تاریخ : Thu 08 Jun 2023 - 01:21
کد خبر : 80229
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

دغدغه‌ام بی‌عدالتی‌ها است

حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی مصلحت:

دغدغه‌ام بی‌عدالتی‌ها است

فیلم سینمایی مصلحت، ساخته حسین دارابی که با همکاری سازمان اوج و حوزه هنری ساخته شده، بعد از قریب به سه سال توقیف بالاخره به اکران عمومی رسید.

فاطمه السادات بکائی، خبرنگار گروه فرهنگ:فیلم سینمایی مصلحت، ساخته حسین دارابی که با همکاری سازمان اوج و حوزه هنری ساخته شده، بعد از قریب به سه سال توقیف بالاخره به اکران عمومی رسید. فیلمی با سوژه و پرداختی کاملا ملتهب و سیاسی که به مساله فساد در درون حاکمیت می‌پردازد و دستگاه قضایی کشور را نشانه گرفته است.
 سوژه و قصه این فیلم که به ماجرای امکان بروز فساد در دستگاه قضایی پرداخته کاملا جدید و جسورانه است و البته همین جسارت هم باعث شد تا فیلم اول حسین دارابی چند سالی را در توقیف به سر برد.
به بهانه همین پرداخت جسورانه و البته حواشی توقیف که برای این فیلم پیش آمده بود به گفت‌وگو با حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی مصلحت نشستیم تا با چالش‌هایی که او در ساخت و اکران اولین فیلمش با آن مواجه بوده آشنا شویم.

* پروسه‌ رفت و برگشت فیلم به قوه قضائیه سه سال طول کشید. وقتی این فیلم ساخته شد قوه قضائیه مشکلاتی با فیلم داشت و ما مفصلا با هم مذاکراتی داشتیم ولی به توافق نمی‌رسیدیم و همه‌گیری کرونا هم باعث شده بود این فرآیند به کندی پیش برود تا اینکه بالاخره توانستیم با قوه به توافقاتی برسیم. 

*من و همکارانم قبل از ساخت مصلحت، همه برداشت‌های غلطی که می‌شد از فیلم وجود داشته باشد را شناسایی کرده بودیم و پلان به پلان درموردش تدبیر کرده بودیم. بنابراین دوستان با توضیحاتی که داده شد قانع شدند که فیلم با تغییراتی جزئی روی پرده برود.

* دغدغه من این بود که یک‌سری آرمان‌هایی وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که متاسفانه در بعضی جاها کمرنگ شده است و من به‌عنوان هنرمند باید آرمان‌ها را پررنگ کنم. باید بگویم این آرمانی بود که امام(ره) درباره آن حرف زد و مردم برایش جان دادند.

*من حتما به این اعتقاد دارم که فساد سیستماتیک نیست. من بارها در قوه قضائیه و سازمان‌های مختلف آدم‌‌هایی را دیده‌ام که به حدی توانمند و کاریزماتیکند که می‌توانند سیستم را با همه اشکالاتش به سمت درست جهت ‌بدهند و اصلاح ‌کنند تا به یک بازدهی خوبی برسد.

* حرف فیلم طوری است که اگر الان پخش نشود و 10 سال دیگر پخش شود، برای اینکه دغدغه همه انسان‌ها در همه اعصار بوده می‌تواند حرف تازه‌ای باشد.

*من به‌عنوان یک هنرمند دغدغه‌ها و پیشینه‌ای دارم که باعث می‌شود موضوعاتی برای من اهمیت پیدا کند و به عبارتی همه زندگی من بشود. هیچ‌وقت این‌طور نبوده که به خودم بگویم سر فلان کار می‌روم تا هم بیشتر دیده ‌شوم، هم پول بیشتری بگیرم و هم بیشتر من را تحویل می‌گیرند.

متن کامل را اینجا بخوانید.