تاریخ : Sun 14 May 2023 - 10:29
کد خبر : 79870
سرویس خبری : سیاست

تیر به چشم متحجران و براندازان

درخشش دختران ورزشکار ایرانی با کدام نگاه اجتماعی_سیاسی‌ رخ داد؟

تیر به چشم متحجران و براندازان

وز گذشته یک اتفاق بزرگ برای تیراندازی و همچنین برای ورزش بانوان رخ داد. هانیه رستمیان در جام‌جهانی تیراندازی در باکو و در تپانچه 25 متر بانوان بعد از آنکه توانست با کسب امتیاز 583 راهی فینال شود در فینال نیز خوش درخشید و با قرار گرفتن در جایگاه دوم صاحب مدال نقره جهانی شد.

روز گذشته یک اتفاق بزرگ برای تیراندازی و همچنین برای ورزش بانوان رخ داد. هانیه رستمیان در جام‌جهانی تیراندازی در باکو و در تپانچه 25 متر بانوان بعد از آنکه توانست با کسب امتیاز 583 راهی فینال شود در فینال نیز خوش درخشید و با قرار گرفتن در جایگاه دوم صاحب مدال نقره جهانی شد. مدالی که نخستین مدال جهانی تپانچه بانوان ایران محسوب شده و باعث شد تا روند موفقیت بانوان ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی تداوم یابد. در چند ماه اخیر چند اتفاق مثبت دیگر نیز در ورزش بانوان رخ داده است. تیم ملی هاکی روی یخ بانوان توانست در نخستین حضور خود در جام ملت‌های آسیا مدال نقره را کسب کند، رویا مهبودی برای نخستین بار مچ‌اندازی ایران را در بخش بانوان به مدال طلای آسیا در رده سنی بزرگسالان رساند، الهام حسینی که مدافع عنوان قهرمانی در رقابت‌های دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در بخش بانوان محسوب می‌شد توانست ضمن ارتقای رکورد ایران در هر دو حرکت یک‌ضرب و دوضرب شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک افزایش دهد و تیم ملی هندبال زنان ایران نیز سال گذشته توانست با شکست استرالیا جواز حضور در مسابقات جهانی 2023 را کسب کند. در طی چند ماهی که ورزشکاران ایرانی درحال رقم زدن یکی از شیرین‌ترین دوره‌های ورزش قهرمانی بانوان در عرصه بین‌المللی بودند اتفاقاتی در فضای اجتماعی جامعه رخ داد که جبهه معاندین سعی داشت آن را ناشی از نبود آزادی برای بانوان ایرانی توصیف کرده و با فراغ خاطر به سیاه‌نمایی وجهه کشور در فضای رسانه‌ای بپردازد. منادیان پوشالی آزادی زنان درحالی‌که طی تمام چند ماه گذشته موفقیت‌های بانوان ورزشکار ایرانی را نادیده گرفته‌اند سعی دارند بانوان ایرانی را طوری به جهان معرفی کنند که از حقوق اولیه خود هم محروم است. اگر قرار باشد از منادیان آزادی زنان تعریفی در باره آنچه مدعی آن هستند پرسیده شود بعید به نظر می‌رسد که اکثر آنها چیزی جز ولنگاری در پوشش و بی‌توجهی به شئونات اخلاقی و انسانی را مدنظر داشته باشند. سند این مدعا را می‌توان در تجمعاتی دید که در چند ماه اخیر به بهانه فوت مهسا امینی در خیابان‌های خارج از کشور برگزار شد و مرزهای بی‌عفتی در آن تا برهنگی مطلق حاضران در تجمع نیز کشیده شد. چنین نگاهی بیش از آنکه کرامت و پیشرفت جامعه بانوان را هدف قرار دهد، بی‌عفتی و بی‌بندوباری را مطلوب خود می‌داند. خروجی این نگاه مسموم هرچه که باشد قطعا تحقق موفقیت‌های ورزشی، علمی و اقتصادی برای جامعه بانوان نخواهد بود. در کنار این طیف که مخل مسیر موفقیت بانوان محسوب می‌شوند گروه دیگری نیز وجود دارد که با نگاهی افراط‌گرایانه و متحجرانه به فعالیت‌های اجتماعی بانوان نگریسته و هیچ شأن اجتماعی برای آنها قائل نیستند. آنچه باعث می‌شود ائتلاف مخرب تحجر و بی‌بندوباری مهار شده و زمینه اعتلای بانوان در عرصه‌های اجتماعی فراهم شود نگاهی منطقی و به دور از افراط و تفریط به مقوله آزادی به‌ویژه آزادی بانوان است. بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با چنین نگاهی بر مسند رهبری کشور نشست. امام خمینی(ره) اگرچه در ابتدای انقلاب اسلامی بساط استفاده ابزاری از زنان را برچید اما در مواجهه با متحجران بسیار بادقت رفتار کرد تا مبادا گروهی با برخورد‌های سلیقه‌ای و غیرمنطقی گام در مسیر افراط گذاشته و زنان را به خانه‌نشینی مجبور کنند. نمونه بارز چنین مواجهه‌ای از ایشان را می‌توان در منشوری مشاهده کرد که اسفندماه سال 67 با عنوان «منشور روحانیت» از جانب ایشان صادر شد. 
