تاریخ : Mon 29 May 2023 - 13:06
کد خبر : 80060
سرویس خبری : دانشگاه

91 میلیارد دلار سرمایه گذاری/ 77 درصد سهم بخش خصوصی

توسعه فناوری‌های هایتک در چین

91 میلیارد دلار سرمایه گذاری/ 77 درصد سهم بخش خصوصی

چین که چندسالی است رتبه نخست تولید علم دنیا را از آمریکا ربوده، تلاش می‌کند جایگاه خود را تثبیت کند،

ندا اظهری، خبرنگار: اگر می خواهید درباره فناوری هایتک بیشتر بدانید و درباره اینکه این فناوری چطور به کمک کشورها برای رسیدن به توسعه آمده است این ترجمه را از دست ندهید.

گزیده ای از این گزارش را در ادامه می خوانید:

چین که چندسالی است رتبه نخست تولید علم دنیا را از آمریکا ربوده، تلاش می‌کند جایگاه خود را تثبیت کند، با دنیا به رقابت بپردازد و در بسیاری از حوزه‌های فناوری و نوآوری پیشگام باشد و بتواند بازار جهانی شماری از نوآوری‌ها و فناوری‌های نوظهور را از آن خود کند. در این گزارش که از سوی statista منتشر شده، به چرایی موفقیت چین در توسعه فناوری‌های هایتک و پیشرفته پرداخته شده است.

*چین بنابر طرح جوان‌سازی جمعیت، نوآوری‌هایی را به‌عنوان راهکار کلیدی حل این چالش‌ها شناسایی کرده و از 7 فناوری لبه علم در چهاردهمین طرح پنج‌ساله یاد کرده است. پکن با تلاش برای اتکا به خود در حوزه علم و فناوری دریافته است که کسب‌وکارهای این کشور، موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها به دستیاران دولتی قدرتمندتری نیاز دارند. کسب‌وکارهای خصوصی به‌واسطه ‌انگیزه‌های مالیاتی و سایر اشکال حمایت‌های مالی، اصلی‌ترین محرکان تحقیق و توسعه به‌شمار می‌روند.

*هوش مصنوعی، محاسبات کوآنتومی و نیمه‌رساناها و مدارهای یکپارچه ازجمله این فناوری‌ها به‌شمار می‌روند. چین از برترین‌های دنیا در صنعت هوش‌مصنوعی است که نقاط قدرتمند آن، در دسترس بودن داده‌ها، استعدادها و بخش فناوری است. هوش‌مصنوعی از قابلیت تقویت رشد اقتصادی در آینده برخوردار است. کاربرد دومنظوره از محاسبات کوآنتومی، آن را به یک فناوری استراتژیک تبدیل کرده است. در این میان چین رقابت تنگاتنگی با آمریکا در این حوزه دارد. محققان دانشگاه علم و فناوری چین موفق به ساخت سریع‌ترین کامپیوتر کوانتومی قابل برنامه‌ریزی شده‌اند که گوگل را هم شکست می‌دهد.

*نیروی کار ارزان و کافی یکی از عوامل کلیدی در رشد اقتصاد چین به شمار می‌رود. کمپانی‌های داخلی و خارجی توانستند کالاهای ارزان قیمتی را برای بازارهای خارجی تولید کنند. باوجوداین، همگام با توسعه اقتصادی، افزایش دستمزدها و هزینه‌های بالای آموزش عالی نیز اتفاق می‌افتد. ماحصل این امر، این است که چین امتیاز رقابتی خود را به‌دلیل هزینه‌های بالاتر نیروی کار از دست می‌دهد که به آن گرفتار شدن در تله درآمد متوسط اطلاق می‌شود. سازمان بانک جهانی کشورهای با درآمد متوسط را که سرانه GDP آنها بین 1000 تا 12000 دلار است، طبقه‌بندی می‌کند. چین قریب‌به 20 سال است که در این محدوده قرار گرفته است. در مقایسه با آن، کره‌جنوبی 23 و سنگاپور 29 سال جزء کشورهای با درآمد پایین حضور داشته‌اند.

*دولت چین توسعه فناوری‌های پیشرفته و هایتک را تنها به نیروهای بازار و شرکت‌های خصوصی واگذار نمی‌کند بلکه سیاستمداران این مسیر را هدایت کرده و روی پیشرفت‌ها تمرکز می‌کنند و به سیستم نوآوری اجازه می‌دهند از همین نقطه پیشروی کند.

گزارش کامل این گزارش را اینجا بخوانید