تاریخ : Fri 05 May 2023 - 23:35
کد خبر : 79692
سرویس خبری : ورزش

آمار بهتر پیکان در ورزشگاه آزادی

بازی جنجالی هفته و اتفاقاتی که پرحاشیه شد

آمار بهتر پیکان در ورزشگاه آزادی

دیدار برگشت پیکان و پرسپولیس از هفته بیست‌و‌هشتم رقابت‌های لیگ برتر در چند روز اخیر به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی کشور و همچنین فضای مجازی تبدیل شده بود.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:دیدار برگشت پیکان و پرسپولیس از هفته بیست‌و‌هشتم رقابت‌های لیگ برتر در چند روز اخیر به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی کشور و همچنین فضای مجازی تبدیل شده بود. ابتدا ابراهیم شکوری بود که از برگزاری این بازی در ورزشگاه آزادی استقبال کرد و همین اظهارنظر قائم‌مقام و عضو هیات‌مدیره باشگاه پیکان کافی بود تا هواداران استقلال و سپاهان علیه وی به‌شدت موضع‌گیری کنند. در هفته‌ای که گذشت سازمان لیگ واکنشی درخصوص محل برگزاری دیدار برگشت پیکان و پرسپولیس نداشت و دو باشگاه استقلال و سپاهان هم سخت درگیر این بودند که کلا بازی‌های هفته بیست‌و‌هشتم همزمان باشد تا بلکه با این وضعیت پرسپولیس هم نتواند در ورزشگاه آزادی میزبان پیکان باشد؛ چراکه استقلال در این ورزشگاه میزبان صنعت نفت بود. جالب توجه اینکه فدراسیون فوتبال با اعلام منصور قنبرزاده تصمیم به برگزاری همزمان بازی‌های این هفته گرفت، تصمیمی که با اعتراض شدید باشگاه پرسپولیس مواجه شد اما ساعاتی بعد سازمان لیگ با بیانیه‌ای اعلام کرد نهادهای مرتبط و درگیر مسابقات لیگ با برگزاری بازی‌های همزمان این هفته مخالفت کرده و تغییر در برنامه مسابقات به‌وجود نخواهد آمد. همزمان با این بیانیه هم جلسه‌ای در شورای تامین با حضور استانداری، مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ، باشگاه پرسپولیس، استقلال و پیکان برگزار شد و در خاتمه آن خبر برگزاری بازی پیکان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی اعلام شد. 

ورزشگاه تختی می‌توانست حلال مشکلات باشد
اینکه در ماجرای پیش آمده چه نهاد یا باشگاهی مقصر است را نمی‌توان قضاوت کرد. باشگاه پرسپولیس حق دارد در این برهه از رقابت‌های لیگ از حمایت هوادارانش برخوردار باشد و طبیعتا بازی در هر جایی از ایران باشد تماشاگران این تیم ورزشگاه را خالی نخواهند گذاشت. پیکان به‌عنوان تیم بی‌تماشاگر لیگ طبیعتا این اختیار را دارد که ورزشگاه محل مسابقه را خودش تعیین کند اما باید شرایط میزبانی از تماشاگران تیم رقیبش را هم داشته باشد. اینکه شورای تامین هم به خاطر مسائل امنیتی به برگزاری بازی پیکان و پرسپولیس در داخل شهر(ورزشگاه انقلاب کرج یا دستگردی تهران) رای ندهد هم تصمیم منطقی است. حتی اعتراض دو باشگاه سپاهان و استقلال به‌عنوان رقبای پرسپولیس به برگزاری این بازی در ورزشگاه آزادی هم حق است چراکه یک تیم نباید درطول یک فصل در دو بازی رفت و برگشت در یک ورزشگاه به میدان برود. قدر مسلم این آخرین باری نخواهد بود که این ماجرا رخ می‌دهد و احتمالا برای فصل آینده هم شاهد این جنجال‌ها خواهیم بود. بهترین تصمیم این بوده و هست که ورزشگاه تختی تهران آماده میزبانی از مسابقات لیگ شود تا تیم‌های تهرانی مثل هوادار و پیکان بتوانند در این ورزشگاه از سرخابی‌ها و کلا تیم‌های پرطرفدار مثل سپاهان و تراکتور میزبانی کنند. اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ می‌داد. تیم‌هایی مثل صبا، نفت تهران و سایپا و همین‌طور تیم پیکان در ورزشگاه تختی یا حتی شهر قدس میزبان سرخابی‌ها و همچنین سپاهان و تراکتور بودند. متاسفانه آماده نبودن دو ورزشگاه تختی و شهر قدس باعث شد که چنین مسائلی را شاهد باشیم. هم‌اکنون هم بازی هوادار و پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی مشکل‌ساز شده و طبیعتا این بازی نمی‌تواند در هر ورزشگاهی بدون تماشاگر برگزار شود چراکه فوتبال متعلق به تماشاگران‌ است. از طرفی هم تیم میزبان نمی‌تواند در ورزشگاه خانگی تیم میهمان‌ به میدان برود. 
پیکان در ورزشگاه آزادی بهتر بازی می‌کند
نکته جالب توجه اینکه تیم پیکان به‌عنوان میزبان امروز پرسپولیس در ورزشگاه آزادی اگرچه در خیلی از مسابقات نتیجه را به این تیم واگذار کرده اما در بازی‌هایی هم که توانسته پیروز شود یا یک امتیاز بگیرد در ورزشگاه آزادی بوده است! برای ‌اثبات این موضوع اشاره‌ای به بازی‌های 9 فصل اخیر این دو تیم می‌اندازیم. به این دلیل 9 فصل که تیم پیکان در فصل 94-93 راهی لیگ برتر شد و یک سال بعد مجدد سقوط کرده اما فصل بعد از آن به لیگ برتر برگشت و همچنان حضور دارد. 
در آبان سال 93 که پیکان به لیگ برتر صعود کرده بود در ورزشگاه تختی میزبان پرسپولیس شد. بیش از 10 هزار تماشاگر برای تماشای این بازی به ورزشگاه تختی آمدند و شاد از برد یک بر صفر قرمزها در این بازی بودند. محمد نوری تک‌گل پرسپولیس را در این بازی به ثمر رساند. پرسپولیس در بازی برگشت همین فصل 94-93 در ورزشگاه آزادی یک بر صفر پیکان را برد. 
در فصل 95-94 دو تیم پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت به تساوی دست یافتند. در بازی رفت پیکان تصمیم گرفت در ورزشگاه شهر قدس میزبان پرسپولیس باشد و 8 هزار تماشاگر‌ این بازی را تماشا کردند که درنهایت بدون گل به اتمام رسید. در برگشت هم پیکان در ورزشگاه آزادی در حضور بیش از 50 هزار تماشاگر توانست پرسپولیس را که در اوج به‌سر می‌برد متوقف کند. 