ایشان در این منشور در واکنش به انتشار کتاب «آیات شیطانی» سوزاندن ریشه روحانیت را یکی از اهداف جهانخواران بیان کرده اما خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان را این‌گونه متذکر می‌شوند: «روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌‌‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشه‌ دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‌‌های علمیه کم نیست.» برای اینکه منظور امام از مقدس‌نمایان احمق بهتر درک شود می‌توان به ادامه متن همین منشور رجوع کرد. ایشان در این منشور در واکنش به اظهارات مقدس‌نمایانی که با طرح اتهامات واهی به دیگران برچسب می‌زنند می‌نویسند: «ولایتی‌‌‌های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته‌اند در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته‌اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می‌خورند! راستی اتهام آمریکایی و روسی و التقاطی، اتهام حلال کردن حرام‌‌ها و حرام کردن حلال‌‌ها، اتهام کشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقی از چه کسانی صادر می‌شود؟ از آدم‌‌‌های لامذهب یا از مقدس‌نما‌‌های متحجر و بی‌شعور؟» امتداد نگاه امام‌خمینی در تقابل با رفتارهای متحجرانه را می‌شود در مشی رهبری رهبر انقلاب نیز مشاهد کرد. به‌طور خاص این نگاه ایشان را می‌توان درمورد ورزش بانوان به‌وضوح مشاهده کرد. در شرایطی که برخی حضور بانوان در میادین ورزشی را برنتابیده و آن را در تعارض با شئونات اسلامی می‌دانند ایشان بارها بر حضور بانوان ایرانی در میادین ورزشی تاکید کرده و آن را الگویی برای سایر کشور‌های مسلمان توصیف کرده‌اند. ایشان دی‌ماه سال 92 در دیدار با قهرمانان و مسئولان ورزش کشور اهتمام‌ حقیقی‌ به‌ ورزش زنان‌ را ضروری‌ برشمردند و افزودند: «از لحاظ فلسفه‌ اصلی‌ ورزش یعنی‌ سلامت‌ جسمی‌ و نشاط روحی‌ جامعه.‌ فرقی‌ میان‌ زن‌ و مرد نیست‌ و باید امکانات‌ ورزشی‌ بانوان‌ را گسترش‌ داد... به‌گونه‌ای‌ عمل‌ شود که‌ زنان‌ ورزشکار کشور نیز به دور از فرهنگ‌های‌ غلط رایج‌‌شده‌ در دنیا، با رعایت‌ حدود شرعی‌ و وقار و متانت‌، در رشته‌هایی‌ که‌ می‌توانند حضور یابند. ایشان همچنین آبان‌ماه سال 84 در دیدار با فتحان قله اورست احساس افتخار خود از حضور بانوان در جمع فاتحان را این‌گونه ابراز کردند: «در جمع شما ورزشکاران سرافراز، خانم‌های فاتح قله اورست هم حضور دارند. واقعا انسان احساس افتخار می‌کند از اینکه زنان جوانِ باایمان ما یک چنین حرکت عظیم و ارزشمندی را می‌توانند به وجود بیاورند و مایه‌ افتخار برای جامعه‌ ایرانی بشوند. من خبر را که شنیدم، لذت بردم.» مقایسه چنین مواضعی با اظهارات متحجرانه‌ای که هرگونه حرکت اجتماعی بانوان را نفی می‌کنند یا با نگاهی ابزاری بی‌عفتی بانوان را به آزادی تعبیر می‌کنند به‌خوبی نشان می‌دهد که طی چند دهه گذشته امامین انقلاب مهم‌ترین پیشتیبانان حضور حداکثری بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی بوده‌اند. حاصل چنین نگاهی نیز نمی‌تواند چیزی جز استفاده حداکثری از ظرفیت نیروی انسانی و افتخار‌آفرینی روزافزون برای کشور باشد. 

