تاریخ : Sun 14 May 2023 - 17:18
کد خبر : 79876
سرویس خبری : دانشگاه

انتشارات؛ دستگاه چاپ پول دانشگاه‌های دنیا

«فرهیختگان‌» فعالیت بزرگ‌ترین ناشران دانشگاهی دنیا و درآمدهای آنها را بررسی می‌کند

انتشارات؛ دستگاه چاپ پول دانشگاه‌های دنیا

شرکت‌های انتشاراتی دانشگاهی با تحقیقات و دانش آکادمیک سر و کار دارند و هدف اصلی آنها ترویج دانش در زمینه‌های علمی مربوطه و ایجاد ارتباط با افراد همفکر است. ناشران دانشگاهی آثار خود را براساس استانداردهای صنعتی خاص منتشر می‌کند. در ادامه، به بررسی بزرگ‌ترین ناشران دانشگاهی دنیا می‌پردازیم.

ندا اظهری؛ مترجم: دانشجو و کتاب دو جزء جدایی ناپذیرند که هرکدام بدون دیگری، بی‌معنا می‌شود. دانشگاه‌ها بسته به حوزه‌هایی که در آنها تدریس می‌شود، کتاب‌های مختلفی را برای خواندن و افزایش اطلاعات دانشجویان خود ارائه می‌کنند از این رو برای سهولت کار دانشجویان به‌منظور خریداری آنها، انتشاراتی مخصوص همان دانشگاه راه‌اندازی شده تا دانشجویان نسبت به خریداری همان سری از کتاب‌ها اقدام کنند. به عبارتی، انتشارات دانشگاهی محلی برای توزیع و انتشار تحقیقات و دانش است که بیشترین فعالیت آنها روی حوزه مجلات و کتاب‌های دانشگاهی متمرکز می‌شود. باوجوداین، با توجه به افزایش انتشارات جهانی و ارسال آنلاین مجلات، شمار انتشار مجلات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.
 شرکت‌های انتشاراتی دانشگاهی با تحقیقات و دانش آکادمیک سر و کار دارند و هدف اصلی آنها ترویج دانش در زمینه‌های علمی مربوطه و ایجاد ارتباط با افراد همفکر است. ناشران دانشگاهی آثار خود را براساس استانداردهای صنعتی خاص منتشر می‌کند. در ادامه، به بررسی بزرگ‌ترین ناشران دانشگاهی دنیا می‌پردازیم.

