تاریخ : Tue 13 Jun 2023 - 11:36
کد خبر : 80361
سرویس خبری : جامعه

بارش و ریزش گسترده مسیر رودخانه کرج را مسدود کرد

یک منبع مطلع درباره ماجرای کم‌آبی برخی مناطق تهران به فرهیختگان خبر داد؛

بارش و ریزش گسترده مسیر رودخانه کرج را مسدود کرد

وقوع کم‌آبی در ابتدای مسیر 1402 در برخی مناطق غربی تهران عجیب و نگران‌کننده است.

به گزارش فرهیختگان :وقوع کم‌آبی در ابتدای مسیر 1402 در برخی مناطق غربی تهران عجیب و نگران‌کننده است. هرکسی چیزی می‌گفت و مقامات رسمی هم از اعلام خبر رسمی امتناع می‌کردند. روایتی که در ادامه آمده، از زبان یکی از مطلعان ماجراست که با هم می‌خوانیم:

علت مساله ایجادشده برای مناطقی از تهران، خارج شدن منابع آب سد امیرکبیر از مدار به‌دلیل مسدود شدن رودخانه کرج بوده است.

شدت لحظه‌ای بارندگی‌های رگباری در ایستگاه‌های یادشده به حدود 47 میلی‌متر در ساعت هم رسیده بود و همین مساله سبب شد بخش اعظمی از کوه و دیواره مجاور رودخانه سد کرج بر اثر پدیده زمین‌لغزش در ارتفاعات بالادست جناح راست سد به داخل رودخانه ریزش کند. 

براساس بررسی‌های میدانی منطقه ریزش، حجم قابل‌توجهی از رسوبات واریزه‌ای و سنگلاخ- به ابعاد هر قطعه معادل یک خودروی سواری- زمینه انسداد رودخانه را ایجاد کرد. بررسی دقیق‌تر منطقه مشخص کرد که حدود یک‌میلیون مترمکعب از ارتفاعات مشرف به کیلومتر 24 جاده کرج- چالوس حد فاصل تونل 2 الف و 2 ب وارد رودخانه کرج در پایین‌دست سد، حدفاصل نیروگاه تا سد تنظیمی شده است. 

در اثر این ریزش، توده عظیمی از رسوبات واریزه‌ای و سنگ به ارتفاع حداکثر 30 متر مسیر روخانه کرج را به‌طور کامل مسدود و موجب قطع کامل مسیر انتقال آب از سد اصلی به سد تنظیمی شد که به ‌تبع آن آبرسانی جهت تامین آب شرب کلانشهرهای تهران متوقف شد.

براساس اطلاعات ثبت‌شده از تیم عملیاتی حاضر در صحنه، رفع مسدودیت رودخانه با برداشت سنگلاخ‌های گسترده با یک چالش جدی مواجه شد. بر این اساس، گل‌و‌لای ایجادشده از این زمین‌لغزش و همچنین آب موجود در پایین‌دست سد زمینه باتلاقی شدن مسیر دسترسی به توده سنگلاخ را ایجاد کرد. همین مساله سبب شده انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین به محل ریزش به امری ناممکن بدل شود. 

نکته مهم در تامین آب شرب پایتخت این است که در لحظه پس از ریزش انجام‌شده حدود 9 هزار لیتر در ثانیه از ظرفیت شبکه آب از مدار خارج شد. در این راستا اگر این شرایط تامین آب می‌خواست در شهر حاکم شود، براساس اطلاعات آبفای تهران 4 تا 5 میلیون نفر از جمعیت تهران بدون آب می‌شدند. در این راستا برای جلوگیری از این مساله، تامین آب از سایر منابع در دستورکار قرار گرفت و 5 هزار لیتر در ثانیه آب از منابع شرق جایگزین منابع سد کرج شد. از طرفی کمبود 2 هزار لیتر در ثانیه‌ای ایجادشده نیز با برنامه مدیریت مصرف به‌صورت افت فشار دوره‌ای به مناطقی از شهر تهران اعمال شد تا شرایط پایدار شود.