تاریخ : Tue 30 May 2023 - 07:54
کد خبر : 80078
سرویس خبری : جامعه

مشکل از بودجه است یا تعارض منافع؟

نقدی بر ادعاهای رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

مشکل از بودجه است یا تعارض منافع؟

سال‌هاست که کارشناسان نظام سلامت بر لزوم افزایش تربیت پزشک در کشور با توجه به نیاز مناطق محروم و تقویت نظام سلامت برای مقابله با بحران‌هایی مانند کرونا تاکید می‌کنند.

زینب مرزوقی، خبرنگار: علیرضا زالی، رئیس فعلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روزهای اخیر در یک موضع‌گیری آشکار علیه سیاست‌های دولت، در مصاحبه خبری ادعا کرده است: «افزایش ظرفیت رشته‌ پزشکی فرمول مناسب مشکلات درمان نیست.» اشاره زالی به مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است که براساس آن می‌بایست از سال 1401 سالانه ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی با اخذ تعهد خدمت در مناطق محروم و بومی‌گزینی افزوده شود: «تا امروز هیچ بودجه‌ای متناسب با تعهدات این مصوبه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی که مجری مصوبه هستند، قرار نگرفته است.»

به ادعای زالی؛ «دانشگاه‌های علوم‌پزشکی آمادگی لازم در برابر موج افزایش ظرفیت رشته پزشکی را نداشتند. یک ریال برای این ‌بار مازاد آموزشی دریافت نکردیم و این گلایه تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است.»

به گفته رئیس  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ «در حال حاضر، تمام ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه تکمیل است. ما در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برای افزایش ظرفیت خوابگاهی تلاش کرده‌ایم، اما موفق نبوده‌ایم، چون خرید ملک در تهران گران است و ساختمان‌های مناسب برای خوابگاه‌های دانشجویی، اجاره‌بهای گرانی دارند.  تداوم افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو، نارضایتی بالای دانشجویان فعلی دانشگاه را به دلیل تراکم افراد در خوابگاه، کاهش کیفیت غذا و کاهش کیفیت امکانات آموزشی به دنبال خواهد داشت.»

 

  چند پاسخ به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اما زالی در حالی کمبود خوابگاه دانشجویی را بهانه‌ای برای اهمال در اجرای این برنامه کلیدی دولت قرار داده است که بررسی‌ فرهیختگان نشان از ظرفیت پذیرش بالاتر این دانشگاه در رشته پزشکی طی سال‌های گذشته دارد. برای مثال در سال‌های دهه 60 ظرفیت ورودی این دانشگاه در رشته پزشکی به صورت متمادی بیش از 500 نفر بوده است و حتی به بالای 600 نفر نیز رسیده است. اما اکنون و با گذشت بیش از 30 سال از آن دوران، درحالی‌که امکانات دانشگاه افزایش چشمگیر یافته است، در سال ۱۴۰۱ و پس از افزایش ظرفیت، تعداد ورودی پزشکی دولتی در این دانشگاه 360 نفر شده است!

علاوه بر این خوابگاه گل مریم با ظرفیت 700 نفر، سال‌هاست که دانشجویان را در انتظار بهره‌برداری نگه داشته است اما در همین حین شاهد احداث سالن اجلاس و اتمام این پروژه لوکس در کمتر از یک‌سال هستیم. لذا به نظر می‌رسد که مساله خوابگاه دانشجویان در اولویت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست و صرفا از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای مقاومت در مقابل تکلیف قانونی بهره می‌برد. 

این در حالی است که بودجه این دانشگاه ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته ‌است و همچنین بودجه آموزشی آن در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته، درحالی‌که ظرفیت دانشگاه صرفا ۲۰ درصد رشد داشته است. 

همچنین درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی از محل بیمارستان‌هایی است که توسط همین دانشجویان پزشکی با حقوق بسیار پایین به‌عنوان نیروی کار ارزان‌قیمت، به‌دست می‌آید. برای مثال بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی شهدای تجریش که خبر افتتاح و بهره‌برداری از آن در هفته‌های آینده منتشر شده نیازمند پذیرش سالانه حداقل ۱۶۰ دانشجوی جدید است.

متن کامل را اینجا بخوانید.