درآمد یک میلیارد دلاری انتشارات دانشگاه آکسفورد
انتشارات دانشگاه آکسفورد یکی از گروه‌های دانشگاه آکسفورد است که هدف از راه‌اندازی آن، برتری در تحقیقات، بورس تحصیلی و آموزش به‌واسطه انتشار و به اشتراک‌گذاری کتاب و مجلات در سراسر جهان است. این انتشارات سابقه‌ای تاریخی دارد و در سال 1586 راه‌اندازی شد. این ناشر حدودا با 50 کشور با بیش از 40 زبان فعالیت کرده و لقب بزرگ‌ترین انتشارات دانشگاهی دنیا را یدک می‌کشد. این انتشارات تنوع بالایی از چاپ شامل چاپ کاغذی و دیجیتال را انجام می‌دهد. نخستین شعبه خارجی این انتشارات در سال 1896 در نیویورک آغاز به کار کرد. از دیگر شعبه‌های بین‌المللی این انتشارات می‌توان به شعبه کانادا، استرالیا، هند و آفریقای جنوبی اشاره کرد. طیف وسیعی از حجم کار این انتشارات را کتاب‌ها و مجلات آموزشی و آکادمیک تشکیل می‌دهد. این مرکز نشر برای تمام مخاطبان، از پیش‌دبستانی گرفته تا راهنمایی و از دبیرستان گرفته تا دانشگاهی و نیز مخاطب عام برای محققان، افراد و موسسات را دربرمی‌گیرد. انتشارات دانشگاه آکسفورد سالانه در دنیا بیش از 6000 جلد در شکل‌های مختلف منتشر می‌کند. مجموعه کتاب‌هایی که در این انتشارات به چاپ می‌رسد شامل لغت‌نامه‌ها، مواد آموزشی زبان انگلیسی، کتاب‌های کودکان، تک‌نگاره‌های علمی، موسیقی چاپی، کتاب‌های درسی آموزش عالی، کتاب‌های مدرسه و نیز مجلات می‌شود. بسیاری از عنوان‌ها به‌طور اختصاصی برای بازارهای محلی ایجاد شده و از سوی شعبه‌های نشر محلی منتشر می‌شوند. این ناشر دانشگاهی سالانه بیش از 110 میلیون شمار کتاب به فروش می‌رساند و بیشتر این فروش‌ها در خارج از انگلیس اتفاق می‌افتد. کتاب‌هایی که در این انتشارات در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند، در حوزه‌های هنر و علوم انسانی، لغت‌نامه و مراجع، حقوق، پزشکی و سلامت، علوم و ریاضیات، و علوم اجتماعی است. این انتشارات راه‌های جدیدی برای حمایت از مشتریان خود ارائه می‌دهند که شامل ارائه حمایت به استادان، ارائه پلتفرم‌های یادگیری و ارزیابی دیجیتال، ایجاد ابزارهای پژوهش آنلاین برای دانشجویان و محققان به‌منظور یافتن راحت و سهل مفاهیم مرتبط و ارائه داده زبان دیجیتال می‌شود.
ساختار مدیریتی این انتشارات در اساسنامه دانشگاه آکسفورد درج شده است. خط مشی انتشارات دانشگاه آکسفورد توسط گروهی از نمایندگان منصوب از سوی هیات‌علمی دانشگاه مورد نظارت قرار می‌گیرد. نمایندگان این انتشارات هر دو هفته یک بار تحت هدایت معاونت با یکدیگر دیدار می‌کنند. آنها به‌طور فعال در فرآینده چاپ مشارکت می‌کنند، تمام پروپوزال‌ها (طرح‌های پیشنهادی) برای تایید به آنها ارجاع شده و نمایندگان با ویراستاران در حوزه‌های موضوعی تخصصی صحبت می‌کنند. مدیر اجرایی این انتشارات مسئولیت هدایت انتشارات دانشگاه آکسفورد را برعهده دارد. در انتشارات دانشگاه آکسفورد بیش از 6 هزار نفر استخدام هستند و کتاب‌ها، مواد و سرویس‌های ارائه شده در بیش از 200 کشور و منطقه به فروش می‌رسند. این انتشارات به شماری از کدها و دستورالعمل‌ها پایبند است که به چهارچوب‌بندی روابط با تامین‌کنندگان، نویسندگان، مشتریان و سایر شرکا کمک می‌کند. ازجمله چهارچوب‌هایی که انتشارات آکسفورد به آن پایبند است، اعمال استانداردهای ضد رشوه و تقلب است. آنها متعهد به پیشبرد این حرفه با بالاترین استانداردهای یکپارچه و مطابق با قوانین هستند. گردش مالی انتشارات دانشگاه آکسفورد از 649 میلیون دلار در سال 2010 به 782 میلیون دلار در سال 2022 رسید. بالاترین گردش مالی این ناشر دانشگاهی به سال 2017 با 848 میلیون دلار برمی‌گردد. آمار فروش این انتشارات از کتاب‌های دانشگاهی و حرفه‌ای در سال 2018 در انگلیس نسبت به یک میلیارد و 520 میلیون دلار و در سال 2017 به یک میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافت. درآمد این ناشر دانشگاهی حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد شده است.

