تاریخ : Wed 07 Jun 2023 - 06:49
کد خبر : 80196
سرویس خبری : دانشگاه

استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری

«فرهیختگان» از برترین شرکت‌های یونیکورن دنیا گزارش می‌دهد

استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری

طبق آماری که در سال 2022 ارائه شد، بیش از هزار شرکت یونیکورن در سراسر دنیا حضور دارند. شرکت‌ها برای این که به این جایگاه دست پیدا کنند، باید ایده نوآورانه، دیدی واضح برای رشد، طرح محکم کسب‌و‌کار و نیز شیوه‌ای مناسب برای رساندن پیام خود به سرمایه گذاران خطرپذیر و خصوصی داشته باشند.

ندا اظهری، مترجم:شرکت‌ها و استارتاپ‌ها جزء کسب‌وکارهایی هستند که علاوه بر ایجاد فضای کافی برای اشتغال، تلاش می‌کنند بخشی از نیاز جوامع را برآورده کنند.

* شرکت‌ها یا استارتاپ‌های یونیکورن به آن دسته از شرکت‌هایی گفته می‌شود که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند از این رو برای هر شرکتی نمی‌توان چنین نامی گذاشت. از این واژه بیشتر در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده می‌شود و با نوآوری سر و کار دارند. سرمایه‌گذاران استارتاپ‌های یونیکورن به دلیل اندازه بزرگی که دارند، تمایل دارند سرمایه‌گذاران خصوصی یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر باشند. طبق آماری که در سال 2022 ارائه شد، بیش از هزار شرکت یونیکورن در سراسر دنیا حضور دارند. شرکت‌ها برای این که به این جایگاه دست پیدا کنند، باید ایده نوآورانه، دیدی واضح برای رشد، طرح محکم کسب‌و‌کار و نیز شیوه‌ای مناسب برای رساندن پیام خود به سرمایه گذاران خطرپذیر و خصوصی داشته باشند.

*در بین تمام کشورهایی که در این فهرست با شرکت‌های یونیکورن حضور دارند، تنها نام سه کشور ترکیه، رژیم‌صهیونیستی و امارات متحده عربی به عنوان کشورهایی از خاورمیانه به چشم می‌خورد که در مجموع 30 شرکت از این سه کشور در این فهرست قرار گرفته‌اند. 24 شرکت متعلق به رژیم‌صهیونیستی، ترکیه و امارات هر کدام با 3 شرکت در این لیست حضور دارند.

*براساس دسته‌بندی گزارش، شرکت‌های یونیکورن در 15 حوزه فعالیت می‌کنند.

*هوش مصنوعی در آمریکا با 57 شرکت و در چین با 19 شرکت، فعال‌ترین‌ها در این حوزه به شمار می‌روند. در حوزه خودرو و حمل‌ونقل، چینی‌ها فعال‌تر عمل کرده‌اند به طوری که 15 شرکت یونیکورن از چین در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ این درحالی است که تعداد شرکت‌های فعال در حوزه خودرو و حمل‌ونقل در آمریکا تنها به 8 شرکت می‌رسد.

*فین تک ارزشمندترین حوزه فناوری

شرکت‌های یونیکورن در دنیا در حوزه‌های مختلف ارزش‌های مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند که بالاترین این ارزش‌ها به حوزه فین‌تک با ارزش 815 میلیارد و 970 میلیون دلار برمی‌گردد. پس از آن هم حوزه خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی با 661 میلیارد و 720 میلیون دلار دومین حوزه پرارزش را شامل می‌شود. سومین حوزه پرارزش بین شرکت‌های یونیکورن هم به هوش مصنوعی با ارزش 462 میلیارد و 50 میلیون دلار برمی‌گردد.

*برترین یونیکورن های دنیا:در فهرستی که در ماه جاری از سوی cbinsights منتشر شده، فهرستی از 1215 شرکت یونیکورن در سراسر دنیا عنوان شده است. از معروف‌ترین شرکت‌های یونیکورن در سال‌های گذشته می‌توان به Airbnb، فیسبوک و گوگل اشاره کرد. این قبیل شرکت‌ها دسته‌بندی‌های متفاوت دیگری هم دارند که به «دکاکورن» با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار و «هکتوکورن» با ارزش بیش از 100 میلیارد دلار شناخته می‌شوند.

متن کامل را اینجا بخوانید.