تاریخ : Mon 29 May 2023 - 18:40
کد خبر : 80070
سرویس خبری : جامعه

ده هزار پزشک از ایران مهاجرت کردند

آمار جدید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

ده هزار پزشک از ایران مهاجرت کردند

به گفته رییس کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی؛ آمار مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص طی دو سال اخیر به ده هزار نفر رسید.

«حسین‌علی شهریاری»، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:  «در دو سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آنها افراد متخصص و فوق تخصص بوده‌اند گواهی گود استندینگ دریافت کرده اند و این می تواند رشته های تخصصی و فوق تخصصی ما را در بسیاری از رشته ها در سالهای آینده از نیروی انسانی خالی کند.»

* مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی تواند در حوزه اشتغال و استخدام وارد شود و این وظیفه دولت است تا زمینه اشتغال را در حوزه های مختلف ایجاد کند. در این خصوص مقرر شد که 25 هزار نفر با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت و درمان توسط ارگان های دولتی جذب شوند اما این اقدام از طریق آزمون استخدامی انجام خواهد گرفت و مشخص نیست نیروهای مشغول در زمان کرونا از چه فیلترهایی عبور خواهند کرد.

 * بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می کنند به گونه ای که  کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است. متاسفانه روند قانونگذاری در این حوزه در مجلس مطابق با شرایط روز جامعه نیست و ما باید در مجلس برای بهبود این وضعیت یک تصمیم جدی اتخاذ کنیم.

منبع: خبرگزاری رکنا