درآمد 687 میلیون دلاری انتشارات دانشگاه کمبریج

انتشارات دانشگاه کمبریج قدیمی‌ترین ناشر دانشگاهی است که در سال 1534 افتتاح شد و حالا قدمتی 489 ساله دارد. این ناشر در حوزه‌های دانشگاهی و آموزشی به چاپ مقاله، مجله و کتاب می‌پردازد و در سال 2021 با بخش ارزیابی دانشگاه کمبریج ادغام شد. این ناشر در بیش از 40 کشور دنیا مرکز و دفتر نشر دارد و بیش از 50 هزار عنوان کتاب نوشته نویسندگان مختلف از بیش از 100 کشور را به چاپ می‌رساند. از دیگر فعالیت‌های این انتشارات می‌توان به چاپ بیش از 380 مجله دانشگاهی، تک‌نگاری، کارهای مرجع، کتاب‌های کار مدرسه‌ای و دانشگاهی و انتشار کتاب‌های آموزش و یادگیری زبان انگلیسی اشاره کرد. این انتشارات یکی از برترین موسسات پژوهشی جهان و برنده 81 جایزه نوبل است. کمبریج سالانه بیش از 2500 کتاب را در سال در بیش از 200 کشور منتشر می‌کند. بخش مجلات انتشارات کمبریج بیش از 420 مجله دانشگاهی کارشناسی را در طیف وسیعی از موضوعات به‌صورت چاپی و آنلاین و نیز بیش از 49 هزار کتاب الکترونیک را در بازار جهانی منتشر می‌کند. بسیاری از این مجلات جزء برترین مجلات به چاپ رسیده در رشته‌ها به‌شمار می‌رود. این ناشر دانشگاهی یکی از برترین‌های نشر در چاپ موضوعات نجوم، مطالعات شکسپیر، اقتصاد، ر‌یاضیات و سیاست است.
این ناشر دانشگاهی از سال 1698 با 18 عضو ارشد از دانشگاه کمبریج تحت عنوان «سندیکا» اداره می‌شود و از متخصصان کسب‌وکار و طیف گسترده‌ای از موضوعات مطرح شده از سوی شرکت‌های مختلف هم در اداره این انتشارات استفاده شده است. این کمیته از هیات انتشارات و ارزیابی، کمیته حسابرسی، کمیته دستمزد، کمیته نامزدها، هیات مشاوره دانشگاهی، کمیته آموزش آنلاین، کمیته رعایت مقررات، کمیته استانداردها، کمیته فناوری، کمیته انتشارات دانشگاهی و کمیته آموزش و تدریس زبان انگلیسی تشکیل شده است. کمیته انتشارات تضمین کیفیت و تاییدیه رسمی عنوان‌های منتشر شده را ارائه می‌کند و به‌طور منظم برای بررسی موضوعات استراتژی سرمقاله و انتشار، جلسه تشکیل می‌دهند. کمیته‌های دیگر هم بر کیفیت خروجی ارزیابی‌ها نظارت می‌کنند. مسئولیت مدیریت این انتشارات برعهده این سندیکاست. مجوزی که برای دریافت حقوق در اختیار انتشارات قرار می‌گیرد به ناشر این اجازه را می‌دهد که بتواند تمام آثار را بار دیگر به زبان انگلیسی به چاپ برساند؛ تمام کار را به زبان دیگر ترجمه کند؛ نسخه‌ای صوتی یا تصویری برای انتشار از هر‌کار تولید کرده و نیز نسخه‌ای الکترونیک از یک کار بازتولید کند. درآمد سالانه انتشارات دانشگاه کمبریج پس از ادغام با بخش ارزیابی رشد کرد به‌طوری‌که درآمد حاصل از فروش این ناشر در سال 2021 حدود 485 میلیون دلار برآورده شده است. این رقم در سال 2022 به مبلغ سالانه 687 میلیون دلار افزایش یافت.

انتشارات دانشگاهی یال سالیانه 300 جلد کتاب منتشر می‌کند
انتشارات دانشگاهی یال در سال 1908 افتتاح شد و در سال 1961 به یکی از گروه‌های رسمی دانشگاه یال تبدیل شد، اما از نظر مالی و عملکردی به‌صورت کاملا خودمختار عمل می‌کند. ماموریت این انتشارات کشف و اشاعه حقیقت است. این مرکز ناشر کتاب‌ها و سایر مواد چاپی است که تحقیقات علمی بیشتری را انجام می‌دهند که در تعهد آن افزایش دامنه و قدرت فعالیت‌های فکری در دانشگاه و فضاهای دیگر تعریف شده و به‌طور مداوم افق‌های خود را گسترش می‌دهد تا نشر دانشگاهی را در بهترین حالت خود قرار دهد. نخستین کتاب توسط این ناشر در سال 1909 منتشر شد که آغاز داستان انجیل بود. این ناشر دانشگاهی، در کنار هدف چاپ کتاب، چاپ مطبوعات را نیز به‌عنوان یک هدف در‌نظر گرفت و استاندارد بالایی را برای آن تعیین کرد. بین سال‌های 1918 تا 1948، تمام کتاب‌های این انتشارات با رهبری «کارل پورینگتون رولینز» به چاپ رسید که بعدها به‌عنوان یک صنعتگر بسیار تاثیرگذار در هنر کتاب شناخته شد. انتشارات دانشگاه یال در‌حال‌حاضر از اصلی‌ترین انتشارات کتاب‌هایی با عنوان علوم انسانی در دنیا شناخته می‌شود. این ناشر دانشگاهی سالانه حدود 300 جلد کتاب با جلد گالینگور و 150 کتاب با جلد شومیز منتشر می‌کند و فهرستی از حدود 5000 کتاب نیز در دست چاپ دارد. کتاب‌های این انتشارات برنده پنج جایزه کتاب ملی، دو جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب و هشت جایزه «پولیتزر» شده‌اند که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکاست. «یال» تنها انتشارات دانشگاهی آمریکاست که فعالیت‌های انتشاراتی آن در مقیاس اروپا انجام می‌شود.  این ناشر دانشگاهی به مرور پس از سال‌ها همکاری خود را با برخی موزه‌های برتر مانند موزه متروپولیتن نیویورک، گالری ملی هنر، موسسه هنر شیکاگو، موزه هنر فیلادلفیا و گالری ملی لندن آغاز کرده تا بتواند علاوه‌بر چاپ بسیاری از آثار، انتشار و توزیع کاتالوگ نمایشگاه‌های بزرگ را در دستور‌کار قرار دهند. بخشی از چاپ این کاتالوگ‌ها به کتاب‌هایی با موضوعات هنری و معماری و مابقی به سایر عنوان‌های عمومی اختصاص یافته است. این ناشر دانشگاهی بزرگ‌ترین ناشر اختصاصی کتاب در میان انتشارات دانشگاه‌های آمریکا محسوب می‌شود و تاکنون بیش از 8000 کتاب به چاپ رسانده است. طبق آمار، این ناشر سالانه بیش از 300 کتاب جدید منتشر می‌کند و سفارش‌های خود را نیز در این حوزه افزایش داده است. این ناشر همچنین یکی از اصلی‌ترین ناشران کتاب‌های تاریخی است. دفتر انتشارات دانشگاه یال در لندن مسئول کلیه حقوق ترجمه است. تمام سوالات مربوط به حقوق این انتشارات باید به این بخش ارسال شود. این ناشر دانشگاهی در گزارشی که اعلام کرده، درآمد سالانه خود را 66 میلیون و 500 هزار دلار عنوان کرده است.