تاریخ‌سازی دختران هاکی روی یخ ایران

جدیدترین افتخارآفرینی تیم‌های ملی ایران در رقابت‌های بین‌المللی، به نایب‌قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ بانوان در مسابقات آسیا و اقیانوسیه برمی‌گردد. تیمی که تنها سه سال بعد از تاسیس در نخستین حضور خود در یک تورنمنت بین‌المللی به‌قدری هماهنگ و درخشان ظاهر شد که با شکست تیم‌های ملی هند، قرقیزستان، کویت، امارات و سنگاپور، به فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا رسید. این تیم درخشان 17 اردیبهشت در فینال نتیجه را به تایلند میزبان واگذار کرد اما کادر فنی و بازیکنان در اولین حضور بین‌المللی‌‌شان طوری حریفان را یکی پس از دیگری بردند و در این رشته تاریخ‌سازی کردند که گویی سال‌هاست در بهترین شرایط مشغول تمرین درکنار یکدیگر بوده‌اند. در شماره 19 اردیبهشت «فرهیختگان» ورزشی، یعنی دو روز بعد از افتخارآفرینی دختران هاکی روی یخ ایران در گزارشی با عنوان «تاریخ‌سازی با دست‌های خالی!» به بعضی چالش‌های موجود در مسیر رسیدن این تیم ملی به مسابقات بین‌المللی پرداختیم و در گفت‌وگو با فاطمه اسماعیلی، خانم گل و برترین فوروارد مسابقات آسیایی و عسل حیدری، بهترین بازیکن ایران مقابل امارات در مرحله یک‌چهارم و زننده گل تیم در مرحله نیمه‌نهایی مقابل سنگاپور از جزئیات این چالش‌ها شنیدیم. 
مسائلی مثل بدقولی اسپانسرها و ارگان‌های دولتی برای پرداخت هزینه‌های اعزام که باعث شده بود بازیکنان بخشی از این هزینه‌ها را از جیب بپردازند و غیر از خود مسابقات، دغدغه‌های پررنگ مالی هم داشته باشند. البته خبر خوبی که عصر همان روز سه‌شنبه رسانه‌ای شد، دستور وزیر ورزش و جوانان برای پرداخت هزینه‌های اعزام تیم ملی هاکی روی یخ بانوان به مسابقات قهرمانی آسیا بود. علاوه‌بر آن، عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی هم به هاکی‌بازان قول داد در سال ۱۴۰۲ برای این رشته در فدراسیون، بودجه اختصاصی در نظر خواهند گرفت تا ملی‌پوشان بدون دغدغه به مسابقات بین‌المللی بروند. نکته دیگر درباره این تیم تاریخ‌ساز، کادر فنی تماما ایرانی آن بود که به‌نوع خود بعد از ثبت چنین موفقیتی جلب توجه می‌کرد. 

