تاریخ : Tue 13 Jun 2023 - 12:06
کد خبر : 80364
سرویس خبری : سیاست

بی‌قانونی‌های قانون‌گذاران

عدم مشارکت در رای‌گیری، تنها تخلف مجلسی‌هاست؟

بی‌قانونی‌های قانون‌گذاران

به بهانه تذکرهای مکرر رئیس مجلس برای عدم مشارکت نمایندگان در فرآیند رای‌گیری به بررسی آفات موجود در خانه ملت می‌پردازیم.

فاطمه بریمانی ورندی، خبرنگار گروه سیاست: «اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند را منتشر کنید.» جمله‌ قالیباف خطاب به انفورماتیک مجلس در واکنش به عدم رای‌دهی 65 نفر از نمایندگان به اصل ماده‌ای بود که روز گذشته در صحن مجلس به رای‌گیری گذاشته شد. البته این اولین باری نیست که رئیس مجلس به نمایندگانی که در تصویب لوایح و طرح‌ها مشارکت نمی‌کنند تذکر می‌دهد. حدود یک‌سال از زمانی که او نسبت به این انفعال حساس شد، گذشته‌ اما هنوز این تذکرات راه به جایی نبرده است. در ادامه به بررسی برخی از اموری پرداخته‌ایم که گاهی نمایندگان با ارجح دانستن آن نسبت وظیفه قانونگذاری، از انجام این وظیفه اجتناب کرده‌اند.

سرگرم بودن نمایندگان با تلفن‌های همراه‌شان می‌تواند یکی از غیرقابل توجیه‌ترین مسائل برای عدم مشارکت در رای‌گیری باشد. اگر نماینده‌ای در مجلس حین برگزاری رای‌گیری به دلیل مشغولیتی بی‌اهمیت مشارکت نداشته باشد، هیچ توجیهی ندارد. به‌ویژه اگر آن مشغله استفاده از اندک فرصت نمایندگی ملت به نفع بالا بردن امتیاز بازی‌های موبایل باشد.

 درگیر شدن به مشغله‌های انتخاباتی در سال پایانی مجلس یکی از آفت‌هایی است که باعث می‌شود نمایندگان، بسیاری از وظایف خود را قربانی رقابت‌های انتخاباتی و کسب رای مجدد کنند. این مدل مشغولیت را به‌طور مصداقی در ماجرای استیضاح وزیر صمت شاهد بودیم.

آنچه اما محل انتقاد است این است که تعداد غیبت‌های نماینده در جلسه صحن و رای‌گیری‌ها به حد نامعقول و غیرقابل توجیه برسد. مهم‌ترین انتقاد در مورد غیبت در رای‌گیری، نمایندگانی را خطاب قرار داده که ضمن حضور در مجلس از رای دهی اجتناب کرده و گاها آمار عدم مشارکت را تا چند ده نفر از نمایندگان حاضر بالا می‌برند.

 نکته جالب توجه این است که رئیس مجلس اعلام می‌کند تا پایان هفته لیست افرادی که مشارکت ندارند، منتشر خواهد شد و حالا سیصد‌و‌شصت‌وچند روز از وعده یک هفته‌ای قالیباف گذشته و هنوز لیستی که نشان دهد دقیقا کدام نماینده نسبت به کدام طرح بی‌اعتنا بوده، منتشر نشده است. سوال اینجاست که آیا واقعا انتشار لیست اسامی برای رئیس مجلس کار دشواری است؟ اگر رئیس مجلس تصمیم به ایجاد نظم در فرآیند قانون‌گذاری را دارد بهتر است این اقدام را هرچه سریع‌تر انجام دهد؛ قبل از آنکه آخرین سال فعالیت مجلس تحت امرش نیز پایان یابد.

 

گزارش کامل را اینجا بخوانید.