تاریخ : Mon 12 Jun 2023 - 04:46
کد خبر : 80317
سرویس خبری : سیاست

چهارچوب تحول‌خواهی

علی جعفری هرستانی

چهارچوب تحول‌خواهی

اولین بیانات صریح رهبر انقلاب در مورد «امام تحول»، در یک نقطه‌عطف حساس یعنی در 14 خرداد 1399 یعنی در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روی کار آمدن دولت جدید ارائه شد.

علی جعفری هرستانی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):
اولین بیانات صریح رهبر انقلاب در مورد «امام تحول»، در یک نقطه‌عطف حساس یعنی در 14 خرداد 1399 یعنی در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روی کار آمدن دولت جدید ارائه شد.
در بیانات 14 خرداد 1402 مجددا به تحولگرایی امام بر مبنای قیام للّه پرداخته و به توسعه سطح تحلیل از سطح تحول در ملت ایران به تحول «در سطح کشور ایران، سطح امت اسلامی و در سطح جهان»10 پرداختند. این مساله نشان‌دهنده آن است که بحث تحولگرایی برای گام دوم انقلاب یک بحث راهبردی و ادامه‌دار بوده و لازم است برای تحقق این تحول طراحی ویژه و توجه ویژه شود. رهبر معظم انقلاب ضمن تبیین دو لایه سخت‌افزاری یا ابزاری و نرم‌افزاری یا معنوی امام خمینی(ره) برای ایجاد تحول، امکانات سخت‌افزاری امام(ره) برای انقلاب و تحول را حداقلی و نزدیک به صفر (در حد کاغذ بیانیه و نوار صوتی سخنرانی‌های امام) دانسته و نیروی نرم‌افزاری ایشان را ایمان و امید ایشان معرفی کردند.17 در گام دوم انقلاب، امکانات سخت‌افزاری زیادی در اختیار جریان انقلابی است که قابل مقایسه با شرایط اول انقلاب نیست؛ آنچه باید این سخت‌افزار را به کار گیرد و موتور محرک آن باشد، ایمان و امید فزاینده‌ای است که در نسل دوم انقلاب باید بیش از پیش به وجود آید؛ نکته مهم اینجاست که «سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است.»
رهبر انقلاب اسلامی همانند امام خمینی(ره) ، علامه طباطبایی(رض) و شهید مطهری برای جامعه هویتی فراتر از افراد آن قائل هستند. بر این اساس جامعه دارای حیات و روح و آگاهی و اراده بوده و تحلیل جامعه غیر از تحلیل فردگرایانه (اتمیستی) جامعه‌شناسی متداول غربی است.

یکی از مهم‌ترین آزمون‌های پیشِ رویِ این هسته‌های مردمی در سال جاری، آزمون بزرگ انتخابات انتهای سال است که پس از ماجرای اغتشاشات سال گذشته و جنگ ترکیبی و شناختی دشمن علیه ملت ایران با هدف ایجاد بی‌اعتمادی و ایجاد شکاف میان اقشار مختلف مردم و نیز میان مردم و مسئولان از اهمیت خاصی برخوردار است.

متن کامل را اینجا بخوانید.