بانوی مچ‌انداز ایرانی و نخستین طلای بین‌المللی ایران

رویا مهبودی، بانوی 41 ساله شیرازی، یکی دیگر از ورزشکاران تاریخ‌ساز ایرانی طی چند وقت اخیر بود که 12 اردیبهشت‌ماه با کسب مدال طلای رقابت‌های مچ‌اندازی بانوان در تورنمنت قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان آن هم برای اولین بار در تاریخ مچ‌اندازی ایران در بخش بانوان افتخارآفرینی کرد. 
مهبودی البته قبل از کسب مدال طلا در وزن ۹۰ کیلوگرم رده سنی بزرگسالان در چهارچوب رقابت‌های آسیایی مچ‌اندازی بانوان که در امارات برگزار می‌شد، با شرکت در رده پیشکسوتان(مستر یک) و کسب مدال طلا در آن رده تاریخ‌سازی کرده بود. او در فینال مچ حریف نامدار قزاقستانی که سابقه کسب عناوین جهانی داشت را خواباند. البته این بانوی ورزشکار ایرانی قبل از طلای مسابقات امارات در رقابت‌های آسیایی سال‌های قبل موفق به کسب مدال نقره و برنز شده بود. دو سال قبل هم در رقابت‌هایی که به میزبانی قزاقستان در پایتخت این کشور برگزار می‌شد در بخش مبارزه با دست چپ مدال نقره گرفت و در بخش مچ‌اندازی با دست راست موفق به کسب مدال برنز شد. رقابت‌هایی بین‌المللی که با حضور ۱۲ تیم و بیش از ۵۰۰ ورزشکار در شهر آلماتی برگزار می‌شد و رویا مهبودی توانست به‌عنوان نماینده ایران موفق به کسب مدال نقره و برنز شود.  نکته دیگری که درباره مهبودی، قهرمان حال حاضر مچ‌اندازی بانوان در قاره آسیا جلب توجه می‌کند آنکه این ورزشکار شیرازی پیش از ورود حرفه‌ای به رشته مچ‌اندازی در رشته‌های پاورلیفتینگ و بدنسازی فعالیت داشته است. نکته جالب دیگر آنکه این بانوی مدال‌آور ایرانی، حدودا 6 سال است به‌طور حرفه‌ای پا به این عرصه گذاشته که نتیجه‌اش تا الان ۶ قهرمانی در سطح ملی بوده است.  او خود دراین‌باره گفته از سال 95 تا الان 6 دوره مسابقات قهرمانی برگزار شده که مهبودی به جز سال اول که به دلیل بی‌اطلاعی از رقابت‌ها نتوانسته در آن شرکت کند، از دفعات بعدی که شرکت کرده است هم در بخش دست راست و هم در بخش دست چپ موفق شده مقام اول را به دست بیاورد. 

تکرار صعود تاریخی دختران هندبالیست به جام‌جهانی 

6 آذرماه سال قبل و در بحبوحه ناآرامی‌های داخلی کشور، مقطع اوج‌گیری فشارهای رسانه‌ای و روانی جریانات ضدایرانی علیه تیم‌های ملی کشورمان بود که تیم ملی هندبال بانوان ایران با درخشیدن در مسابقات قهرمانی آسیا 2023، صعودش به جام‌جهانی را قطعی کرد. دختران ایرانی در بازه‌ای که رسانه‌های اپوزیسیون به هر دری می‌زدند تا با افزایش فشارها تیم‌های ملی ایران در رشته‌های ورزشی را درگیر حاشیه کرده و فدراسیون‌های جهانی را مجاب به تعلیق ورزش ایران کنند، بعد از پیروزی مقابل هند و ازبکستان، تیم ملی استرالیا را با نتیجه درخشان 43 بر 15 از پیش‌رو برداشتند و صعودشان به جمع چهار تیم برتر رقابت‌های آسیایی و کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را قطعی کردند. 
تیم ملی هندبال بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا را خدیجه قانع و مریم فخری به‌عنوان مربی، غلامعلی اکبرآبادی به‌عنوان مدیر فنی، محبوبه دهقان به‌عنوان سرپرست و اکرم حبیب‌لو به‌عنوان فیزیوتراپ همراهی می‌کنند که با این حساب می‌توان موفقیت کسب‌شده این تیم در رسیدن به جام‌جهانی هندبال بانوان را به پای بازیکنان با راهبری کادر فنی تماما ایرانی نوشت. نکته قابل‌توجه درباره میزان حضور و استقبال بانوان ایرانی نسبت به رشته هندبال آنکه درحال حاضر لیگی برای رقابت بانوان ورزشکار مشغول در این رشته ورزشی وجود دارد که بانوان هندبالیست در چهارچوب آن و در 8 تیم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. لیگی که البته می‌توان سطح بالا و نتیجه پویا بودنش را به‌روشنی در نتایج تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی هم مشاهده کرد.  اما شاید بتوان ویژه‌ترین نکته مربوط به این رشته تیمی را توجه جدی مسئولان فدراسیون به سرمایه‌گذاری بر تیم‌های پایه دانست. اعزام‌ تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به رقابت‌های بین‌المللی به‌عنوان مکمل این سرمایه‌گذاری بر سنین پایین باعث شده ورزشکاران دختر و پسر ملی‌پوش به‌حدی از پختگی برسند که درحال‌ حاضر برای مثال فاطمه مریخ، دختر 18 ساله ملی‌پوش را می‌توان به‌عنوان بازیکنی که در هر سه رده سنی زنان تجربه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات قهرمانی جهان دارد را باتجربه‌ترین هندبالیست زن ایرانی دانست. 