درآمد 357 میلیون دلاری انتشارات دانشگاهی روتلج
انتشارات دانشگاهی «روتلج» یک ناشر چندملیتی انگلیسی است که در سال 1836 توسط جورج روتلج افتتاح شد. این ناشر متخصص در چاپ کتاب‌ها و مجلات دانشگاهی و منابع آنلاین در رشته‌های علوم انسانی، علوم رفتاری، آموزشی، حقوق و علوم اجتماعی است. این شرکت انتشاراتی سالانه حدود 1800 مجله و 5000 کتاب جدید منتشر می‌کند و فهرست کتاب‌های این انتشارات بیش از 70 هزار عنوان را دربرمی‌گیرد. روتلج ادعا کرده است که بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی دنیا در زمینه انتشار کتاب‌های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است. این ناشر در سال 1998 به‌دنبال خرید 114 دلاری از گروه سرمایه‌گذاری خطرپذیر Cinven به زیرمجموعه و نقش رقیب سابق خود یعنی گروه تیلور و فرانسیس تبدیل شد. بعد از ادغام این دو با هم، روتلج به یک واحد انتشارات تبدیل شد که نقش اصلی را در بخش انتشار دانشگاهی ایفا می‌کند. دفتر مرکزی این انتشارات در مراکز مختلفی چون فیلادلفیا، ملبورن، دهلی‌نو، سنگاپور و پکن فعالیت می‌کند. این ناشر هر‌ساله هزاران کتاب و تولید اصلی آنلاین منتشر کرده و به محققان، مربیان و جوامع حرفه‌ای دنیا خدمت‌رسانی می‌کند. برنامه فعلی این ناشر دانشگاهی، انتشار کتاب‌های درسی و تحقیقات برتر و معتبر در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، محیط انسان ساخت، آموزش‌و‌پرورش و علوم رفتاری است. این ناشر با بسیاری از تاثیرگذارترین جوامع و نهادهای دانشگاهی برای انتشار مجموعه مجلات و کتاب‌ها همکاری می‌کنند. در این میان، انتشارات تیلور و فرانسیس هم از‌جمله مهم‌ترین ناشران منابع علمی، فناوری و پزشکی در دنیاست که با روتلج ادغام شده و هدف آن توسعه تفکر در علوم، ارائه خدمات بیشتر به محققان، دانشگاهیان، استادان و دانشجویان است.  انتشارات روتلج، کتاب‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی را تحت عنوان انتشارات روتلج، انتشارات فوکال، انتشارات پروفروک و انتشارات روانشناسی منتشر می‌کند. در این میان کتاب‌ها در حوزه‌های علوم، فناوری و پزشکی نیز تحت عنوان انتشارات CRC (تیلور و فرانسیس) و انتشارات پروداکتیویتی منتشر می‌شوند. مجلات کارشناسی نیز تحت عنوان روتلج و تیلور و فرانسیس انتشار می‌یابند. تمام موادی که توسط گروه تیلور و فرانسیس منتشر می‌شوند، تحت کپی‌رایت بین‌المللی و حقوق مالکیت معنوی مورد حمایت هستند. درآمد این ناشر دانشگاهی 357 میلیون و 500 هزار دلار برآورد شده است.

