تاریخ : Tue 23 May 2023 - 00:58
کد خبر : 79965
سرویس خبری : اقتصاد

فرمول سریع‌ترین رشد اقتصادی در جیب جاکارتا

ابراهیم رئیسی برای توسعه همکاری‌های مشترک به اندونزی سفر می‌کند

فرمول سریع‌ترین رشد اقتصادی در جیب جاکارتا

روز یکشنبه مقام‌های اندونزی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به این کشور از امضای توافقنامه «تجارت ترجیحی» میان ایران و اندونزی خبر دادند.

میثم اکبری، خبرنگار:روز یکشنبه مقام‌های اندونزی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به این کشور از امضای توافقنامه «تجارت ترجیحی» میان ایران و اندونزی خبر دادند. البته امضای این توافقنامه موضوعی بدون پیش‌زمینه نبوده و این دو کشور تا پیش از این هفت دور مذاکرات داشته‌اند، به‌طوری‌که به‌گفته وزارت بازرگانی اندونزی، این سند توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی (II-PTA) نام خواهد گرفت و امضای‌ آن به‌معنی پایان موفق مذاکرات است. توافقنامه‌ای که براساس آن، قرار است مبادله کالا و خدمات بین دو کشور بدون انتقال پول و به‌صورت تهاتری انجام شود. چنانکه جانی مارتا، مدیر مذاکرات دوجانبه وزارت بازرگانی اندونزی در این خصوص گفت: «با گفت‌وگوهای فشرده و همکاری خوب، مسائل باقی‌مانده با موفقیت حل شدند. هر دوطرف انعطاف دوجانبه و تعهدی قوی به مباحثات فوری و کامل درمورد چندماده موجود در توافقنامه نشان دادند که در دیدار قبلی، توافق در موردشان ممکن نبود.» 

با بررسی آمار اندونزی از نظر سهم بخش‌های مختلف در تولید ناخالص داخلی باید گفت براساس داده‌های تشکیل‌دهنده تولید ناخالص داخلی اندونزی در سال 2021، بخش خدمات اندونزی با سهم 42.8 درصدی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی این کشور به خود اختصاص داده و پس از آن، بخش صنعت با سهم 39.9 درصدی از تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم قرار دارد که برنامه‌ریزی‌های مرتبط با جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و مشوق‌های دولتی در برنامه‌های دولت و همچنین در برنامه‌های توسعه، چشم‌انداز رشد این بخش را ترسیم می‌کند. از سوی دیگر واکاوی بخش‌های صنعتی این کشور نشان می‌دهد بخش های عمده صنعتی شامل نفت و گاز طبیعی، منسوجات و پوشاک، معدن، کفش، محصولات چوبی، لاستیک و کودهای شیمیایی سهم عمده را در این خصوص دارند. البته که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی این کشور نیز دیده می‌شود بطوریکه با داشتن سهم 13.3 درصدی در رتبه سوم عناصر عمده تشکیل دهنده تولید ناخالص داخلی قرار دارند.

 

برای خواندن متن کامل اینجا را بخوانید.