تاریخ : Thu 11 May 2023 - 10:00
کد خبر : 79831
سرویس خبری : ورزش

4 میلیون یورو با استناد به کنوانسیون نیویورک بلوکه شد

4 میلیون یورو با استناد به کنوانسیون نیویورک بلوکه شد

به دنبال گزارش ویژه و اختصاصی روزنامه فرهیختگان در ارتباط با بازگشت ویلموتس گیت و بلوکه شدن چند میلیون دلار پول ایران در فیفا و جریمه دیرکرد ماهانه 14 هزار یورویی، برخی از مدیران فدراسیون فوتبال بدون ارائه سند و مدرک و به شکلی عجیب و عجولانه اقدام به تکذیب و نادیده گرفتن برخی واقعیت‌ها به جای ارائه مستندات کرده‌اند.  به همین ترتیب مجبور هستیم اطلاعات دقیق‌تری از پرونده پول‌های بلوکه شده به جامعه فوتبال ایران بدهیم.

به دنبال گزارش ویژه و اختصاصی روزنامه فرهیختگان در ارتباط با بازگشت ویلموتس گیت و بلوکه شدن چند میلیون دلار پول ایران در فیفا و جریمه دیرکرد ماهانه 14 هزار یورویی، برخی از مدیران فدراسیون فوتبال بدون ارائه سند و مدرک و به شکلی عجیب و عجولانه اقدام به تکذیب و نادیده گرفتن برخی واقعیت‌ها به جای ارائه مستندات کرده‌اند.  به همین ترتیب مجبور هستیم اطلاعات دقیق‌تری از پرونده پول‌های بلوکه شده به جامعه فوتبال ایران بدهیم.
طبق اخبار و اطلاعات موثق ارائه شده به «فرهیختگان» مارک ویلموتس، با در دست داشتن رای دادگاه CAS و با استناد به کنوانسیون نیویورک که ایران هم از چند سال قبل به آن ملحق شده است،با مراجعه به دادگاه محلی سوییس، چهار میلیون یورو از پول‌های ایران در فیفا را بلوکه کرده است.
ادعای مدیران فدراسیون درباره ورود فیفا به این پرونده فقط تا اینجا که فیفا پذیرفته با رایزنی‌های صورت گرفته بدهی سنگین ایران را به حساب ویلموتس پرداخت کند درست است. منتهی قبل از اینکه فیفا اقدام نهایی برای واریز پول را انجام بدهد مارک ویلموتس 4 میلیون یورو پول را که از طلب اصلی او به همراه جرایم بیشتر است بلوکه کرده است. به همین ترتیب الان فیفا مدعی است که  این مربی باید اول باید 4 میلیون یورو بلوکه کرده را آزاد کند تا شرایط واریز پول به حساب او را داشته باشد.
با توجه به شرایط سخت تحریمی و کارشکنی‌های وزارت خزانه داری آمریکا حالا این قضیه با اقدام ویلموتس پیچیده تر از قبل هم شده است. ویلموتس توانایی آزاد کردن مبلغ را ندارد و فیفا هم نمی‌تواند قبل از آزاد شدن پول بلوکه شده طبق توافق با فدراسیون فوتبال این مبلغ را به حساب او پرداخت کند و این ماجرا با یک بحران حقوقی جدید که نیاز به پیگیری قوی دارد تبدیل شده است.
امروز و بعد از انتشار گزارش ویژه و اختصاصی روزنامه فرهیختگان، مدیران فدراسیون فوتبال واکنش‌های مختلفی به این موضوع داشتند که هیچ کدام در یک راستا نبود و تناقض‌هایی داشت. اما روی صحبت ما در حال حاضر با  علی تارقلی‌زاده مدیر بین‌الملل فدراسیون فوتبال است که انگار آشنایی دقیقی با قوانین ندارد. ایشان در گفت و گو با ورزش سه گفته است:«تعهدات مربوط به پرداخت به مارک ویلموتس انجام شده است. بر این اساس،هم فیفا و هم فدراسیون فوتبال ایران این فرایند را پذیرفته‌اند. هیچ‌گونه سودی به پرداختی انجام‌شده تعلق نخواهد گرفت.»
در جواب مدیر روابط بین الملل فدراسیون فوتبال باید چند نکته را به این مقام مسوول یادآوری کنیم. اول اینکه ویلموتس از فدراسیون ایران شکایت کرده و وظیفه پرداخت و تسویه حساب این پول با فدراسیون ایران است.
دوم اینکه بر اساس قواعد حقوقی بین المللی و ساختار اساسنامه ای دادگاه cas مستقل از فیفا عمل می‌کند و اگر طبق حرف شما هیچ سودی به تاخیر پرداخت این مربی جایزه بگیر تعلق نمی‌گیرد، فیفا تعیین کننده این ماجرا نیست و قاضی و دادگاه باید این رای را صادر کنند نه فیفا!
سوم اینکه شما درباره اقدامات حقوقی ویلموتس درباره بلوکه کردن دارایی ایران در فیفا و سرنوشت 4 میلیون یورو یا اطلاعات دقیقی در دست ندارید و یا اینکه تمام حقیقت را به مردم ایران و جامعه فوتبال نمی‌گویید. منتهی ما به شما می گوییم که این مربی بر اساس کنوانسیون نیویورک اقدام به بلوکه کردن 4 میلیون یورو پول کرده و حالا فیفا هم با یک مشکل بزرگ در این پرونده مواجه شده است و مکاتبات و قول پرداخت پول ویلموتس از سوی فیفا، به هیچ عنوان از منظر حقوقی سلب مسوولیت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی‌آید و تمام دادگاه‌های بین المللی فدراسیون ایران را طرف حساب مربی جنجالی و جایزه بگیر بلژیکی می‌دانند. حالا هم در این پرونده شما به عنوان مسوول بین الملل با کمک یک تیم حقوقی باید به فکر حل مشکل به وجود آمده باشید تا بیشتر از این جریمه دیرکرد پرداخت پول برای فدراسیون اعمال نشود.
و اما نکته چهارم! اگر طبق ادعای شما فیفا پول مارک ویلموتس را پرداخت کرده است، تاییدیه و اسناد رسمی مکاتبه فیفا برای انجام این تسویه حساب بر اساس رای دادگاه cas را در اختیار رسانه‌ها و جامعه فوتبال ایران در تاریخی که مربوط به گذشته و زمان پرداخت پول از سوی فیفا است بگذارید. اگر نمی‌دانید ما به شما می گوییم که فیفا معمولا برای این پرونده های مالی با نامه رسمی هرگونه فعل و انفعالی حقوقی و مالی را به طرف خود اطلاع می‌دهد و سیستم مدیریتی آنجا مثل ایران بر اساس حرف و ساختاری خارج از ضوابط قانونی نیست. باز هم می‌خواهیم که این مستندات را لطفا در اختیار مردم ایران قرار دهید.
پنجم! آیا شما نامه رسمی دادگاه بین المللی صالح رسیدگی کننده به این پرونده که تاکید کند بابت تاخیر در پرداخت پول ویلموتس جریمه جدیدی برای فدراسیون ایران در نظر گرفته نمی‌شود در اختیار دارید؟ آیا ویلموتس تاییدیه ای برای دریافت پول خود به فیفا و دادگاه cas ارائه داده است؟
طبق حکم دادگاه cas و روال قانونی حقوقی تا زمانی که پول رسما به دست ویلموتس نرسد، این مربی می تواند جریمه تاخیر در پرداخت را از فدراسیون ایران دریافت کند که تا به امروز معادل ریالی آن حدود 14 میلیارد تومان شده است و روز به روز به قول در حال کنتور انداختن است.
و اما حرف آخر! وقتی اسم مارک ویلموتس مطرح می‌شود مدیران فدراسیون فوتبال دست و پای خود را گم می‌کنند. هرکسی که رییس فوتبال باشد، فدراسیون محکوم به پرداخت مبالغ به ویلموتس است و همه ایرانی‌ها از بسته شدن این پرونده و پایان بحران فدراسیون استقبال و حمایت می کنند.
ولی ای کاش مهدی تاج از مدیران کاربلد و حرفه ای‌تر و آگاه به قوانین بین المللی برای حل این پرونده‌ها کمک بگیرد. او به هیچ کدام از وعده های انتخاباتی اش عمل نکرده و بدبختانه ماجرای ویلموتس روز به روز ابعاد جدیدتری پیدا می کند و هیچ شفاف سازی درستی درباره آن صورت نمی‌گیرد. آقایان! یک بار حقیقت را بگویید. بهتر از ده بار دروغ گفتن یا ارائه اظهارات غلط حقوقی برای فرار از مواجه با نقد است.