انتشارات دانشگاهی MIT چگونه فعالیت می‌کند؟

انتشارات دانشگاهی MIT وابسته به موسسه فناوری ماساچوست است که در سال 1926 راه‌اندازی شد. این ناشر در میان سایر انتشارات دانشگاهی در ارائه دسترسی آزاد به انتشارات دانشگاهی در دنیا پیشگام است و امکان دسترسی آنلاین و مکتوب را برای مخاطبان خود فراهم کرده است. این ناشر یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انتشارات دانشگاهی در دنیا و برترین ناشر کتاب‌ها و مجلات در حوزه‌های علوم، فناوری، هنر، علوم اجتماعی و طراحی به‌شمار می‌رود. کتاب‌ها و مجلات این انتشارات دانشگاهی به‌دلیل جسارت فکری، استانداردهای علمی به‌کار رفته در آنها، تمرکز روی میان‌رشته‌ای‌ها و طراحی متمایزی که با آثار سایر ناشران دارد، بسیار معروفند. ماموریت این ناشر حمایت از ماموریت انتشارات دانشگاهی برای پیشبرد مرزهای این ناشران و پیشرفت دانش است که در راستای سیاست‌ها و رویه‌های MIT از آیین‌نامه‌ای رفتاری پیروی می‌کند. انتشارات دانشگاهی MIT برای پیشبرد مرزهای انتشارات علمی در مشارکت فعال با موسسه MIT و همسو با ماموریت این دانشگاه برای پیشرفت دانش در حوزه‌های علوم، فناوری، هنر و سایر رشته‌های تحصیلی به بهترین شکل به جهان خدمت می‌کند. این ناشر کتاب‌هایی در حوزه‌های هنر، معماری، تجارت و مدیریت، علوم شناختی، علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی، طراحی، اقتصاد، آموزش، مهندسی، علوم زیست‌محیطی، زبان‌شناسی، ریاضیات، علوم اعصاب، فلسفه، فیزیک، فناوری و تئوری اجتماعی منتشر می‌کند. در حوزه مجلات هم معمولا موضوعاتی که مورد توجه قرار می‌گیرد، در لبه پیشرو رشته‌هاست و اغلب مجلات در حوزه‌هایی منتشر می‌شوند که زمینه رو به رشدی از دانش را در سطح دانشگاهی پرورش می‌دهند.  انتشارات MIT کتاب‌ها و مجلات را در شکل‌های مختلفی منتشر می‌کند. هر‌سال، این انتشارات بیش از 350 جلد کتاب در موضوعات تجاری، تک‌‌نگاری و کتاب درسی را درقالب‌های چاپی و دیجیتال در طیف گسترده‌ای از رشته‌های منتشر می‌کند. بخش مجلات مطبوعاتی این انتشارات نیز در سال 1970 تاسیس شد و امروز بیش از 40 عنوان مجله چاپ کرده که متن کامل آنها به‌صورت آنلاین در دسترس است. این انتشارات دانشگاهی سالانه بیش از 200 کتاب جدید و 30 مجله منتشر می‌کند. MIT CogNet ابزار جست‌وجوی آنلاین کتاب‌ها و مجلات این انتشارات است که در این پلتفرم، متن کامل بیش از 700 کتاب و 12 اثر مرجع اصلی وجود دارد و دسترسی به متن کامل 6 مجله مطبوعاتی MIT هم در آنجا قابل دسترسی است که شامل بیش از 700 شماره مجله با عناوین جدید در هر حوزه به‌صورت فصلی اضافه می‌شود. هیات‌مدیره انتشارات MIT در ابتدا در سال 1972 برای ارائه راهنمایی در مدیریت و امور مالی این مرکز تاسیس شد. رئیس هیات ویراستای و مدیر این انتشارات، اعضای غیررسمی هستند و هیات‌مدیره به‌صورت رسمی توسط مدیر کتابخانه‌هایی که ناشران به آنها گزارش می‌دهند، برای ریاست انتخاب می‌شود. دیگر اعضای این انتشارات نیز هیات‌علمی و کارکنان و ناشران خارجی هستند. اعضای هیات‌مدیره معمولا دو بار در سال تشکیل جلسه می‌دهند تا فعالیت‌های انتشارات را بررسی کنند و استراتژی‌ها و سیاست‌های آینده را در نظر بگیرند. این ناشر دانشگاهی با داشتن 49 کارمند، قریب‌به 5 میلیون دلار درآمد دارد و به‌تازگی اعلام کرده است که 10 میلیون دلار هدیه موقوفه‌ای از یک مرکز خیریه برای توسعه بیشتر انتشار دانش در فضای دسترسی آزاد دریافت کرده است.