تاریخ : Tue 06 Jun 2023 - 09:50
کد خبر : 80175
سرویس خبری : سیاست

امین مکتب خمینی

حافظ گفتمان انقلاب، منافع ملی و تمامیت ارضی ایران در بزنگاه‌های تاریخی

امین مکتب خمینی

در این گزارش می‌خواهیم با بررسی ۳۴ سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، نقش ایشان را در حفظ و پیشبرد تحولاتی که امام ایجاد کرده بودند بررسی کنیم.

آیت‌الله خامنه‌ای چگونه در بزنگاه‌های مهم تاریخی حافظ گفتمان انقلاب، منافع ملی و تمامیت ارضی ایران بودند؟

 

سایه جنگ را چه کسی از سر کشور برداشت
رهبر انقلاب در ماجرای حمله آمریکا به عراق و در واکنش به درخواست برخی نمایندگان مجلس برای ایستادن کنار صدام، با دفاع از سیاست «بی‌طرفی فعال»، اعلام کردند که «جنگ آمریکا و عراق، جنگ اسلام و کفر نیست.» و به این صورت کشور از دام ورود به جنگی پرهزینه و بی‌فایده گریخت.

11 سال بعد این بار عده‌ای با توسل به کلیدواژه «دشمن مشترک» خواستار همراهی ایران با آمریکا در جریان حمله این کشور به افغانستان و عراق شدند. اوایل سال 81، 127 نماینده مجلس ششم با محتوای لزوم نوشیدن جام زهر و با لحنی کم‌سابقه به رهبری نامه نوشتند. اما در این شرایط آیت‌الله خامنه‌ای با شکستن دوقطبی بوش باز هم ایران را از خطر یک جنگ پرهزینه و بی‌فایده که تنها در راستای منافع آمریکا بود رهانیدند.


جلوگیری از سلطه جریان حذف حداکثری
پس از انتخابات سال 88، عده‌ای از سیاستمداران جناح راست با سوءاستفاده از کلیدواژه برخورد با فتنه‌گران، در تلاش بودند تا برای همیشه افراد و جناح‌های سیاسی طرف مقابل را از صحنه سیاسی کشور حذف کنند. اما ایستادگی رهبر انقلاب دربرابر کسانی که به دنبال جراحی سیاسی بودند و از طرف دیگر دفاع ایشان از ساختار انتخابات و صندوق‌های رای منجر به شکل‌گیری انتخابات پرشور و پرمشارکت سال ۹۲ شد.


جلوگیری از برکناری دولت
با شروع بحران‌های اقتصادی از سال 96 و اعتراضات اقتصادی دی‌ماه 96 و با افزایش بحران‌ها و اعتراضات به گرانی بنزین در آبان 98، زمزمه‌های استیضاح روحانی به گوش می‌رسید. آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش اظهار داشتند: «اینها که می‌گویند دولت باید برکنار بشود، دارند در نقشه‌ دشمن کار می‌کنند.»

اهدای فرصت مذاکره و احیای قدرت چانه‌زنی
گرچه از زمان امضای برجام، انتقادات زیادی به آن وارد بود اما رهبرانقلاب با توجه به مشی همیشگی خود بنای اخلال در سیاست‌های دولتی را -که با پشتوانه رای مردم سر کار آمده بود- نداشتند و با تعیین شروطی با اجرای برجام موافقت کردند. قانون اقدام راهبردی مجلس که بر مبنای شروط 9 گانه رهبرانقلاب نوشته شد، باعث شدند ایران مجددا اهرم‌های چانه‌زنی‌اش را بازیابد.



نه جنگ نه انفعال
بعد از شهادت شهید سلیمانی یک مطالبه عمومی در کشور برای گرفتن انتقام ایشان شکل گرفت. انتقامی که برخی برای آن صرفا راهبرد تقابل حداکثری را پیشنهاد داده و ایده عملیاتی برای اجرای آن نداشتند. اما به روش‌های کم‌هزینه‌تر دیگری می‌شد همین تقابل را آغاز کرد و انتقام خون شهید سلیمانی را حداقل تا خروج کامل آمریکا از منطقه ادامه داد. این امر از همان ابتدا مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت.


ماجرای ابطال انتخابات مجلس و مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری
اواخر دوره ریاست‌جمهوری هاشمی بود که زمزمه‌های مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری به گوش رسید. دائمی شدن ریاست‌جمهوری، اساسا برگزاری انتخابات را هم بی‌معنی می‌کرد و رهبری مشخصا با مطرح شدن چنین موضوعی مخالفت کردند.


گفتمان مبارزه با فقر و فساد
مساله فقر و فساد موضوعی بود که در دوره‌های مختلف از زبان رهبر انقلاب مطرح شده بود. چه در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی و چه آغاز ریاست‌جمهوری خاتمی. شکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه مجریه و مقننه آن را طراحی کردند ناشی از تاکیدات رهبر انقلاب نسبت به اهمیت این موضوع بود.