حسینی، کشاورز و رکوردشکنی‌در وزنه‌برداری

سیده‌الهام حسینی که در رقابت‌های آسیایی مهرماه 1401 منامه بحرین موفق به کسب مدال طلا و ثبت رکوردی جدید در تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران شده بود، هفته گذشته با حضور دوباره در سطح اول رقابت‌های آسیایی علی‌رغم اینکه موفق به رفتن روی سکو نشد، اما در پایان رقابت‌های دسته ۸۱ کیلوگرم توانست با مهار وزنه‌های ۱۰۶ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۱۳۱ کیلوگرم در دوضرب و رسیدن به رکورد مجموع ۲۳۷ کیلوگرم، بار دیگر موفق به ثبت رکوردی ملی شود. حسینی با بالا بردن این وزنه‌ها توانست رکوردهای تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را، 4 کیلوگرم در یک‌ضرب، 6 کیلوگرم در دوضرب و 10 کیلوگرم در مجموع ارتقا دهد و نام خود را به‌عنوان رکوردار این رشته به ثبت برساند. 
فاطمه کشاورز، دیگر دختر وزنه‌بردار ایرانی بود که هفته گذشته در‌ دسته ۶۴ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان قهرمانی آسیا که در کره‌جنوبی درحال برگزاری بود موفق به ثبت رکورد ۸۵ کیلوگرم یک‌‌ضرب، ۱۰۹ کیلوگرم دوضرب و مجموعا ۱۹۴ کیلوگرم شد تا در دوضرب و مجموع، به مدال برنز این رقابت‌ها برسد. با این حساب کشاورز نخستین مدال‌های خود در رقابت‌های بین‌المللی را کسب کرد تا در کنار سیده‌الهام حسینی دومین دختر ایرانی تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران باشد که در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا روی سکو می‌روند. 

افتخارآفرینی‌های رستمیان  تکمیل شد

هانیه رستمیان که پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 توکیه بوده است به‌لحاظ کسب موفقیت‌های ورزشی نیز همواره در قامت یک ورزشکار پیشرو و پرچم‌دار ظاهر شده است. او که اولین سهمیه ورزش ایران برای بازی‌های المپیک 2024 پاریس را کسب کرده در رشته ورزشی خود یعنی تیراندازی بسیار موفق ظاهر شده است. رستمیان از ۱۲سالگی تیراندازی را شروع کرد و بعد از دو سال اولین مدال آسیایی خود را گرفت. رستمیان که با کسب مدال برنز در مسابقات قهرمانی جهان هند در سال ۲۰۱۹ نخستین مدال تاریخ بانوان تپانچه را گرفته و تاریخ‌ساز شده بود روز گذشته و در مسابقات جام‌جهانی 2023 باکو توانست مدال نقره را کسب کند. مدالی که نخستین‌بار است برای تیراندازی بانوان به‌دست می‌آید. رستمیان که یک‌بار توانسته رکورد نوجوانان جهان را دو نمره ارتقا دهد تا کنون 10 مدال آسیایی و دو مدال کشورهای اسلامی را نیز کسب کرده است. 2 مدال برنز تیمی در مسابقات قهرمانی جهان 2022 قاهره و یک مدال تیمی در مسابقات جام‌جهانی 2022 برزیل نیز دیگر افتخاراتی است که کارنامه ورزشی این بانوی ایرانی را درخشان‌تر کرده است.