تاریخ : Thu 08 Jun 2023 - 01:17
کد خبر : 80226
سرویس خبری : جامعه

گردشگری از نیل تا زاینده‌رود

گرم شدن احتمالی روابط سیاسی ایران و مصر چه تاثیری بر توریسم خواهد داشت؟

گردشگری از نیل تا زاینده‌رود

برای ورود ارز به کشور اگر صادرات نفتی و غیرنفتی را فاکتور بگیریم، یکی از راه‌های ورود ارز به کشورمان ورود گردشگر خارجی است.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه: یکی از راه‌های ورود ارز به کشورمان ورود گردشگر خارجی است.

سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده در سال 2022 خاورمیانه 66 میلیون سفر داشته که 6 درصد از این تعداد سفرها به خاورمیانه به مقصد ایران بود. سود ایران اما در سال 2020 از طریق ورود گردشگران داخلی 1.9 میلیارد دلار و در سال 2021 با رشد 31.3 درصدی به 2.5 میلیارد دلار رسید.

کشور دیگری که به‌لحاظ وجود آثار و بناهای تاریخی با ایران تقریبا در یک‌رده قرار می‌گیرد، مصر است اما همچنان می‌توان مدعی شد که کشورمان به‌طورکلی از لحاظ جذب توریست از مصر بسیار جلوتر است و مصر تنها با دو مولفه، یعنی اهرام ثلاثه و گردشگری ساحلی درکنار رود نیل، گردشگر خارجی جذب می‌کند.

در سال 2019 مصر توانست 14.7 میلیون گردشگر به کشور خود راه بدهد و از این تعداد گردشگر نیز درآمد 12.5 میلیارد دلاری در آن سال داشته است. این درحالی است که در همان سال 2019 ایران توانسته بود 9.1 میلیون گردشگر و درآمدی 5 میلیارد دلاری جذب کند.

دلیل جذب تعداد بالای گردشگر به مصر، بسته به نگاه دولتمردان این کشور است که براساس اظهارات خودشان و به نقل از الجزیره، گفته می‌شود جذب گردشگر را در کنار صادرات نفتی و غیرنفتی و عایدی این کشور از عوارض کانال سوئز، یکی از راه‌های مهم ارزآوری برای کشورشان می‌دانند و 20.2 درصد از کسری بودجه این کشور در سال 2023 را نیز جبران کرده است.

درآمدهای گردشگری در شرایط عادی مصر حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود 15 درصد از درآمدهای ارزی مصر را تشکیل می‌دهد و این سومین منبع درآمد خارجی پس از صادرات است.

کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که قطر سال‌هاست در تلاش است که خود را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در خاورمیانه با ایجاد امکانات متفاوت و زیرساخت‌های متمایز، معرفی کند. همچنین قطر در تلاش است تا از طریق جذب گردشگر به هدف خود یعنی عدم تکیه کامل بر روی انرژی موجود در کشورش به عنوان منبع درآمد اصلی این کشور برسد. جمعی از بازرگانان و فعالان بخش گردشگری، موفقیت استثنایی در برگزاری جام‌جهانی را بزرگ‌ترین عامل برای قرار گرفتن کشور قطر در نقشه گردشگری جهان، علاوه بر امکاناتی که دوحه دارد، دانسته‌اند.

 براساس آخرین داده‌های منتشر‌شده توسط اداره آمار ترکیه درآمد ترکیه از بخش گردشگری در سال گذشته حدود 46.28 میلیارد دلار بوده است. این رقم معادل درآمد نفتی ایران در برخی سال‌ها و البته حدود 6 میلیارد دلار کمتر از کل صادرات غیرنفتی ایران در سال 1401 است. 

جاذبه‌های باستانی ایران در شهرهای مختلف‌ مانند شیراز، اصفهان، یزد، کرمان و کاشان و جاذبه‌های طبیعی در جنوب و شمال کشورمان می‌توانند تعداد بالایی از گردشگران خارجی را جذب کنند اما مانع اصلی در این رابطه، در تمام این سال‌ها عدم توجه به پیشرفت زیرساخت‌ها و اولویت قرار ندادن گردشگری و جذب توریست خارجی برای ورود ارز به کشور و تامین بودجه سالانه است.

متن کامل را اینجا بخوانید.