تاریخ : Mon 05 Jun 2023 - 23:28
کد خبر : 80168
سرویس خبری : جهان شهر

خلیج فارس بدون مزاحم

با اعلام تشکیل ائتلاف دریایی منطقه ای با حضور ایران و خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا، واشنگتن با واقعیت جدیدی روبه رو شده است

خلیج فارس بدون مزاحم

رفت‌وآمدهای چند ماه گذشته در منطقه، نشان می‌دهد نسیم تغییر نظام جهانی از نظم تک‌قطبی به یک نظم چندقطبی به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس یعنی متحدان آمریکا نیز رسیده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:متحدان سابق ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا، در تلاش برای اتخاذ سیاست خارجی سنجیده‌تری در مواجهه با واشنگتن هستند. رفت‌وآمدهای چند ماه گذشته در منطقه، نشان می‌دهد نسیم تغییر نظام جهانی از نظم تک‌قطبی به یک نظم چندقطبی به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس یعنی متحدان آمریکا نیز رسیده است.

*خبر خروج امارات متحده عربی از نیروهای دریایی ترکیبی (CMF) که ائتلافی دریایی به رهبری ایالات متحده است را می‌توان در همین چهارچوب ارزیابی کرد.

*براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه امارات منتشر کرد، ابوظبی دو ماه پیش از مشارکت در این ائتلاف انصراف داده است.

*مقامات ابوظبی اعلام کرده‌اند که این تصمیم را «پس از ارزیابی مناسبات امنیتی خود» گرفته‌اند. به اعتقاد تحلیلگران مسائل بین‌الملل، با کاهش مستمر روابط کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس با آمریکا، امارات به‌عنوان متحد اصلی آمریکا در غرب آسیا، به دلیل نارضایتی از مداخله یکجانبه آمریکا در منطقه، به‌تدریج جهت‌گیری استراتژیک خود را تغییر داده و ارتباط و همکاری بیشتر با ایران را ترجیح می‌دهد.

*دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش از شکل‌گیری ائتلاف دریایی ایران با عربستان و امارات خبر داد. دریادار ایرانی سایر اعضای این ائتلاف را قطر، بحرین و عراق خواند و در کنار این ائتلاف منطقه‌ای، از «ائتلاف‌های جدید» در سطح «بین‌المللی» گفت.

*ائتلاف جدید ایران با کشورهای منطقه از آن جهت دارای اهمیت است که در دولت سابق آمریکا، واشنگتن در تلاش برای ایجاد ساختارهای نظامی منطقه‌ای در تقابل با ایران و با مشارکت کشورهای عربی و رژیم‌صهیونیستی بود.

*چین از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران و برخی کشورهای خلیج‌فارس حمایت کرده است. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد پکن از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران، عربستان، امارات و برخی دیگر کشورهای منطقه درجهت کمک به تقویت امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کند.

* روز گذشته «تیم هاوکینس» سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا مدعی شد که ایران تنها در دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله یا آن را توقیف کرده است. این تلویحا اعتراف یک مقام آمریکایی به ناتوانی در تامین امنیت در خلیج‌فارس است. همین مساله باعث شد تا اعتبار نیروی دریایی آمریکا که به ادعای خود برای مقابله با ایران به منطقه آمده بود، زایل شود.

*ایران با تقویت قدرت آتش ساحلی خود با ترکیبی از موشک‌های بالستیک و کروز ضدکشتی و همچنین پهپادهای انتحاری که بردی فراتر از 2000 کیلومتر دارند، باعث شده تا شناورهای دریایی آمریکا در منطقه که به‌طور همزمان جزئی از خط مقدم (در کنار نیروی زمینی و هوایی) آمریکا در منطقه و ستون اصلی تدارکات‌رسانی این کشور هستند، در معرض تهدید قرار گیرد.

* ایران با توجه به قدرت بالای خود در حوزه راداری، پدافند هوایی و همچنین موشکی، با تبدیل کشتی‌های تجاری به ناوهای قدرتمند، به آنها قدرت آتشی می‌دهد که حتی برخی از پیشرفته‌ترین و گرانقیمت‌ترین ناوهای جهان، فاقد آن هستند.

*وقوع تحولاتی باعث شده تا ایران ‌انگیزه‌های مضاعفی برای تبدیل شدن به قدرتی دریایی داشته باشد.

1- استفاده غرب از تسلط دریایی‌اش برای توقف توسعه ایران
2- رفع تهدید نظامی
3- گسترش نفوذ منطقه‌ای
4- نفوذ بر جریان انرژی جهان
5- اهمیت هویتی خلیج فارس

متن کامل را اینجا بخوانید.