فرض کنیم که بشود ،اصلا مطلوب است یانه؟

مومن نسب : این رفت در گام بعدی ،گام بعدی همین نخواستن هاست ،اول می گوید نمی شود بعد ثابت می کنی می شود،بعد می گوید نباید بشود.

کشوری : من می گویم اگر هم بشود آیا مطلوب است یا نه ؟آیا مارا جزیره جدا افتاده از دنیا می کند یا نه ؟

مومن نسب : با همین تفکر جلوی آن را می گیرید...پایش را می شکنید میگویید چرا لنگ میزنی؟!

پایان

گردآوری و ویرایش : فاطمه نام آور