مدیر روابط بین الملل فدراسیون فوتبال اعلام کرده تعهدات مربوط به پرداخت به مارک ویلموتس انجام شده است و بر همین اساس هم فیفا و هم فدراسیون فوتبال ایران فرآیند را پذیرفته‌اند!
این اظهار نظر علی تارقلی‌زاده نه تنها پشتوانه حقوقی ندارد بلکه از پایه و اساس اشتباه و غلط است. فیفا برای تمام پرونده‌ها و اتفاقات مکاتبه رسمی می‌کند. این نامه که در تصویر مشاهده می‌کنید برای چند روز قبل و پرونده استراماچونی است که فیفا به وکیل این مربی ارسال کرده و رونوشت آن برای استقلال هم رفته است و شش روز مهلت تعیین شده تا دریافت مطالبات پرداخت از سوی استقلاب تایید شود.
آیا چنین نامه‌ای که نشان بدهد پرونده ویلموتس مختومه شده، از سوی فیفا تا این لحظه برای فدراسیون فوتبال ارسال شده است؟!
فیفا امکان ندارد برای یک فعل و انفعال سه تا چهار میلیون یورویی تاییدیه پرداخت بانکی به فدراسیون ارائه ندهد و پرونده را مختومه اعلام نکند!
پس منتظر مستندات این جنینی و رسمی به تاریخ قبل(یعنی زمان پرداخت پول ویلموتس از سوی فیفا) از سوی مدیر روابط بین الملل فدراسیون فوتبال  هستیم.