برتری پیکان در ورزشگاه آزادی
پیکان با مجید جلالی در شهریور سال 96 توانست پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی و در حضور بیش از 40 هزار تماشاگر شکست دهد. تک گل این بازی را مرتضی آقاخان در اواسط نیمه اول روی یک ضربه کاشته زیبا به ثمر رساند و در ادامه خودروسازان دروازه خود را مقابل تیم آماده پرسپولیس بسته نگه داشتند. اما در بازی برگشت شاگردان برانکو با نتیجه سه بر یک در ورزشگاه شهر قدس و در حضور بیش از 8 هزار تماشاگر به برتری دست یافتند. 
در فصل 97-96 پرسپولیس که با برانکو در لیگ برتر تبدیل به تیمی بی‌رقیب شده بود، در دو بازی رفت و برگشت پیکان را برد. بازی رفت پرسپولیس در آزادی میزبان بود و دو بر یک برنده شد و در بازی برگشت که در ورزشگاه شهر قدس انجام شد باز هم سرخپوشان در حضور بیش از 8 هزار هوادار دو بر صفر برنده شدند. 
پیکان در فصل بعد از آن هم (98-97) مقابل پرسپولیس در بازی رفت و برگشت بازنده بود. خودروسازان در ورزشگاه شهر قدس باز هم مجبور بودند میزبان بیش از 8 هزار هوادار پرسپولیس باشند و این بازی ‌را سه بر یک واگذار کردند. در بازی برگشت هم پرسپولیس دو بر یک بازی را برد؛ درحالی‌که شاگردان جلالی حسابی سرخپوشان را تحت فشار گذاشتند. جالب اینکه با تصمیم برانکو و فشردگی بازی‌های لیگ پرسپولیس در بازی برگشت بدون ملی‌پوشانش به میدان رفت. 
پرسپولیس که در فصل 99-98 با گابریل کالدرون فصل را آغاز کرده بود در بازی رفت در شهر قدس سه بر یک پیکان را برد و در بازی برگشت هم که یحیی گل‌محمدی هدایت سرخپوشان را برعهده داشت یک بر صفر در ورزشگاه آزادی پیروز شدند. 
خودرو‌سازان برای فصل 1400-1399 باز هم در ورزشگاه خانگی خود، شهر قدس که کیفیت خود را تا حد زیادی از دست داده بود، باز هم نتیجه را دو بر صفر به پیکان واگذار کردند. این در حالی است که در بازی برگشت شاگردان برانکو در ورزشگاه آزادی به سختی با تک‌گل احمد نوراللهی پیروز شدند. 
پیکان از فصل پیش تصمیم گرفت بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه دستگردی برگزار کند؛ چراکه دو ورزشگاه تختی و شهر قدس دیگر شرایط میزبانی از بازی‌های لیگ برتر را نداشتند. به همین منظور هم شورای تامین مجبور شد بازی در ورزشگاه دستگردی را بدون تماشاگر برگزار کند و پرسپولیس در اولین تقابلش با پیکان در ورزشگاه دستگردی سه بر یک پیروز شد. در بازی برگشت هم دوباره این شاگردان گل‌محمدی بودند که دو بر صفر برنده شدند. 
بازی رفت این فصل پرسپولیس و پیکان با تصمیم شورای تامین در ورزشگاه خالی از تماشاگر برگزار شد. در این مسابقه پیکان نمایش خوبی داشت و توانست سرخپوشان را که صدرنشین لیگ بودند با تساوی بدون گل متوقف کند. حالا قرار است امروز دو تیم در همین ورزشگاه و این بار با حضور تماشاگران به میدان روند.